Free Radical-oprichter zo goed als klaar met Timesplitters-franchise
Nieuws

Free Radical-oprichter zo goed als klaar met Timesplitters-franchise

'Ik weet niet of Plaion of Embracer er nog wat mee gaan doen'

Steve Ellis, de medeoprichter van het inmiddels opgeheven Free Radical Design, heeft aangegeven zo goed als klaar te zijn met de Timesplitters-franchise.

Dat meldt hij in een interview met Games Industry, waarin hij zijn teleurstelling uit over het opheffen van Free Radical door Embracer Group en de annulering van de Timesplitters-game die bij de studio in ontwikkeling was.

"Ik zal waarschijnlijk niet meer betrokken zijn bij Timeplitters", zo stelt Ellis. "Ik weet niet of Plaion of Embracer er nog wat mee gaan doen. Ik weet niet wat er nodig is voor mij om het weer allemaal mee te moeten maken. Het was een enorme teleurstelling."

Ellis liet wel doorschemeren dat hij mogelijk aan iets anders werkt. In het interview geeft hij aan dat hij Unity (de game-engine) voor zich open heeft staan, en dat hij in eerste instantie van plan was om zich niet meer op game-ontwikkeling te richten. "Maar ik keer telkens weer terug. Het is nu eenmaal wat ik bijna dertig jaar lang heb gedaan."

Eerder deze maand lekten er vroege beelden uit van een Timesplitters-game die bij Free Radical in ontwikkeling was. Ellis geeft in het nieuwe interview echter aan dat het beelden van een relatief oud project zijn, en dat dit niet de Timesplitters-game was waar de studio vlak voor sluiting aan werkte.

De beelden vielen op omdat er elementen van Fortnite en soortgelijke live-service-games in leken te zitten. Ellis zegt nu: "Het zou nutteloos zijn om Fortnite te klonen, dus dat deden we niet. We hadden meerdere ideeën, maar er waren drie verschillende concepten die we uitprobeerden. En de gelekte video toont niet het concept waar we aan werkten toen we onze deuren moesten sluiten. We hadden een behoorlijk ander concept, en het team was er heel enthousiast over."

Free Radical Design werd in 1999 opgericht en bestond zoals gezegd uit diverse mensen die eerder bij Rare aan games als GoldenEye 007 hebben gewerkt. De studio leverde onder andere de Timesplitters-shooters en Second Sight af. Na het tegenvallende Haze en een geannuleerde Star Wars-shooter ging de studio in 2008 failliet, en wat overbleef werd overgenomen door Crytek.

In 2014 werd de studio weer overgenomen, ditmaal door Deep Silver, en hernoemd naar Dambuster Studios. Zij brachten Homefront: The Revolution en Dead Island 2 uit. In 2021 kondigde Embracer aan dat ze een nieuwe team hadden samengesteld onder de naam Free Radical Design, geleid door Ellis en David Doak - de oorspronkelijke oprichters van Free Radical - en dat er gewerkt werd aan een nieuwe Timesplitters-game.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mod die Liberty City naar GTA 5 bracht offline door druk van Rockstar
Nieuws

Mod die Liberty City naar GTA 5 bracht offline door druk van Rockstar

Liberty City Preservation Project werd in korte tijd zeer populair

Liberty City Preservation Project, een modproject die er voor zorgde dat mensen in Grand Theft Auto 5 het Liberty City uit Grand Theft Auto 4 konden bezoeken, is offline gehaald.

Afgelopen maand kwam de mod beschikbaar en kreeg het al snel veel aandacht van fans en de media. De mod zorgde er voor dat de complete stad Liberty City in GTA 5 speelbaar werd, inclusief NPC's, voertuigen en een werkend metrosysteem.

World Travel, het team achter de mod, liet echter op Discord weten (via Insider Gaming) dat de mod nu niet meer beschikbaar is. "Vanwege onverwachte aandacht voor ons project en nadat we met Rockstar Games hebben gesproken, hebben we besloten Liberty City Preservation Project offline te halen."

Sommige fans speculeren dat dit kan betekenen dat Rockstar een remaster van Grand Theft Auto 4 op de planning heeft. Het is echter niet voor het eerst dat het bedrijf achter modders aan gaat, dus in principe is het ook mogelijk dat dit simpelweg is gedaan om de IP van het bedrijf te beschermen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Conan the Barbarian vanaf 21 januari speelbaar in Mortal Kombat 1
Nieuws

Conan the Barbarian vanaf 21 januari speelbaar in Mortal Kombat 1

Oogt en klinkt onmiskenbaar als Arnold Schwarzenegger

Het dlc-personage Conan the Barbarian wordt op 21 januari toegevoegd aan Mortal Kombat 1.

De game komt op die dag eerst beschikbaar voor mensen die de Khaos Reings-uitbreiding en Kombat Pack 2 hebben aangeschaft. Andere spelers kunnen het personage vanaf 28 januari aanschaffen. Het uiterlijk van het personage heeft veel weg van Arnold Schwarzenegger in de Conan-films. Hieronder is een nieuwe gameplaytrailer te zien.

Het was al bekend dat Conan the Barbarian naar Mortal Kombat 1 kwam. Het is één van de zes personages die onderdeel uitmaken van Kombat Pack 2. Ghostface (Scream), Noob Saibot, Sektor, Cyrax en T-1000 (Terminator) zijn de andere personages.

Mortal Kombat 1 is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc. Tom Kerkhof beloonde het spel met een 8 in de Gamer.nl-review: "Mortal Kombat 1 haalt vooral kracht uit de formule die de serie groot heeft gemaakt. Dat betekent een hoge mate van toegankelijkheid, compleet bizarre en groteske personages en uiteraard bloed dat (zeer) rijkelijk vloeit. De Kameo-vechters zijn daarbij een uitstekende toevoeging die de gameplay de nodige diepgang geven. Hierdoor blijft Mortal Kombat 1 lang leuk om te spelen, ook als je al op de gruwelijke fatalities bent uitgekeken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!