Honderden Bungie-werknemers ontslagen, nieuwe studio binnen Sony opgericht
Nieuws

Honderden Bungie-werknemers ontslagen, nieuwe studio binnen Sony opgericht

De Destiny-ontwikkelaar kampt met financiële problemen

Het door Sony Interactive Entertainment overgenomen Bungie heeft 220 werknemers - wat neerkomt op 17 procent van het totaal aantal werknemers - ontslagen. Ook wordt de ontwikkeling van een nieuwe game van de studio overgeheveld naar een nieuwe studio binnen Sony.

Dat werd in een online brief door Bungie aangekondigd. Naast de 220 werknemers die ontslagen worden, zullen er 155 Bungie-werknemers geïntegreerd worden in Sony Interactive Entertainment. Daarnaast gaan er nog eens 75 mensen naar een nieuwe interne Sony studio, waar men verder gaat werken aan een nog onaangekondigde actiegame die zich in een nieuw sciencefictionuniversum afspeelt. Deze game was voorheen bij Bungie in ontwikkeling.

Bungie laat weten dat de ontslagronde en herstructurering voortvloeien uit toenemende ontwikkelkosten, veranderingen in de game-industrie en de economische omstandigheden. Daarbij zou de ontwikkelaar in het verleden te ambitieuze plannen hebben gehad, waardoor er geldproblemen zijn ontstaan. Bungie zal zich daarbij volledig gaan richten op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Na de ontslagronde en het vertrek van werknemers naar Sony zal Bungie uit nog zo'n 850 werknemers bestaan.

Over de nieuwe game die eerst bij Bungie in ontwikkeling was en nu dus bij de nieuwe studio van Sony verder wordt ontwikkeld is nog niets bekend. Na de aankondiging van de ontslagronde en herstructurering uitten fans online hun cynisme en wordt er gespeculeerd dat de nieuwe studio mede is opgericht om de game exclusief op PlayStation-consoles uit te kunnen brengen. Toen Bungie in 2022 door PlayStation werd overgenomen, werd afgesproken dat de ontwikkelaar - die bekend werd met de Halo-reeks - zelf mag bepalen op welke platforms hun games verschijnen. Zowel de Destiny-games als het aankomende Marathon zijn dan ook multiplatform.

Verder wordt er kritiek geuit op het feit dat de ontslagen vallen nadat het bedrijf een goed ontvangen Destiny 2-uitbreiding in de vorm van The Final Shape uit heeft gebracht. Ook het feit dat CEO Pete Parsons, die verantwoordelijk is voor veel keuzes die tot deze uitkomst hebben geleid, aangesteld blijft, kan online op kritiek rekenen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error