Gamestaking lijkt niet voor Grand Theft Auto 6 te gelden
Gamer.nl
Nieuws

Gamestaking lijkt niet voor Grand Theft Auto 6 te gelden

Acteurs behoren wel werk voor games die sinds 25 augustus 2023 in ontwikkeling zijn af te slaan

De staking onder stemacteurs voor games geldt alleen voor spellen die sinds een jaar in ontwikkeling zijn, en dus niet voor games zoals Grand Theft Auto 6 die al langer in ontwikkeling zijn.

Kotaku-redacteur Ethan Gach is in de uitgebreide beschrijving van de staking die SAG-AFTRA vandaag inluidt gedoken en is daar achter gekomen. In de regels staat dat acteurs aangesloten bij de vakbond gewoon nog werk mogen leveren voor games waarvan de ontwikkeling voor 25 augustus 2023 is begonnen. Daar valt Grand Theft Auto 6 zover bekend ook onder. Ook aankomende games als Call of Duty: Black Ops 6 en Assassin's Creed Shadows lijken buiten schot gebleven, al is het overgrote deel van stemmenwerk voor deze spellen waarschijnlijk al afgerond. Tevens vallen liveservicegames buiten schot.

Eerder vandaag liet SAG-AFTRA weten dat er in navolging van de staking onder acteurs en scriptschrijvers uit Hollywood van vorig jaar, vanaf vandaag ook een staking van stemacteurs binnen de game-industrie plaatsvindt.

Hoewel er in langdurige onderhandelingen met diverse gamebedrijven veel overeenstemming werd gevonden, waren de vakbond en gamebedrijven het niet eens over de regelgeving rondom het gebruik van AI om gamepersonages van stem te voorzien. De studio's waren bereid om acteurs toestemming te vragen wanneer hun stemmen in combinatie met AI gebruikt zouden worden en ze hiervoor te compenseren, maar dit bleek niet afdoende. De acteurs aangesloten bij SAG-AFTRA willen dat hun stemmenwerk niet misbruikt wordt. Volgens de vakbond hebben de bedrijven daar vooralsnog niet afdoende garantie voor geboden.

Het is op moment van schrijven onduidelijk hoeveel acteurs precies zullen staken, maar de bond gaf eerder aan ongeveer 2600 mensen binnen het vak te vertegenwoordigen. De staking zou er voor moeten zorgen dat al deze acteurs niet meer bij de bedrijven waarmee onderhandeld werd kunnen werken zolang de staking duurt. Dit geldt, zo blijkt nu, dus alleen voor games waarvan de ontwikkeling pas op 25 augustus 2023 of later is begonnen. Activision Blizzard, Epic Games, Electronic Arts, Insomniac Games en Warner Bros. Games vallen onder de bedrijven waarmee onderhandeld werd. Ook Blindlight, een bedrijf dat stemmen voor grote gamefranchises als Halo, Destiny en The Elder Scrolls heeft geleverd, en Formosa Interactive, dat Call of Duty-games en God of War van stemmenwerk voorzag, maakten onderdeel uit van de onderhandelingen.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!