Kojima herschreef verhaal Death Stranding 2 vanwege coronapandemie
'Digitale connecties alleen zijn niet genoeg om mensen tevreden te stellen'
Hideo Kojima heeft het verhaal van Death Stranding 2 herschreven vanwege de coronapandemie.
Dat vertelt hij aan de Japanse website Natalie (via VGC). "Nog voor de pandemie had ik het narratief voor Death Stranding 2 al bedacht." De interviewer reageert daar verbaast op: "Maar Death Stranding kwam vlak voor de pandemie uit. Ik dacht dat het verhaal van het vervolg met de pandemie in het achterhoofd was bedacht?"
Kojima: "Niet precies. Vanwege de pandemie hebben we het gehele script opnieuw gestructureerd. In Death Stranding verdedigden we de kunst van connecties leggen. Maar tijdens de pandemie namen digitale connecties, zoals thuiswerken, de overhand. Ik realiseerde mij dat digitale connecties alleen niet genoeg waren om mensen tevreden te stellen. We zijn inherent verkenners."
Hij vervolgt: "Ook nu dealen we met afzondering en verdeling, en de wereld maakt een significante transformatie door. We kunnen de realiteit van voor de pandemie niet terugkrijgen, dus moeten we het concept van 'connectie' opnieuw beoordelen. In Death Stranding 2 verandert de interpretatie van 'strand' (het door Kojima bedachte genre waar de franchise onder valt -red.). Aan het einde van de teaser trailer vragen we: "Hadden we een connectie moeten maken?" Dat is de crux van wat we in dit vervolg willen vertellen."
Het vervolg op Death Stranding werd eind vorig jaar tijdens The Game Awards aangekondigd. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.
Net als het origineel draait Death Stranding 2 op de Decima Engine. Guerrilla Games helpt mee met de ontwikkeling van het spel. Het is niet bekend wanneer de PlayStation 5-game uit moet komen. Kojima wil ook een film gebaseerd op Death Stranding maken.
Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5 en pc. Het is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.