Honderden Bungie-werknemers ontslagen, nieuwe studio binnen Sony opgericht
De Destiny-ontwikkelaar kampt met financiële problemen
Het door Sony Interactive Entertainment overgenomen Bungie heeft 220 werknemers - wat neerkomt op 17 procent van het totaal aantal werknemers - ontslagen. Ook wordt de ontwikkeling van een nieuwe game van de studio overgeheveld naar een nieuwe studio binnen Sony.
Dat werd in een online brief door Bungie aangekondigd. Naast de 220 werknemers die ontslagen worden, zullen er 155 Bungie-werknemers geïntegreerd worden in Sony Interactive Entertainment. Daarnaast gaan er nog eens 75 mensen naar een nieuwe interne Sony studio, waar men verder gaat werken aan een nog onaangekondigde actiegame die zich in een nieuw sciencefictionuniversum afspeelt. Deze game was voorheen bij Bungie in ontwikkeling.
Bungie laat weten dat de ontslagronde en herstructurering voortvloeien uit toenemende ontwikkelkosten, veranderingen in de game-industrie en de economische omstandigheden. Daarbij zou de ontwikkelaar in het verleden te ambitieuze plannen hebben gehad, waardoor er geldproblemen zijn ontstaan. Bungie zal zich daarbij volledig gaan richten op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Na de ontslagronde en het vertrek van werknemers naar Sony zal Bungie uit nog zo'n 850 werknemers bestaan.
Over de nieuwe game die eerst bij Bungie in ontwikkeling was en nu dus bij de nieuwe studio van Sony verder wordt ontwikkeld is nog niets bekend. Na de aankondiging van de ontslagronde en herstructurering uitten fans online hun cynisme en wordt er gespeculeerd dat de nieuwe studio mede is opgericht om de game exclusief op PlayStation-consoles uit te kunnen brengen. Toen Bungie in 2022 door PlayStation werd overgenomen, werd afgesproken dat de ontwikkelaar - die bekend werd met de Halo-reeks - zelf mag bepalen op welke platforms hun games verschijnen. Zowel de Destiny-games als het aankomende Marathon zijn dan ook multiplatform.
Verder wordt er kritiek geuit op het feit dat de ontslagen vallen nadat het bedrijf een goed ontvangen Destiny 2-uitbreiding in de vorm van The Final Shape uit heeft gebracht. Ook het feit dat CEO Pete Parsons, die verantwoordelijk is voor veel keuzes die tot deze uitkomst hebben geleid, aangesteld blijft, kan online op kritiek rekenen.