EA verkiest Apex Legends verbeteren over vervolg uitbrengen
Er moet wel iets gebeuren om de tegenvallende omzet en afnemende spelersaantallen om te gooien
Electronic Arts wil Apex Legends grondig aanpassen en verbeteren, in plaats van een vervolg uitbrengen.
Dat laat CEO Andrew Wilson weten in gesprek met investeerders naar aanleiding van de bekendmaking van de meest recente kwartaalcijfers van het bedrijf (via VGC). Er is bij de battle royale-game van Respawn Entertainment namelijk een daling in spelersaantallen en omzet merkbaar.
Wilson is er van overtuigd dat het bedrijf de game en liveservicegames an sich weer kan laten groeien in populariteit, maar erkent ook dat het tweeëntwintigste seizoen van Apex Legends niet aan de verwachtingen heeft voldaan. "Na de verandering in de structuur van de battle pass zagen we niet de toename in het genereren van inkomsten waar we op hadden gehoopt."
Afgelopen zomer werd aangekondigd dat seizoenen van Apex Legends in tweeën worden gesplitst, met dus twee betaalde battle passes per seizoen als gevolg. Beide passes gaan afzonderlijk voor 9,99 dollar over de toonbank - nagenoeg gelijk aan de prijs van één oude battle pass voor een geheel seizoen. Het was eerst ook de bedoeling dat de battle passes niet meer met vrijgespeelde Apex Coins gekocht zouden kunnen worden, maar na veel kritiek van spelers werd dat teruggedraaid.
Wilson meldt nu dat hoewel Apex Legends een sterke IP is gebleken, er "grote, systematische veranderingen" nodig zijn om significante groei te creëren en er voor te zorgen dat spelers naar de game terugkeren. Wat die veranderingen precies in gaan houden werd echter niet concreet gemeld.
Daarbij laat Wilson weten dat een 'Versie 2' van een liveservicegame - oftewel een vervolg - haast nooit succesvol blijkt te zijn, en dat de voorkeur dan ook echt ligt op het verbeteren van de huidige game. "We richten ons op het blijven ondersteunen van de wereldwijde spelersbasis die we nu hebben. We willen elk seizoen nieuwe, innovatieve en creatieve content aan ze leveren, zonder dat spelers de progressie die ze hebben geboekt of de investeringen die ze in het huidige ecosysteem hebben gestopt hoeven op te geven."