GDC: 44 procent van ontwikkelaars stelde game uit door covid
44 procent van de deelnemers aan het jaarlijkse State of the Industry-onderzoek zegt een game uitgesteld te hebben wegens covid.
Dat is meer dan de 33 procent van vorig jaar, toen de effecten van de pandemie langzaam zichtbaar werden. Onder andere communicatie, reisverboden en gesloten scholen worden genoemd als oorzaken.
State of the Industry is een jaarlijks onderdeel van de Game Developers Conference, dat in 2021 verspreid over meerdere maanden plaatsvindt. Dit jaar deden ruim drieduizend ontwikkelaars mee.
Ondanks de uitgestelde games geeft 66 procent van de deelnemers dat productiviteit tijdens het thuiswerken gelijk gebleven of zelfs gestegen is. Onderstaande grafiek geeft de verdeling weer, waarbij ontwikkelaars verschillende argumenten geven voor hun keuze - van meer rust en minder reistijd tot een verstoorde balans tussen werk en privé.
©GMRimport
Tot slot geven de meeste ontwikkelaars geïnteresseerd te zijn in games ontwikkelen voor de pc, gevolgd door PlayStation 5 en Nintendo Switch. De praktijk is net even wat anders: de meeste games worden ontwikkeld voor respectievelijk pc, iOS en Android.
©GMRimport
Het volledige onderzoek is te downloaden op de website van GDC.