Free Radical-oprichter zo goed als klaar met Timesplitters-franchise
Gamer.nl
Nieuws

Free Radical-oprichter zo goed als klaar met Timesplitters-franchise

'Ik weet niet of Plaion of Embracer er nog wat mee gaan doen'

Steve Ellis, de medeoprichter van het inmiddels opgeheven Free Radical Design, heeft aangegeven zo goed als klaar te zijn met de Timesplitters-franchise.

Dat meldt hij in een interview met Games Industry, waarin hij zijn teleurstelling uit over het opheffen van Free Radical door Embracer Group en de annulering van de Timesplitters-game die bij de studio in ontwikkeling was.

"Ik zal waarschijnlijk niet meer betrokken zijn bij Timeplitters", zo stelt Ellis. "Ik weet niet of Plaion of Embracer er nog wat mee gaan doen. Ik weet niet wat er nodig is voor mij om het weer allemaal mee te moeten maken. Het was een enorme teleurstelling."

Ellis liet wel doorschemeren dat hij mogelijk aan iets anders werkt. In het interview geeft hij aan dat hij Unity (de game-engine) voor zich open heeft staan, en dat hij in eerste instantie van plan was om zich niet meer op game-ontwikkeling te richten. "Maar ik keer telkens weer terug. Het is nu eenmaal wat ik bijna dertig jaar lang heb gedaan."

Eerder deze maand lekten er vroege beelden uit van een Timesplitters-game die bij Free Radical in ontwikkeling was. Ellis geeft in het nieuwe interview echter aan dat het beelden van een relatief oud project zijn, en dat dit niet de Timesplitters-game was waar de studio vlak voor sluiting aan werkte.

De beelden vielen op omdat er elementen van Fortnite en soortgelijke live-service-games in leken te zitten. Ellis zegt nu: "Het zou nutteloos zijn om Fortnite te klonen, dus dat deden we niet. We hadden meerdere ideeën, maar er waren drie verschillende concepten die we uitprobeerden. En de gelekte video toont niet het concept waar we aan werkten toen we onze deuren moesten sluiten. We hadden een behoorlijk ander concept, en het team was er heel enthousiast over."

Free Radical Design werd in 1999 opgericht en bestond zoals gezegd uit diverse mensen die eerder bij Rare aan games als GoldenEye 007 hebben gewerkt. De studio leverde onder andere de Timesplitters-shooters en Second Sight af. Na het tegenvallende Haze en een geannuleerde Star Wars-shooter ging de studio in 2008 failliet, en wat overbleef werd overgenomen door Crytek.

In 2014 werd de studio weer overgenomen, ditmaal door Deep Silver, en hernoemd naar Dambuster Studios. Zij brachten Homefront: The Revolution en Dead Island 2 uit. In 2021 kondigde Embracer aan dat ze een nieuwe team hadden samengesteld onder de naam Free Radical Design, geleid door Ellis en David Doak - de oorspronkelijke oprichters van Free Radical - en dat er gewerkt werd aan een nieuwe Timesplitters-game.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda benadrukt nog altijd aan The Elder Scrolls 6 te werken
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda benadrukt nog altijd aan The Elder Scrolls 6 te werken

De game werd in 2018 officieel aangekondigd

Bethesda's Todd Howard heeft eens te meer benadrukt dat er nog altijd aan The Elder Scrolls 6 gewerkt wordt.

Toen The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered gisteren werd aangekondigd en uitgebracht, kwam Bethesda's Todd Howard aan het woord in de aankondigingsvideo. Er werd logischerwijs vooral gepraat over Oblivion, maar hij meldde ook het volgende: "Natuurlijk werken we hier aan het zesde hoofdstuk, maar wat zo tof is aan The Elder Scrolls is dat we kunnen terugblikken op alle hoofdstukken."

Daarmee bevestigt Howard dus het langverwachte zesde deel in de rpg-reeks nog altijd in ontwikkeling is. De game werd in 2018 aangekondigd middels een logo - sindsdien is er niets van het spel getoond. Zover bekend is de ontwikkeling pas echt op stoom gekomen nadat Starfield in 2023 uitkwam. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat het spel in de nabije tijd uitkomt. Het vorige hoofddeel in de reeks, Skyrim, verscheen in 2011. Volgens geruchten speelt The Elder Scrolls 6 zich af in Hammerfell in High Rock.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Blizzard sluit Diablo 4 op Switch 2 niet uit
Gamer.nl
Nieuws

Blizzard sluit Diablo 4 op Switch 2 niet uit

De uitdaging zit hem vooral in een liveservicegame in combinatie met een handheld

Blizzard heeft niet uitgesloten dat Diablo 4 na verloop van tijd ook op Nintendo Switch 2 uitkomt.

In een interview met Gamertag Radio liet Diablo-hoofd Rod Fergusson weten dat een Switch 2-versie van de in 2023 uitgekomen game wellicht tot de mogelijkheden behoort. "Er zijn zeker kansen. Ik bedoel, Diablo 3 en Diablo 2 Resurrected zijn al uit op de Switch, en via backward compatibility worden die ook speelbaar op Switch 2."

Of Diablo 4 ook daadwerkelijk naar Switch 2 komt hangt niet zozeer af van de grafische capaciteiten van de console, maar vooral of een liveservicegame goed werkt op een systeem die in veel huishoudens ook als handheld functioneert en dus niet altijd toegang heeft tot een stabiele internetverbinding. "Het is fijn dat Switch 2 een game als Diablo 4 af kan spelen, dus we kijken er zeker naar. De uitdaging ligt niet zozeer bij de hardware, maar meer hoe we... weet je, liveservice was op de Switch in het verleden een beetje uitdagend."

Fergusson vervolgt: "Ik ben hoopvol dat wanneer de console aankomende juni uitkomt en we naar de toekomst kijken, dit steeds makkelijker wordt, zodat het logischer is om een liveservicegame op dat platform uit te brengen."

Eerder dit jaar claimde insider eXtas1s al dat Diablo 4 naar Switch 2 in ontwikkeling is, maar dit is op moment van schrijven nog niet officieel bevestigd. Diezelfde insider claimde overigens ook dat Bethesda's Starfield naar Switch 2 komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!