Free Radical-oprichter zo goed als klaar met Timesplitters-franchise
Nieuws

Free Radical-oprichter zo goed als klaar met Timesplitters-franchise

'Ik weet niet of Plaion of Embracer er nog wat mee gaan doen'

Steve Ellis, de medeoprichter van het inmiddels opgeheven Free Radical Design, heeft aangegeven zo goed als klaar te zijn met de Timesplitters-franchise.

Dat meldt hij in een interview met Games Industry, waarin hij zijn teleurstelling uit over het opheffen van Free Radical door Embracer Group en de annulering van de Timesplitters-game die bij de studio in ontwikkeling was.

"Ik zal waarschijnlijk niet meer betrokken zijn bij Timeplitters", zo stelt Ellis. "Ik weet niet of Plaion of Embracer er nog wat mee gaan doen. Ik weet niet wat er nodig is voor mij om het weer allemaal mee te moeten maken. Het was een enorme teleurstelling."

Ellis liet wel doorschemeren dat hij mogelijk aan iets anders werkt. In het interview geeft hij aan dat hij Unity (de game-engine) voor zich open heeft staan, en dat hij in eerste instantie van plan was om zich niet meer op game-ontwikkeling te richten. "Maar ik keer telkens weer terug. Het is nu eenmaal wat ik bijna dertig jaar lang heb gedaan."

Eerder deze maand lekten er vroege beelden uit van een Timesplitters-game die bij Free Radical in ontwikkeling was. Ellis geeft in het nieuwe interview echter aan dat het beelden van een relatief oud project zijn, en dat dit niet de Timesplitters-game was waar de studio vlak voor sluiting aan werkte.

De beelden vielen op omdat er elementen van Fortnite en soortgelijke live-service-games in leken te zitten. Ellis zegt nu: "Het zou nutteloos zijn om Fortnite te klonen, dus dat deden we niet. We hadden meerdere ideeën, maar er waren drie verschillende concepten die we uitprobeerden. En de gelekte video toont niet het concept waar we aan werkten toen we onze deuren moesten sluiten. We hadden een behoorlijk ander concept, en het team was er heel enthousiast over."

Free Radical Design werd in 1999 opgericht en bestond zoals gezegd uit diverse mensen die eerder bij Rare aan games als GoldenEye 007 hebben gewerkt. De studio leverde onder andere de Timesplitters-shooters en Second Sight af. Na het tegenvallende Haze en een geannuleerde Star Wars-shooter ging de studio in 2008 failliet, en wat overbleef werd overgenomen door Crytek.

In 2014 werd de studio weer overgenomen, ditmaal door Deep Silver, en hernoemd naar Dambuster Studios. Zij brachten Homefront: The Revolution en Dead Island 2 uit. In 2021 kondigde Embracer aan dat ze een nieuwe team hadden samengesteld onder de naam Free Radical Design, geleid door Ellis en David Doak - de oorspronkelijke oprichters van Free Radical - en dat er gewerkt werd aan een nieuwe Timesplitters-game.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Idris Elba wil samen met Keanu Reeves in Cyberpunk 2077-film spelen
Nieuws

Idris Elba wil samen met Keanu Reeves in Cyberpunk 2077-film spelen

CD Projekt Red liet al weten dat er een liveactionproject in de maak is

Als het aan acteur Idris Elba ligt wordt er een liveactionfilm gebaseerd op Cyberpunk 2077 gemaakt en krijgt hij daar zelf een rol in.

Dat meldde hij aan Screen Rant. Hoewel het interview vooral draait om zijn rol als Knuckles in de aankomende film Sonic the Hedgehog 3, liet hij zich ook enthousiast uit over zijn rol als Solomon Reed in de Cyberpunk 2077-uitbreiding Phantom Liberty.

Toen Idris werd gevraagd of een film gebaseerd op Cyberpunk 2077 zou kunnen werken, waas hij in ieder geval zeer positief: "Als er ergens een liveactionversie van gemaakt zou kunnen worden, is het (Cyberpunk 2077) wel. Ik denk dat (Keanu Reeves') personage en mijn personage samen 'whoa' zouden zijn. Dus laten we zorgen dat dit gebeurt."

Vorig jaar werd al aangekondigd dat er wordt gewerkt aan een liveactionproject rondom Cyberpunk, al werd toen nog niet duidelijk of het om een film of serie gaat. Toen eerder dit jaar een nieuw Cyberpunk-animatieproject voor Netflix werd aangekondigd, heeft CD Projekt Red aangegeven dat het liveactionproject zich nog in een vroeg stadium bevindt. "We zijn er nog niet klaar voor om het concept aan potentiële streamers of studio's voor te stellen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten
Nieuws

The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten

Amir Satvat probeert ontslagen ontwikkelaars aan nieuw werk te helpen

Amir Satvat, die voor zijn werk binnen de game-industrie tijdens The Game Awards een Game Changer-award kreeg uitgereikt, ontvangt sindsdien allerlei hatelijke berichten op internet.

Afgelopen week werd voor het eerst de Game Changer-award uitgedeeld tijdens The Game Awards. Deze award is bedoeld voor mensen werkzaam in de game-industrie die op wat voor manier dan ook een verschil maken.

Amir Satvat was de winnaar van de award. Die ontving hij omdat hij meerdere jaren online een overzicht bijhoudt van ontslagen mensen uit de game-industrie en ze op die manier probeert te helpen aan nieuw werk. Dat doet hij kosteloos. Hij reageerde tijdens de prijsuitreiking dankbaar en met merkbare emotie.

Satvat heeft inmiddels via LinkedIn laten weten dat hij sinds de gewonnen award het doelwit is van hatelijke berichten via internet en social media. Ook zijn vrouw en andere familieleden ontvangen dergelijke berichten. Satvat wordt door sommigen als fraudeur bestempeld, omdat hij werkzaam is bij Tencent en dit niet werd gemeld tijdens de awardshow. Ook ontvangt hij antisemitische berichten - ook al is hij zelf niet Joods - en wordt hij spottend autistisch genoemd.

Satvat benadrukt in zijn bericht op LinkedIn dat de complottheorieën dat zijn werk bij Tencent expres verborgen werd gehouden, of dat hij zelfs verantwoordelijk is voor ontslagrondes, nergens op gebaseerd zijn. Hij laat ook weten dat hij zijn pogingen om ontslagen gameontwikkelaars te helpen al voordat hij bij Tencent aan de slag ging ondernam. Daarbij geeft hij aan dat hij niet aan fusies of overnames bij Tencent - of zijn vorige werkplek Amazon - heeft gewerkt.

"Ze hebben mijn werk bij Tencent niet bij The Game Awards benoemd omdat het niets te maken heeft met de gemeenschap die ik heb opgebouwd, en ze wilden zich richten op hoe we dit uit onszelf hebben gedaan." Ergens anders binnen zijn LinkedIn-bericht vertelt hij: "Ik heb in mijn carrière nooit een contract getekend of onderdeel uitgemaakt van een deal dat heeft geresulteerd in ontslagrondes."

De website van Amir Satvat, waar hij mensen aan een baan in de game-industrie probeert te helpen, kan hier bezocht worden. Hieronder is de prijsuitreiking van vorige week te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!