EA verkiest Apex Legends verbeteren over vervolg uitbrengen
Nieuws

EA verkiest Apex Legends verbeteren over vervolg uitbrengen

Er moet wel iets gebeuren om de tegenvallende omzet en afnemende spelersaantallen om te gooien

Electronic Arts wil Apex Legends grondig aanpassen en verbeteren, in plaats van een vervolg uitbrengen.

Dat laat CEO Andrew Wilson weten in gesprek met investeerders naar aanleiding van de bekendmaking van de meest recente kwartaalcijfers van het bedrijf (via VGC). Er is bij de battle royale-game van Respawn Entertainment namelijk een daling in spelersaantallen en omzet merkbaar.

Wilson is er van overtuigd dat het bedrijf de game en liveservicegames an sich weer kan laten groeien in populariteit, maar erkent ook dat het tweeëntwintigste seizoen van Apex Legends niet aan de verwachtingen heeft voldaan. "Na de verandering in de structuur van de battle pass zagen we niet de toename in het genereren van inkomsten waar we op hadden gehoopt."

Afgelopen zomer werd aangekondigd dat seizoenen van Apex Legends in tweeën worden gesplitst, met dus twee betaalde battle passes per seizoen als gevolg. Beide passes gaan afzonderlijk voor 9,99 dollar over de toonbank - nagenoeg gelijk aan de prijs van één oude battle pass voor een geheel seizoen. Het was eerst ook de bedoeling dat de battle passes niet meer met vrijgespeelde Apex Coins gekocht zouden kunnen worden, maar na veel kritiek van spelers werd dat teruggedraaid.

Wilson meldt nu dat hoewel Apex Legends een sterke IP is gebleken, er "grote, systematische veranderingen" nodig zijn om significante groei te creëren en er voor te zorgen dat spelers naar de game terugkeren. Wat die veranderingen precies in gaan houden werd echter niet concreet gemeld.

Daarbij laat Wilson weten dat een 'Versie 2' van een liveservicegame - oftewel een vervolg - haast nooit succesvol blijkt te zijn, en dat de voorkeur dan ook echt ligt op het verbeteren van de huidige game. "We richten ons op het blijven ondersteunen van de wereldwijde spelersbasis die we nu hebben. We willen elk seizoen nieuwe, innovatieve en creatieve content aan ze leveren, zonder dat spelers de progressie die ze hebben geboekt of de investeringen die ze in het huidige ecosysteem hebben gestopt hoeven op te geven."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!