'Het was een gevecht om Sony's naam op de Playstation te krijgen'
Gamer.nl
Nieuws

'Het was een gevecht om Sony's naam op de Playstation te krijgen'

Final Fantasy 7 kwam naar PlayStation door vele avondjes whiskey drinken met Square

Volgens voormalige PlayStation-topman Shawn Layden kostte het veel moeite om Sony's bedrijfnaam op de eerste PlayStation te krijgen.

Dat meldt Layden, die zo'n dertig jaar bij Sony heeft gewerkt, in een uitgebreid interview met Eurogamer over het dertigjarige bestaan van het PlayStation-merk. Toen de eerste PlayStation uitkwam werkte Layden nog bij het Sony-hoofdkwartier.

"Ik herinner mij dat we vroeg in het proces een presentatie kregen over het PlayStation-prototype. Ik herinner mij in 1994 voordat de console uitkwam dat ik Ridge Racer speelde en mij besefte dat dit geweldig ging worden."

Layden meldt vervolgens dat veel Sony-werknemers in topposities de console in eerste instantie niet serieus namen, vooral ook omdat Nintendo en Sega de markt in een houdgreep hadden. "Veel mensen vonden dat we een groot risico namen. Het was een heel gevecht om de Sony-naam op het apparaat te krijgen - ze wilden er niet mee geassocieerd worden."

De rest is geschiedenis - Sony is inmiddels een van de grootste spelers binnen de game-industrie. Een van de eerste grote PlayStation-successen was de release van Final Fantasy 7, een game die in eerste instantie in ontwikkeling was geweest voor Nintendo 64. Layden blikt terug op hoe het bedrijf het voor elkaar had gekregen om de game exclusief voor Playstation te maken.

Het PlayStation-team maakte in die tijd onderdeel uit van Sony Music en werknemers van die tak gingen regelmatig uit met werknemers van Final Fantasy-eigenaar Squaresoft. "Ze dronken tot in de vroege uurtjes samen whisky, en kregen het uiteindelijk voor elkaar om Final Fantasy 7 van Nintendo af te halen en naar PlayStation te brengen. Toen besefte ik mij dat Sony een serieuze kans maakte. Het is allemaal dankzij de Sony Music-mensen, hun vastberadenheid om een deal te maken."

Sony viert op diverse manieren het dertigjarige bestaan van PlayStation. Zo zijn er vele deals op games in de PlayStation Store te vinden en kunnen PS5-eigenaren hun systeemmenu op eerdere PlayStation-consoles laten lijken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Triple-i Initiative-livestream toont tientallen indiegames
Gamer.nl
Nieuws

The Triple-i Initiative-livestream toont tientallen indiegames

Waaronder Duskfade, Void/Breaker en Outbound

De gisteren uitgezonden Triple-i Initiative bevatte meer dan dertig aankomende indiegames.

Organisator Evil Empire zond vorig jaar de eerste editie van The Triple-i Initiative uit, en gisteren verscheen de tweede editie online. Over Rematch, nieuwe Katana Zero-dlc en The Alters hebben we elders op de website al geschreven, maar er kwamen nog veel meer spellen voorbij.

Zo werden er games getoond als de roguelike Void/Breaker, Neverway van een van de mensen achter Celeste, de survivalshooter Frostrail, campingavontuur Outbound, een vervolg op Speedrunners, 3D-platformer Duskfade en adventuregame Ikuma: The Frozen Compass van de makers van Lost Ember.

Hieronder kan de volledige livestream worden bekeken, alsmede enkele uitgelichte trailers.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Zelda: Breath of the Wild bevat niet de uitbreidingspas
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Zelda: Breath of the Wild bevat niet de uitbreidingspas

Die moet alsnog los gekocht worden

De betaalde downloadbare content voor The Legend of Zelda: Breath of the Wild zit niet inbegrepen bij de Switch 2-versie van de game.

Dat heeft Nintendo bevestigd aan IGN. "The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Nintendo Switch 2 Edition bevat niet de The Legend of Zelda: Breath of the Wild Expansion Pass-dlc. Die dlc kan los gekocht worden."

Dat betekent dat mensen die de Switch-game met de Switch 2-upgrade kopen - zij het digitaal of fysiek - niet de betaalde dlc ontvangen. Wil men toegang tot de uitbreiding, dan moet men deze los aanschaffen. De uitbreidingspas kost 19,99 euro op de Switch eShop. In deze dlc zitten de zogeheten 'Master Trials' en 'The Champions' Ballad', compleet nieuwe uitdagingen binnen de spelwereld. Mensen die de Switch-versie van de game én de dlc al hebben gekocht, blijven dit natuurlijk wel bezitten wanneer ze de upgrade aanschaffen.

Overigens werd onlangs door Nintendo bevestigd dat de fysieke edities van Switch 2-versies van Switch-games wel de upgrade op de cartridge hebben staan. In eerste instantie ontstond er verwarring en werd er gedacht dat de upgrade als downloadcode bijgeleverd werd, maar dit blijkt dus niet het geval te zijn.

De Switch 2-upgrades van Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom gaan 10 dollar (waarschijnlijk ongeveer 10 euro) per stuk kosten voor mensen die de games al in het bezit hebben. Daarnaast kunnen leden van Nintendo Switch Online en de Expansion Pack de upgrades gratis downloaden. Beide games krijgen HDR-ondersteuning en verbeterde resoluties en framerates. Ook wordt Zelda Notes toegevoegd, waarmee spelers op hun smartphone de landkaart, achievements en andere extra's kunnen bekijken. De Switch 2 komt op 5 juni uit. Switch-games kunnen ook zonder betaalde upgrade op Switch 2 gespeeld worden via backward compatibility.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!