Budget nieuwe Housemarque-game Saros vergelijkbaar met Alan Wake 2
Gamer.nl
Nieuws

Budget nieuwe Housemarque-game Saros vergelijkbaar met Alan Wake 2

Overname van de studio door Sony droeg bij aan de totstandkoming van de game

Het ontwikkelbudget van Saros, de nieuwe game van Returnal-ontwikkelaar Housemarque, zou vergelijkbaar zijn met die van Alan Wake 2.

Dat valt in een artikel van de Finse publicatie Helsingin Sanomat (via VGC) te lezen. Hoewel er geen precieze bedragen worden genoemd, zijn de ontwikkel- en marketingkosten van Remedy's Alan Wake 2 bij elkaar naar schatting 70 miljoen euro. Het budget van Saros moet dus ongeveer vergelijkbaar zijn.

Ilari Kuittinen, de medeoprichter en CEO van Housemarque, benadrukt daarnaast dat de game niet tot stand had kunnen komen zonder dat Sony de studio over had genomen. Volgens Kuittinen droeg het feit dat Sony dergelijke bedragen uit kon geven aan first-party games bij aan de keuze van Housemarque om in zee te gaan met de uitgever. Verder liet de CEO weten dat de ontwikkeling van de game in 2022 is begonnen.

Saros werd begin dit jaar aangekondigd tijdens een State of Play-uitzending. De nieuwe game van Housemarque is exclusief in ontwikkeling voor PlayStation 5 en speelt zich af op de verloren gekoloniseerde planeet Carcosa. Daar vindt een dreigende zonsverduistering plaats, waarbij hoofdpersonage Arjun Devraj naar antwoorden zoekt.

Hoewel er nog veel rondom de game in mysterie is gehuld, lijken spelers net als in Returnal regelmatig dood te gaan. Een verschil is echter dat men het hoofdpersonage en zijn wapens ditmaal kan uitrusten met permanente upgrades, zodat men elke keer sterker wordt. Daarbij verandert de spelwereld na elke dood.

Saros moet ergens in de loop van 2026 verschijnen. Ergens later dit jaar volgen de eerste gameplaybeelden. Hieronder is de onthullingstrailer nogmaals te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!