Franse Apex Legends-cast weigert AI-overeenkomst te ondertekenen
Gamer.nl
Nieuws

Franse Apex Legends-cast weigert AI-overeenkomst te ondertekenen

De uitgever wil de stemmen van de cast gebruiken om generatieve AI te trainen

De complete Franstalige cast van Apex Legends heeft geweigerd om een overeenkomst te ondertekenen waarmee hun stemmen gebruikt kunnen worden om generatieve AI te trainen.

Pascale Chemin, die in de Franse versie van de populaire multiplayergame de stem van het personage Wraith inspreekt, heeft een statement op social media gedeeld (dat werd vertaald door ResetEra) waaruit dit blijkt. Hoewel Apex Legends niet direct bij naam wordt genoemd, wordt de complete Franstalige cast van de game aangehaald.

De voltallige cast ontving een nieuwe versie van hun overeenkomst van de uitgever (wat - als het om Apex Legends gaat - EA betreft) die geaccepteerd moest worden voordat de samenwerking voortgezet kon worden. In de overeenkomst stond dat de stemacteurs de uitgever het recht gaven om hun stemmen te gebruiken voor het trainen van generatieve AI. Daarmee zouden de acteurs dus mogelijk bijdragen aan de teloorgang van hun eigen werkgelegenheid.

"Deze voorwaarden zijn onacceptabel", aldus Chemin. "Ik moet nu de rol opgeven waar ik bijna zes jaar aan heb gewerkt. Ik kon de rest van de cast niet dwingen hetzelfde te doen. maar één ding was zeker: als we allemaal zouden weigeren, zouden we een impact kunnen maken." De complete cast weigerde dan ook te ondertekenen, en stuurde een brief met deze keuze naar de uitgever. "We wachten nu op een antwoord."

Het gebruik van generatieve AI wordt steeds prominenter in de game-industrie. Onlangs onthulde Microsoft nog hun AI-model Muse waarmee het gameplay kan simuleren, en Activision moest onlangs op Steam nog toegeven dat moderne Call of Duty-games ook gebruik maken van de technologie voor de creatie van assets.

Het gebruik van artificiële intelligentie bij game-ontwikkeling is controversieel. Steeds meer ontwikkelaars en uitgevers maken er gebruik van, maar tegelijkertijd vrezen mensen werkzaam in de industrie daardoor voor hun baanbehoud. Daarnaast zijn de resultaten van het gebruik van generatieve AI vooralsnog wisselend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!