Gamestaking lijkt niet voor Grand Theft Auto 6 te gelden
Nieuws

Gamestaking lijkt niet voor Grand Theft Auto 6 te gelden

Acteurs behoren wel werk voor games die sinds 25 augustus 2023 in ontwikkeling zijn af te slaan

De staking onder stemacteurs voor games geldt alleen voor spellen die sinds een jaar in ontwikkeling zijn, en dus niet voor games zoals Grand Theft Auto 6 die al langer in ontwikkeling zijn.

Kotaku-redacteur Ethan Gach is in de uitgebreide beschrijving van de staking die SAG-AFTRA vandaag inluidt gedoken en is daar achter gekomen. In de regels staat dat acteurs aangesloten bij de vakbond gewoon nog werk mogen leveren voor games waarvan de ontwikkeling voor 25 augustus 2023 is begonnen. Daar valt Grand Theft Auto 6 zover bekend ook onder. Ook aankomende games als Call of Duty: Black Ops 6 en Assassin's Creed Shadows lijken buiten schot gebleven, al is het overgrote deel van stemmenwerk voor deze spellen waarschijnlijk al afgerond. Tevens vallen liveservicegames buiten schot.

Eerder vandaag liet SAG-AFTRA weten dat er in navolging van de staking onder acteurs en scriptschrijvers uit Hollywood van vorig jaar, vanaf vandaag ook een staking van stemacteurs binnen de game-industrie plaatsvindt.

Hoewel er in langdurige onderhandelingen met diverse gamebedrijven veel overeenstemming werd gevonden, waren de vakbond en gamebedrijven het niet eens over de regelgeving rondom het gebruik van AI om gamepersonages van stem te voorzien. De studio's waren bereid om acteurs toestemming te vragen wanneer hun stemmen in combinatie met AI gebruikt zouden worden en ze hiervoor te compenseren, maar dit bleek niet afdoende. De acteurs aangesloten bij SAG-AFTRA willen dat hun stemmenwerk niet misbruikt wordt. Volgens de vakbond hebben de bedrijven daar vooralsnog niet afdoende garantie voor geboden.

Het is op moment van schrijven onduidelijk hoeveel acteurs precies zullen staken, maar de bond gaf eerder aan ongeveer 2600 mensen binnen het vak te vertegenwoordigen. De staking zou er voor moeten zorgen dat al deze acteurs niet meer bij de bedrijven waarmee onderhandeld werd kunnen werken zolang de staking duurt. Dit geldt, zo blijkt nu, dus alleen voor games waarvan de ontwikkeling pas op 25 augustus 2023 of later is begonnen. Activision Blizzard, Epic Games, Electronic Arts, Insomniac Games en Warner Bros. Games vallen onder de bedrijven waarmee onderhandeld werd. Ook Blindlight, een bedrijf dat stemmen voor grote gamefranchises als Halo, Destiny en The Elder Scrolls heeft geleverd, en Formosa Interactive, dat Call of Duty-games en God of War van stemmenwerk voorzag, maakten onderdeel uit van de onderhandelingen.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Minecraft-attracties voor pretparken op de planning
Nieuws

Minecraft-attracties voor pretparken op de planning

In eerste instantie alleen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk

Er komen attracties gebaseerd op Minecraft naar petparken in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

De wereldwijde rechten op Minecraft-attracties in pretparken zijn nu in handen van Merlin Entertainments, het bedrijf achter Legoland, Madame Tussauds, Alton Towers en Peppa Pig World.

Men laat weten dat er twee Minecraft-attracties moeten verschijnen - eentje in het Verenigd Koninkrijk in 2026 en eentje in de VS in 2027. Daarbij zou er in beide gevallen een gebied omheen worden gebouwd in het thema van de populaire gamefranchise.

Microsoft laat weten dat dit er voor zorgt dat Minecraft ook buiten games steeds populairder wordt. Uiteindelijk moeten er ook buiten de twee hierboven genoemde landen Minecraft-attracties komen.

Overigens zijn pretparkattracties natuurlijk niet de enige manier waarop Minecraft buiten games van zich laat zien. Zo zijn er diverse Lego-sets gebaseerd op de game verkrijgbaar en komt er volgend jaar een film uit. Onlangs zijn er nog nieuwe beelden van A Minecraft Movie verschenen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws
Nieuws

Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws

Bepaal nu zelf of je stealth gebruikt of in het rond schiet

Ubisoft verdwijdert bijna overal in Star Wars Outlaws de secties waarin spelers verplicht stealth moeten gebruiken.

Dat kondigde de nieuwe creative director Drew Rechner aan via een artikel op de officiële website. Dat betekent dat spelers in de meeste secties van de game waar stealth voorheen verplicht was, zelf kunnen kiezen hoe ze de situatie aanpakken. Het blijft een optie om rond te sluipen, maar ook om al schietend een gebied te verkennen. Daardoor falen spelers dan ook geen missie wanneer ze ontdekt worden tijdens het sluipen.

Volgens Rechner, die eerder dit najaar het stokje van Julian Gerighty overnam, is dit een stap in de goede richting van het geven van spelerskeuze in de game. Daarnaast kunnen spelers nu ook gevechten houden in de zogeheten 'syndicate districts', waar voorheen stealth verplicht was.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Outlaws is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Dunke van Boekel gaf in de Gamer.nl-review een 8 aan de game: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error