Eerste PlayStation-game ooit was een ruimteshooter voor Nintendo
Nieuws

Eerste PlayStation-game ooit was een ruimteshooter voor Nintendo

De game was in ontwikkeling voor de console die Sony samen met Nintendo maakte

De eerste game ooit ontwikkeld door PlayStation was een ruimteshooter die had moeten komen naar de nooit uitgekomen Nintendo-console die in samenwerking met Sony werd ontwikkeld.

Dat heeft voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida onthuld in een interview met MinnMax, waarin hij terugblikt op zijn tijd bij het bedrijf. Yoshida nam eind vorig jaar afscheid bij Sony, nadat hij er 31 jaar gewerkt had.

In het gesprek blikt hij ook terug op de samenwerking met Nintendo die Sony midden jaren negentig aanging om samen een spelcomputer te ontwikkelen, dat in eerste instantie zelfs als add-on voor de Super NES begon. Yoshida ging in 1993 aan de slag bij PlayStation, en op zijn eerste dag mocht hij al op deze console spelen. "Het eerste wat ze ons toonden was die Nintendo PlayStation, een prototype dat al werkte, en ze toonden ook een game die daarop draaide en al bijna af was. Ik mocht er op de dag dat ik aangenomen was op spelen."

Yoshida vergelijkt de game met het in 1993 uitgekomen spel Silpheed: "Het was een shooter. Herrinner je je het Sega CD-systeem? Daar is een geweldige game van Game Arts voor uitgekomen, een ruimteshooter, en alle assets worden van de cd gestreamd." Yoshida geeft aan dat hij zich niet herinnert wie de PlayStation-game heeft ontwikkeld. "Het zou zowel in de VS als in Japan gemaakt kunnen zijn. Het zou mij niets verbazen (als het terug te vinden is in Sony's archieven)."

Yoshida reageerde in het interview ook op de onthulling van de Nintendo Switch 2 die eerder dit jaar plaatsvond. "Ik had verwacht dat het een grotere onthulling zou zijn. Ik was verrast dat er niet veel verrassingen waren. De enige verrassing is de muisfunctionaliteit die ze toonden."

Hoewel de Joy-Cons in de video inderdaad als een computermuis bewegen, is deze functionaliteit nog niet officieel bevestigd door Nintendo. De voormalige PlayStation-topman ziet de mogelijke functionaliteit in ieder geval wel zitten: "De Switch 2 is krachtiger en Call of Duty komt er aan, dus mensen willen misschien shooters met een muis spelen. Mara hopelijk gebruikt Nintendo het op rare, geweldige manieren, op een manier die mensen zich niet kunnen voorstellen. Ik hoop dat de volgende show - de Direct begin april - iets onthult rondom de Switch 2 dat nog verborgen is."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Star Fox geïnspireerde Wild Blue onthuld tijdens Humble Games Showcase
Nieuws

Door Star Fox geïnspireerde Wild Blue onthuld tijdens Humble Games Showcase

Ook dlc voor Bo: Path of the Teal Lotus kwam voorbij

Gisteren werd de Humble Games Showcase uitgezonden, waar diverse aankomende indiegames voorbijkwamen - waaronder de door Star Fox geïnspireerde on-rails shooter Wild Blue.

De game van ontwikkelaar Chuhai Labs moet "de on-rails avonturen uit de jaren negentig" in een nieuw jasje stoppen. In de game besturen spelers Bowie Stray en zijn team van Blue Bombers terwijl ze door de lucht vliegen en de wereld redden.

De ontwikkelstudio is opgericht door Giles Goddard, de programmeur van de oorspronkelijke Star Fox (in Europa bekend als Starwing). Het spel komt op een nog onbekend moment uit op Steam.

Andere games die tijdens de Humble Games Showcase werden onthuld of getoond, zijn onder andere Wall World 2, Antro, Future Vibe Check, Town of Zoz, Monaco 2 en dlc voor Bo: Path of the Teal Lotus. Hieronder is een selectie aan beelden te zien, gevolgd door de complete presentatie.

Watch on YouTube

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Klassieke Firefight-modus beschikbaar in Halo Infinite
Nieuws

Klassieke Firefight-modus beschikbaar in Halo Infinite

Als onderdeel van Operation: Blue Team

De klassieke Firefight-modus is nu speelbaar in de multiplayer van Halo Infinite.

De modus verscheen eerder deze week in de game. Firefight werd in Halo 3: ODST geïntroduceerd en maakt nu onderdeel uit van Operation: Blue Team in Halo Infinite. Spelers kunnen daarin een Firefight Classic-speellijst vinden met daarin nieuwe versies van klassieke maps.

In Firefight Classic moet een team bestaande uit vier spelers zo lang mogelijk zien te overleven terwijl er golven aan vijanden tegenover hen staan. Een ronde bestaat uit vijf van die golven, en drie rondes en een bonusronde zijn een 'set'.

Veel spelers zijn blij met de terugkeer van de modus. Meer informatie is in deze blogpost te vinden. Operation: Blue Team loopt op 8 april af.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!