Free Radical-oprichter zo goed als klaar met Timesplitters-franchise
'Ik weet niet of Plaion of Embracer er nog wat mee gaan doen'
Steve Ellis, de medeoprichter van het inmiddels opgeheven Free Radical Design, heeft aangegeven zo goed als klaar te zijn met de Timesplitters-franchise.
Dat meldt hij in een interview met Games Industry, waarin hij zijn teleurstelling uit over het opheffen van Free Radical door Embracer Group en de annulering van de Timesplitters-game die bij de studio in ontwikkeling was.
"Ik zal waarschijnlijk niet meer betrokken zijn bij Timeplitters", zo stelt Ellis. "Ik weet niet of Plaion of Embracer er nog wat mee gaan doen. Ik weet niet wat er nodig is voor mij om het weer allemaal mee te moeten maken. Het was een enorme teleurstelling."
Ellis liet wel doorschemeren dat hij mogelijk aan iets anders werkt. In het interview geeft hij aan dat hij Unity (de game-engine) voor zich open heeft staan, en dat hij in eerste instantie van plan was om zich niet meer op game-ontwikkeling te richten. "Maar ik keer telkens weer terug. Het is nu eenmaal wat ik bijna dertig jaar lang heb gedaan."
Eerder deze maand lekten er vroege beelden uit van een Timesplitters-game die bij Free Radical in ontwikkeling was. Ellis geeft in het nieuwe interview echter aan dat het beelden van een relatief oud project zijn, en dat dit niet de Timesplitters-game was waar de studio vlak voor sluiting aan werkte.
De beelden vielen op omdat er elementen van Fortnite en soortgelijke live-service-games in leken te zitten. Ellis zegt nu: "Het zou nutteloos zijn om Fortnite te klonen, dus dat deden we niet. We hadden meerdere ideeën, maar er waren drie verschillende concepten die we uitprobeerden. En de gelekte video toont niet het concept waar we aan werkten toen we onze deuren moesten sluiten. We hadden een behoorlijk ander concept, en het team was er heel enthousiast over."
Free Radical Design werd in 1999 opgericht en bestond zoals gezegd uit diverse mensen die eerder bij Rare aan games als GoldenEye 007 hebben gewerkt. De studio leverde onder andere de Timesplitters-shooters en Second Sight af. Na het tegenvallende Haze en een geannuleerde Star Wars-shooter ging de studio in 2008 failliet, en wat overbleef werd overgenomen door Crytek.
In 2014 werd de studio weer overgenomen, ditmaal door Deep Silver, en hernoemd naar Dambuster Studios. Zij brachten Homefront: The Revolution en Dead Island 2 uit. In 2021 kondigde Embracer aan dat ze een nieuwe team hadden samengesteld onder de naam Free Radical Design, geleid door Ellis en David Doak - de oorspronkelijke oprichters van Free Radical - en dat er gewerkt werd aan een nieuwe Timesplitters-game.