Eerste PlayStation-game ooit was een ruimteshooter voor Nintendo
De game was in ontwikkeling voor de console die Sony samen met Nintendo maakte
De eerste game ooit ontwikkeld door PlayStation was een ruimteshooter die had moeten komen naar de nooit uitgekomen Nintendo-console die in samenwerking met Sony werd ontwikkeld.
Dat heeft voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida onthuld in een interview met MinnMax, waarin hij terugblikt op zijn tijd bij het bedrijf. Yoshida nam eind vorig jaar afscheid bij Sony, nadat hij er 31 jaar gewerkt had.
In het gesprek blikt hij ook terug op de samenwerking met Nintendo die Sony midden jaren negentig aanging om samen een spelcomputer te ontwikkelen, dat in eerste instantie zelfs als add-on voor de Super NES begon. Yoshida ging in 1993 aan de slag bij PlayStation, en op zijn eerste dag mocht hij al op deze console spelen. "Het eerste wat ze ons toonden was die Nintendo PlayStation, een prototype dat al werkte, en ze toonden ook een game die daarop draaide en al bijna af was. Ik mocht er op de dag dat ik aangenomen was op spelen."
Yoshida vergelijkt de game met het in 1993 uitgekomen spel Silpheed: "Het was een shooter. Herrinner je je het Sega CD-systeem? Daar is een geweldige game van Game Arts voor uitgekomen, een ruimteshooter, en alle assets worden van de cd gestreamd." Yoshida geeft aan dat hij zich niet herinnert wie de PlayStation-game heeft ontwikkeld. "Het zou zowel in de VS als in Japan gemaakt kunnen zijn. Het zou mij niets verbazen (als het terug te vinden is in Sony's archieven)."
Yoshida reageerde in het interview ook op de onthulling van de Nintendo Switch 2 die eerder dit jaar plaatsvond. "Ik had verwacht dat het een grotere onthulling zou zijn. Ik was verrast dat er niet veel verrassingen waren. De enige verrassing is de muisfunctionaliteit die ze toonden."
Hoewel de Joy-Cons in de video inderdaad als een computermuis bewegen, is deze functionaliteit nog niet officieel bevestigd door Nintendo. De voormalige PlayStation-topman ziet de mogelijke functionaliteit in ieder geval wel zitten: "De Switch 2 is krachtiger en Call of Duty komt er aan, dus mensen willen misschien shooters met een muis spelen. Mara hopelijk gebruikt Nintendo het op rare, geweldige manieren, op een manier die mensen zich niet kunnen voorstellen. Ik hoop dat de volgende show - de Direct begin april - iets onthult rondom de Switch 2 dat nog verborgen is."