Grand Theft Auto 6-uitgever werkt aan kostenbesparing zonder ontslagronde
Nieuws

Grand Theft Auto 6-uitgever werkt aan kostenbesparing zonder ontslagronde

Grand Theft Auto 5 is inmiddels 195 miljoen keer verkocht

Volgens CEO Strauss Zelnick zijn er "geen huidige plannen" voor ontslagrondes binnen de uitgever.

Dat liet hij weten tijdens het bekendmaken van de fiscale kwartaalcijfers van het derde kwartaal. Ondanks dat wordt er wel gewerkt aan een plan om kosten te besparen.

"Onze strategie hangt samen met creativiteit, innovatie en efficiëntie. We werken op dit moment aan een programma om kosten te verminderen binnen het bedrijf om zo onze marges te maximaliseren, terwijl we ook investeren in groei."

Zelnick benadrukt dat de plannen "robuuster" zijn dan een soortgelijke kostenbesparing begin 2023, waarbij er ontslagen vielen bij diverse divisies van de uitgever, waaronder Private Division. Volgens IGN heeft Zelnick aangegeven dat er ditmaal geen plannen zijn om werknemers te ontslaan.

Het is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering dat er ontslagen vallen binnen een game-uitgever of -ontwikkelaar. In 2023 vielen er al veel ontslagen, en dat zet zich in 2024 onverminderd voort. Zo gaf Microsoft aan 1900 mensen bij de gamedivisie te ontslaan en vertrekken er zo'n 1800 mensen bij Unity.

Het bedrijf maakte ook verkoopcijfers van populaire Rockstar-spellen bekend. Zo zijn er in een kwartaal tijd nog eens 5 miljoen exemplaren van Grand Theft Auto 5 verkocht, waardoor de teller nu op 195 miljoen staat. Van Red Dead Redemption 2 zijn er 61 miljoen exemplaren verkocht.

Take-Two-studio Rockstar Games werkt ondertussen aan Grand Theft Auto 6, waar eind vorig jaar de eerste trailer van werd onthuld en die ergens in 2025 op PlayStation 5 en Xbox Series X en S verschijnt.

Voordat de trailer werd onthuld, lekten er echter al vroege beelden van het spel uit. Zelnick laat weten dat hij teleurgesteld was met de lek, maar dat het uiteindelijk geen schade heeft aangericht.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error