Gamestaking lijkt niet voor Grand Theft Auto 6 te gelden
Nieuws

Gamestaking lijkt niet voor Grand Theft Auto 6 te gelden

Acteurs behoren wel werk voor games die sinds 25 augustus 2023 in ontwikkeling zijn af te slaan

De staking onder stemacteurs voor games geldt alleen voor spellen die sinds een jaar in ontwikkeling zijn, en dus niet voor games zoals Grand Theft Auto 6 die al langer in ontwikkeling zijn.

Kotaku-redacteur Ethan Gach is in de uitgebreide beschrijving van de staking die SAG-AFTRA vandaag inluidt gedoken en is daar achter gekomen. In de regels staat dat acteurs aangesloten bij de vakbond gewoon nog werk mogen leveren voor games waarvan de ontwikkeling voor 25 augustus 2023 is begonnen. Daar valt Grand Theft Auto 6 zover bekend ook onder. Ook aankomende games als Call of Duty: Black Ops 6 en Assassin's Creed Shadows lijken buiten schot gebleven, al is het overgrote deel van stemmenwerk voor deze spellen waarschijnlijk al afgerond. Tevens vallen liveservicegames buiten schot.

Eerder vandaag liet SAG-AFTRA weten dat er in navolging van de staking onder acteurs en scriptschrijvers uit Hollywood van vorig jaar, vanaf vandaag ook een staking van stemacteurs binnen de game-industrie plaatsvindt.

Hoewel er in langdurige onderhandelingen met diverse gamebedrijven veel overeenstemming werd gevonden, waren de vakbond en gamebedrijven het niet eens over de regelgeving rondom het gebruik van AI om gamepersonages van stem te voorzien. De studio's waren bereid om acteurs toestemming te vragen wanneer hun stemmen in combinatie met AI gebruikt zouden worden en ze hiervoor te compenseren, maar dit bleek niet afdoende. De acteurs aangesloten bij SAG-AFTRA willen dat hun stemmenwerk niet misbruikt wordt. Volgens de vakbond hebben de bedrijven daar vooralsnog niet afdoende garantie voor geboden.

Het is op moment van schrijven onduidelijk hoeveel acteurs precies zullen staken, maar de bond gaf eerder aan ongeveer 2600 mensen binnen het vak te vertegenwoordigen. De staking zou er voor moeten zorgen dat al deze acteurs niet meer bij de bedrijven waarmee onderhandeld werd kunnen werken zolang de staking duurt. Dit geldt, zo blijkt nu, dus alleen voor games waarvan de ontwikkeling pas op 25 augustus 2023 of later is begonnen. Activision Blizzard, Epic Games, Electronic Arts, Insomniac Games en Warner Bros. Games vallen onder de bedrijven waarmee onderhandeld werd. Ook Blindlight, een bedrijf dat stemmen voor grote gamefranchises als Halo, Destiny en The Elder Scrolls heeft geleverd, en Formosa Interactive, dat Call of Duty-games en God of War van stemmenwerk voorzag, maakten onderdeel uit van de onderhandelingen.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Sinking City Remastered aangekondigd
Nieuws

The Sinking City Remastered aangekondigd

Game komt op een nog onbekend moment naar PS5, Xbox Series en pc

Frogwares heeft The Sinking City Remastered aangekondigd. Zoals de naam al weggeeft gaat het om een remaster van de in 2019 verschenen actie-adventuregame.

The Sinking City speelt zich af in een fictioneel stadje in de Verenigde Staten rond het jaar 1920 en vertelt het verhaal van de detective Charles Reed. In het spel moet de speler enkel met behulp van zijn observatievaardigheden en een notitieboekje informatie verzamelen door het plaats delict te onderzoeken en inwoners te ondervragen. De game is daarbij geïnspireerd op de verhalen van horrorauteur H.P. Lovecraft.

In 2019 kwam de game uit op pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch, gevolgd door PS5- en Xbox Series-versies in 2021. De gisteren aangekondigde remaster verschijnt op een nog onbekend moment op pc, PS5 en Xbox Series-consoles en kan gratis geclaimd worden door iedereen die de game al heeft gekocht op die platforms.

The Sinking City Remastered draait op Unreal Engine 5 (het origineel draait op Unreal Engine 4) en verbetert het uiterlijk van diverse gebieden, onder andere met 4k-textures en verbeterde reflecties. Ook worden DLSS-, FSR- en TSR-opschalingstechnieken ondersteund en is er een fotomodus toegevoegd. Een trailer is nog niet uitgebracht, maar moet volgens Frogwares spoedig volgen.

Overigens is al bekend dat de ontwikkelaar aan een vervolg op The Sinking City werkt. Eerder dit jaar werd daar de eerste gameplay van vertoond.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitgebreide gameplay van Doom: The Dark Ages te zien
Nieuws

Uitgebreide gameplay van Doom: The Dark Ages te zien

Game komt op 15 mei naar pc, Xbox Series, PS5 en Game Pass

Verschillende websites hebben uitgebreide, onafgebroken gameplaybeelden van Doom: The Dark Ages online gedeeld.

Zo zijn hieronder gameplayvideo's van XboxEra en VGC te zien. De beelden zijn blijkbaar opgenomen van een versie van de game die op de pc draaide in 4k en 60 fps.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde begin dit jaar een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Doom: The Dark Ages komt op 15 mei naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game Pass komen te staan.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!