Final Fantasy 16-producer: ‘Niet-turn-based om jonger publiek aan te spreken’
Nieuws

Final Fantasy 16-producer: ‘Niet-turn-based om jonger publiek aan te spreken’

Volgens Final Fantasy-producer Naoki Yoshida is de reden dat Final Fantasy 16 geen turn-based gevechten bevat dat de game ook een jonger publiek moet aanspreken.

Final Fantasy-producer Naoki Yoshida spreekt in een recent nummer van Famitsu – met dank aan VGC voor de vertaling – over de doelgroep van Final Fantasy 16. De ontwikkelaar zegt dat zijn team moest herbeoordelen voor welk publiek de nieuwe Final Fantasy bedoeld is.

“Ik kom uit een generatie die opgroeide met opdrachten geven en turn-based rpg’s”, zegt Yoshida. “Ik denk dat ik snap hoe interessant en immersive dat kan zijn. Aan de andere kant, het afgelopen decennium heb ik best veel meningen gehoord als ‘Ik snap niet waar de aantrekkingskracht ligt bij het selecteren van bevelen’.”

“Deze mening neemt alleen maar toe [in populariteit], in het bijzonder bij het jongere publiek, dat gewoonlijk geen rpg’s speelt.” Volgens Yosdida ligt die verschuiving naar minder turn-based gevechten op de technologie en mogelijkheden van moderne consoles.

“In verschillende consolegeneraties was het al mogelijk om personage-uitdrukkingen in real-time weer te geven”, aldus Yoshida. “Acties als ‘trek aan de trigger en jouw personage schiet zijn geweer’ en ‘druk op de knop en jouw personage zal met zijn zwaard zwaaien’ kunnen nu makkelijk uitgedrukt worden zonder een bevel-systeem.”

'Niet logisch' om opdrachtprompt te gebruiken

“Het is nu gebruikelijk voor gamers die jonger dan mij zijn om van dit soort spellen te houden. Als resultaat is het niet meer logisch om door een opdrachtprompt te gaan, zoals ‘val aan’, om een keuze te maken tijdens een gevecht.”

“Dit is geen argument voor wat goed of slecht is, maar er is een verschil, gebaseerd op spelersvoorkeuren en leeftijd. Daarbovenop is er een verschil tussen een opdrachtsysteem en een turn-based systeem, en ze worden vaak door elkaar gehaald. Maar het zijn twee verschillende concepten.”

“Zoals ik zei, ik denk dat ik snap waarom opdrachtsysteem-rpg’s leuk zijn, en wil ze ook blijven ontwikkelen, maar ik dacht aan de verwachte verkoopaantallen van Final Fantasy 16 en de impact die we moeten leveren.”

Over de toekomst van de franchise is Yoshida echter niet stellig: “Ik denk dat het mogelijk is dat de volgende Final Fantasy weer een opdrachtsysteem gebruikt, of een openwereldgame wordt.” Elders in het interview zegt Yoshida dat, als Final Fantasy 16 een openwereldgame zou zijn, het team “15 jaar” nodig zou hebben om hem te maken. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
In the Jungle-dlc voor Dave the Diver verschijnt eind 2025
Nieuws

In the Jungle-dlc voor Dave the Diver verschijnt eind 2025

Een nieuwe locatie met nieuwe avonturen

Mintrocket brengt ergens tegen het einde van volgend jaar een nieuwe uitbreiding voor Dave the Diver uit, genaamd 'In the Jungle'.

Dat werd afgelopen week aangekondigd. Veel details zijn er nog niet, maar duidelijk is dat Dave en zijn crew naar de jungle af reizen voor "een nieuw avontuur in niet in kaart gebrachte wateren". Spelers kunnen nieuwe vrienden, locaties en ontdekkingen verwachten.

In Dave the Diver besturen spelers Dave, die in de zee op vissen jaagt met zijn harpoen. 's Avonds werkt hij vervolgens in een sushirestaurant waar zijn vangst van de dag aan klanten wordt geserveerd. De game verscheen vorig jaar op pc, Mac en Nintendo Switch, en kwam eerder dit jaar ook op PlayStation 5 en PlayStation 4 uit. Het spel is inmiddels meer dan vijf miljoen keer verkocht.

Overigens sprak Dave the Diver-bedenker Jaeho Hwang onlangs de wens uit om meer games te maken gesitueerd in het Dave the Diver-universum, gericht op andere personages. "Als regisseur wil ik, naast de verhalende dlc waar we nu aan werken, aparte games maken over elk personage om te laten zien hoe ze elkaar ontmoetten en wat ze deden voordat ze naar Blue Hole kwamen."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Launchtrailer van vr-game Alien: Rogue Incursion uitgebracht
Nieuws

Launchtrailer van vr-game Alien: Rogue Incursion uitgebracht

De game is vanaf morgen speelbaar op PlayStation VR2, SteamVR en Meta Quest 3

Ontwikkelaar Survios heeft een launchtrailer voor het aankomende Alien: Rogue Incursion gepubliceerd.

Alien: Rogue Incursion is een singleplayergame met actievolle en horrorelementen. De game vertelt een uniek verhaal binnen het Alien-universum. Spelers komen tegenover verschillende Xenomorphs te staan die dynamisch spawnen. Het spel is ontwikkeld in Unreal Engine 5.

Alien: Rogue Incursion verschijnt morgen voor PlayStation VR2, SteamVR en Meta Quest 3. De game is zoals gezegd ontwikkeld door Survios, bekend van vr-games als The Walking Dead Onslaught en Creed: Rise to Glory.

Mensen die de game nog voor release reserveren, ontvangen overigens een wapen- en armorskin gebaseerd op de eerder dit jaar uitgekomen film Alien: Romulus.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!