Ghostwire: Tokyo toont een likkebaardend mooi Shibuya
Nieuws

Ghostwire: Tokyo toont een likkebaardend mooi Shibuya

Bij een nieuwe game van de makers van The Evil Within verwacht je misschien weer allerlei gore taferelen, maar met Ghostwire: Tokyo slaat de Japanse ontwikkelaar een compleet andere weg in. De trailers prikkelden de fantasie met paranormale krachten en Japanse folklore, maar veel bleef nog in nevelen gehuld. Inmiddels hebben we de game ruim zes uur kunnen spelen en is die mist behoorlijk opgetrokken.

Ghostwire: Tokyo begint op Shibuya Crossing, het wereldberoemde kruispunt waar het normaal gesproken bizar druk is. Als er uit het niets ineens een mysterieuze mist komt opzetten, verdwijnen alle mensen als sneeuw voor de zon en worden de straten plotseling bevolkt door spoken en demonen. Alleen hoofdrolspeler Akito ontspringt de dans en moet nu zien te ontrafelen wat er in vredesnaam is gebeurd. 

Fingerspitzengefühl

Akito staat er niet helemaal alleen voor, want op het moment dat het helemaal fout gaat in Shibuya wordt hij net bezeten door de geest van een spokenjager. Niet alleen is dat ongetwijfeld de reden dat de mist geen invloed had op Akito, hij beschikt daardoor nu ook over bovennatuurlijke krachten. Dat is wel zo handig, gezien alle Slenderman-achtige spoken en schoolmeisjes-zonder-hoofd die nu door de straten zwerven. 

©GMRimport

Met een simpele handbeweging ‘vuurt’ Akito windvlagen op zijn tegenstanders af. Niet veel later beschikt hij ook over vuurbollen en wateraanvallen die hij met hetzelfde gemak uit zijn virtuele vingertoppen tovert. Ghostwire: Tokyo staat weliswaar bol van de horrorelementen, maar het is zeker geen game waarin je je alleen maar met ingehouden adem verstopt. In tegendeel: deze superkrachten maken je sterk genoeg om frontaal de strijd aan te gaan met het demonische gespuis. Ghostwire: Tokyo speelt in de praktijk als een actievol schietspel, maar dan met je vingertoppen als schietijzers.

Rondreis door Shibuya

Bewapend met je eigen handen mag je vervolgens uit gaan zoeken wat er precies aan de hand is. Om dat goed te kunnen doen, moet je wel eerst Shibuya beetje bij beetje veiliger maken. Veel gebieden worden immers nog gehuld in de dodelijke mist. Door met een paar strakke handbewegingen Torii (Japanse gebedsbogen) te ‘reinigen’, laat je de mist in bepaalde gebieden optrekken en kun je steeds meer van de stad verkennen. Maar vergis je niet: Ghostwire volgt zeker niet de Assassin’s Creed-blauwdruk met de typerende torens. Hoewel er genoeg zijmissies en collectibles zijn die je aanmoedigen zelf op verkenning te gaan, ligt de nadruk in Ghostwire heel erg op het verhaal – tenminste, in de eerste twee hoofdstukken die wij gespeeld hebben. 

©GMRimport

In de openingsuren zijn er steeds alleen hele specifieke Torii te reinigen, waardoor je toch min of meer op een lineair pad richting je doel blijft. Bovendien verkennen we lang niet alleen de straten van Shibuya. Tokio is een hele verticale stad en dat komt goed terug in Ghostwire. Zo moeten we op een gegeven moment een uitkijkplatform hoog boven het treinstation van Shibuya zien te bereiken, waarbij we talloze trappen aan de buitenkant van een hoog flatgebouw bestijgen. Niet veel later verkennen we juist het gigantische metrostation onder Shibuya Crossing. Hier bevindt zich een wereld op zich, vol met verlaten winkeltjes en hoopjes kleding die stille getuigen zijn van wat ooit een bruisend stadsdeel was.

De echte ster van het spel is dan ook het decor: Shibuya. Wie ooit in Tokio is geweest, weet hoe bijzonder dit stadsdeel is. Kilometers aan nauwe straatjes met deur aan deur schreeuwerige winkeltjes, barretjes en restaurants, gigantische reclameborden die vanaf grote hoogte hun licht werpen op de straten, op iedere straathoek automaten met frisdrankjes en snacks en natuurlijk overal konbini – Japanse gemakswinkels die vrijwel alles verkopen binnen slechts een paar vierkante meter. Ghostwire weet de unieke ambiance van Shibuya perfect over te brengen, maar dan met een spookachtige en verlaten twist. 

©GMRimport

Stralende raytracing

Shibuya komt extra goed tot zijn recht dankzij de indrukwekkende raytracing. Om de zoveel tijd regent het pijpenstelen en de straten zijn dus voortdurend kletsnat. De felle neonverlichting en overdadige billboards weerspiegelen daardoor prachtig op de natte keien. Ghostwire kent meerdere grafische opties, waaronder een Quality-modus met raytracing in 4k en 30 fps en een Performance-modus zonder raytracing op 60 fps, maar ook modi met variabele framerates, waardoor raytracing mogelijk is op een hogere framerate.

Het is even afwachten tot we precies weten op wat voor framerate en resolutie deze modi draaien. Toch lijken in combinatie met Vsync ook deze modi met variabele framerates stabiel genoeg om optimaal te kunnen genieten van Ghostwire. Hoe dan ook voegt raytracing zóveel toe aan de ambiance, dat we liever op een lagere framerate spelen, dan dat we raytracing opofferen.

Ghostwire: Tokyo weet in de eerste uren in ieder geval goed te overtuigen. Grafisch is de game om te likkebaarden, maar ook het verhaal weet meteen te intrigeren. Dankzij de bovennatuurlijke krachten is Ghostwire enerzijds heel actievol, maar ondertussen voltrekt zich ook een paranormaal mysterie met verontrustende visioenen die de hersenen plukken. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten voordat we dit mysterie verder kunnen ontrafelen. Ghostwire: Tokyo is namelijk vanaf 25 maart beschikbaar voor PlayStation 5 en pc.

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!