Demotie van voormalige PlayStation Studios-baas werd geforceerd
Gamer.nl
Nieuws

Demotie van voormalige PlayStation Studios-baas werd geforceerd

Shuhei Yoshida kon kiezen tussen Independent Developer Initiative-klus of vertrekken

Shuhei Yoshida, de voormalige baas van SCE Worldwide Studios, werd in 2019 min of meer gedwongen om Sony's Independent Developer Initiative te leiden.

Yoshida werkte in 1993 aan de eerste PlayStation. Hij groeide uiteindelijk uit tot de directeur van SCE Worldwide Studios, waarbij hij de ontwikkeling van first-party-games voor PlayStation-consoles overzag. In 2019 legde hij die rol echter naar zich neer om Sony's Independent Developer Initiative te leiden, dat bedoeld is om kleinere, onafhankelijke studio's te begeleiden.

De begin dit jaar vertrokken topman meldt in een interview met Venturebeat dat zijn overstap van SCE Worldwide Studios-directeur naar leider van de Independent Developer Initiative werd afgedwongen door Sony. "Van first-party naar indie gaan? Ik had geen keuze", aldus Yoshida. "Toen Jim (Ryan, de toenmalige CEO van PlayStation) mij vroeg om de indieklus te doen, had ik de keuze tussen dat werk of het bedrijf te verlaten."

Overigens benadrukt Yoshida wel dat hij de overstap niet erg vond - hij had en heeft juist veel passie voor indiegames. "Ik wilde mij hard maken voor de staat van PlayStation en indiegames. Ik wilde er echt voor gaan. Ik geloofde dat ik iets unieks kon doen."

Hij vervolgt: "Dat was voor mij de grotere stap: van first-party naar indiegames gaan, en niet begin dit jaar het bedrijf verlaten. Ik heb veel geluk dat de indiegemeenschap, de uitgevers en ontwikkelaars waar ik nauw mee samenwerk, geloofden dat ik kon helpen. Ik ben adviseur geworden voor sommigen van deze bedrijven en ik blijf met sommigen die ik respecteer samenwerken. De transitie van Sony naar een onafhankelijke adviseur is niet zo'n grote verandering als stoppen met first-party."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!