Final Fantasy 16-producer reageert op kritiek over gebrek aan diversiteit in de game
De producer van Final Fantasy 16, Naoki Yoshida, heeft gereageerd op de kritiek die mensen hebben op het gebrek aan diversiteit in de game. Afgelopen tijd spraken meerdere fans hun onvrede uit over de nieuwste titel uit de Final Fantasy-reeks, omdat er te weinig personages van kleur zouden zijn.
In een interview met IGN werd de producer direct gevraagd naar de diversiteit van personages in de game. Yoshida antwoordde daarop: “Het concept van de game is vanaf het begin gebaseerd geweest op Europa in de middeleeuwen. Hiervoor hebben we gekeken naar historische, culturele, politieke en etnologische standaarden die toentertijd gangbaar waren.”
Yoshida gaf tijdens het interview een disclaimer dat zijn antwoord veel fans “waarschijnlijk gaat teleurstellen”, vooral wie hoge verwachtingen had van zijn reactie. “Dankzij de geografische, technische en geopolitieke beperkingen van de setting waarvoor wij als ontwikkelaar hebben gekozen, kon het niet anders dat de wereld van Valisthea niet zo divers zou zijn als de wereld van nu.”
Volgens Yoshida was het creëren van een wereld met personages van verschillende etniciteiten wel een belangrijk punt, maar zou dit in hun wereld te geforceerd overkomen. Ondanks dat Final Fantasy 16 een fantasiegame is, is het verhaal wel geworteld in de realiteit, vertelt hij.
Op internet reageren meerdere mensen woest op de verklaring van de producer. Mensen verbazen zich over hoe de ontwikkelaars zich strikt willen houden aan historische feiten, terwijl de game overduidelijk plaatsvindt in een fictieve wereld met fantasiewezens. Daarnaast zou zijn claim over Europa in de middeleeuwen niet kloppen, omdat er wel degelijk mensen van kleur in dat werelddeel leefden gedurende die periode.
Final Fantasy 16 komt ergens in 2023 uit op PlayStation 5. De game vindt plaats in het fictieve continent Valisthea, welke is verdeeld in zes fracties die met elkaar in conflict raken over de spreiding van een ziekte genaamd Blight.