Dino Crisis vooralsnog exclusief voor PS Premium-leden
Gamer.nl
Nieuws

Dino Crisis vooralsnog exclusief voor PS Premium-leden

De game kan, in tegenstelling tot veel andere retrogames, niet gekocht worden

Het gisteren aan PlayStation Plus Premium toevoegde PSOne-spel Dino Crisis kan vooralsnog niet los aangeschaft worden.

Gisteren kwam de maandelijkse selectie aan nieuwe gametoevoegingen voor PlayStation Plus Extra- en Premium-abonnees beschikbaar, en zoals al bekend was maakte Dino Crisis onderdeel uit van de Premium-selectie.

Veel retrogames die aan Premium worden toegevoegd kunnen los gekocht worden, zodat ook mensen zonder PS Plus Premium-abonnement de games kunnen spelen. Dit is echter niet het geval bij Dino Crisis, tot onvrede van veel fans die het niet zien zitten om speciaal voor deze game een abonnement af te sluiten.

Hoewel niet bevestigd, lijkt deze keuze bij Dino Crisis-eigenaar Capcom te liggen. Sony biedt zijn meeste retrogames immers wel los te koop aan. Capcom heeft eerder ook Resident Evil: Director's Cut aan PS Plus Premium toegevoegd zonder de game te koop aan te bieden, dus het lijkt er op dat dit simpelweg Capcoms beleid is.

Het is niet duidelijk waarom het bedrijf er een probleem mee zou kunnen hebben dat gamers geld betalen voor een retrogame. Capcom is echter niet de enige uitgever die zich hier 'schuldig' aan maakt: ook Bandai Namco's Tekken 2 was toen het spel aan PS Plus Premium werd toegevoegd niet te koop - al is dit inmiddels wel aangepast.

Overigens ontbreken er ook Trophy's in Dino Crisis. Dit hoeft niet te betekenen dat deze nooit meer toegevoegd worden: de Timesplitters-trilogie ontving ergens na release op PS Plus Premium alsnog Trophy's.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!