Concord zou 400 miljoen dollar hebben gekost om te ontwikkelen
Nieuws

Concord zou 400 miljoen dollar hebben gekost om te ontwikkelen

Men zou de game intern als 'de toekomst van PlayStation' hebben gezien

Het zou in totaal 400 miljoen dollar hebben gekost om het pas offline gehaalde Concord te ontwikkelen.

Dat claimt men bij de Sacred Symbols-podcast te hebben vernomen. Men zou met iemand die aan de game heeft gewerkt hebben gepraat. De game werd daarbij intern gezien als "de toekomst van PlayStation". Vanwege het belang van de game zou daarbij geen ruimte zijn geweest voor negatieve feedback over de game.

Een groot deel van de hoge kosten voor de ontwikkeling zou zijn besteed aan het uitbesteden van de ontwikkeling aan andere studio's om de game uit te kunnen brengen. "Ze hadden zoveel ambitie voor deze game dat het intern als een Star Wars-achtig project voor Sony werd gezien, waar men keer op keer naar kon terugkeren".

Onlangs kwam de multiplayergame Concord uit op PlayStation 5 en pc. De betaalde game wist nauwelijks spelers aan te trekken. Zo'n twee weken na release haalde Sony de game dan ook weer offline en kregen spelers hun geld terug. De toekomst van de game is onbekend - sommigen hopen dat het spel bijvoorbeeld terugkeert in free-to-play-vorm, maar Sony heeft daar vooralsnog niets over laten weten.

Eerder deze week kwamen er al berichten naar buiten dat Ryan Ellis, de regisseur van de game, die rol naast zich neer zou hebben gelegd en een ondersteunende rol binnen Firewalk Studios op zich hebben genomen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zelda: Tears of the Kingdom grote winnaar tijdens Japan Game Awards
Nieuws

Zelda: Tears of the Kingdom grote winnaar tijdens Japan Game Awards

Ook Street Fighter 6 viel in de prijzen

Het vorig jaar verschenen The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom is uitgeroepen tot game van het jaar tijdens de Japan Game Awards.

Games die tussen 1 april 2023 en 31 maart 2024 uitkwamen maakten kans op de prijs. Winnaars zijn gekozen door een combinatie van publieke stemmen en de mening van Japan Game Awards Selection Committee.

Capcom won de Special Award voor Street Fighter 6, mede dankzij de vernieuwende features binnen het genre en de uitgebreide toegankelijkheidsopties. Andere spellen, zoals Dragon's Dogma 2, Final Fantasy 16, Armored Core 6, Super Mario Bros. Wonder, Like a Dragon: Infinite Wealth en Unicorn Overlord hebben een 'Award for Excellence' ontvangen.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom verscheen vorig jaar voor Nintendo Switch. De game ontving een 10 van Ron Vorstermans in de Gamer.nl-review: "The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom vindt het wiel niet opnieuw uit, maar maakt jou de uitvinder van het wiel. Deze zandbak om in aan te klooien gaat jarenlang nieuwe ontdekkingen opleveren. In Tears of the Kingdom ben je eigenlijk continu onder de indruk. Is het niet van de weergaloze spelwereld en puzzels, dan is het wel van je eigen inventiviteit."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn
Nieuws

Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn

In plaats daarvan moet duidelijk worden dat consumenten alleen een licentie aanschaffen

Gamebedrijven moeten in de Amerikaanse staat Californië consumenten op de hoogte stellen van het feit dat gekochte games in digitale winkels op elk moment weer voorgoed verwijderd kunnen worden.

Een wet, die door gouverneur Gavin Newsom is goedgekeurd (via The Verge), maakt dit in de loop van volgend jaar verplicht in Californië. Dat geldt overigens niet alleen voor games, maar ook voor andere digitale producten zoals films, muziek en e-boeken.

Wanneer de wet van toepassing wordt, mogen er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Digitale winkels moeten transparant zijn in het feit dat consumenten met hun geld een licentie kopen waarmee ze de game mogen spelen, en dat bedrijven deze licentie op elk moment weer terug kunnen trekken - waarmee de game dus voorgoed onspeelbaar wordt. Bedrijven die zich niet aan de wet houden, kunnen boetes krijgen voor misleidende marketing.

"Nu winkels steeds minder vaak fysieke media verkopen, is het steeds belangrijker om de digitale media-aankopen van consumenten te beschermen", aldus vergaderingslid Jacqui Irwin. "Ik bedank de gouverneur voor het goedkeuren van deze wet, zodat misleidende marketing van verkopers van digitale marketing zal verdwijnen."

De wet geldt niet voor digitale winkels die producten nadat ze gedownload zijn permanent offline beschikbaar stellen, aangezien het daardoor voor consumenten wel mogelijk is het product voor altijd te blijven gebruiken. De wet houdt uitgevers overigens niet tegen om gekochte games voorgoed te verwijderen, maar hierdoor zal de communicatie hierover in ieder geval transparant worden.

De wet geldt alleen voor Californië, maar het is niet ondenkbaar dat andere staten of zelfs landen uiteindelijk volgen. Daarbij zou het voor veel bedrijven die digitale winkels runnen wellicht handiger zijn om de communicatie in hun winkels wereldwijd gelijk te trekken.

De nieuwe wetgeving komt niet uit de lucht vallen: soms worden digitale games voorgoed verwijderd, waardoor ze niet meer speelbaar zijn voor mensen die er hun geld aan hebben uitgegeven. Een voorbeeld hiervan is Ubisofts racegame The Crew. Het bedrijf communiceerde later naar buiten dat de vervolgen op deze game wel voorgoed speelbaar zouden blijven via offline modi. Een ander voorbeeld is dat Sony vorig jaar meldde dat het aangeschafte content van Discovery uit de PlayStation-bibliotheken van gebruikers zou verwijderen, al werd dit besluit na hevige kritiek teruggedraaid.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter
Nieuws

Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter

Het bedrijf probeerde al tweemaal eerder een shooter binnen de franchise te maken

Blizzard zou aan een shooter gebaseerd op Starcraft werken.

Dat claimt de betrouwbare Bloomberg-journalist Jason Schreier in zijn nieuwe boek, 'Play Nice: The Rise, Fall and Future of Blizzard Entertaint', dat op 8 oktober uitkomt. In de IGN Podcast vertelt hij meer over de shooter.

De game zou ontwikkeld worden door een team binnen Blizzard onder leiding van Dan Hay, de voormalige producent van de Far Cry-games die in 2021 vertrok bij Ubisoft. Schreier meldt in de podcast dat de game zover hij weet nog in ontwikkeling is - of in ieder geval toen hij het boek schreef. "Ze werken aan een Starcraft-shooter. Starcraft is niet dood bij Blizzard."

Het bedrijf heeft al tweemaal eerder geprobeerd een shooter gebaseerd op Starcraft te maken. De geannuleerde games heetten Starcraft Ghost en Ares.

Schreier meldt overigens dat zijn nieuwe boek niet bedoeld is om allerlei scoops de wereld in te helpen, maar dat hij een verhaal probeert te vertellen over Blizzard en dat dit daar onderdeel van uitmaakt.

Over Starcraft gesproken: gisteren werd aangekondigd dat zowel Starcraft: Remastered als de campagne van Starcraft 2 op 5 november naar Game Pass voor pc komen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!