Borderlands-film had blijkbaar positieve invloed op gameverkoop
Take-Two wil selectief zijn in welke IP's het bedrijf verfilmt
De Borderlands-film die zowel kritisch als qua bezoekersaantallen onder verwachtingen heeft gepresteerd, heeft ondanks dat toch een positieve invloed gehad op de verkoop van de games.
Dat heeft Take-Two Interactive-baas Strauss Zelnick laten weten bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf (via VGC). "Ook al was de film een teleurstelling, heeft het toch een positieve invloed gehad op onze gameverkoop. Dat is het bewijs dat films of series maken gebaseerd op onze IP's van hoge kwaliteit de verkoop kan aanwakkeren, en dat is positief."
Borderlands kwam afgelopen augustus in de bioscoop uit en werd belabberd ontvangen door critici. Naar schatting heeft de bioscooprelease wereldwijd maar zo'n 33 miljoen dollar opgeleverd, terwijl de productiekosten ongeveer op 115 miljoen dollar en de distributie- en marketingkosten op zo'n 30 miljoen dollar liggen.
De film volgt Lilith, een beruchte balling met een mysterieus verleden, die naar haar thuisplaneet Pandora terugkeert om de vermiste dochter van de machtige Atlas terug te vinden. Ze sluit een verbond met Roland, Tiny Tina, Krieg, Tannis en Claptrap en neemt het samen met hen op tegen buitenaardse monsters en gevaarlijke bandieten.
Ondanks de tegenvallende resultaten is Zelnick dus toch positief over het effect dat de film had op de gameverkoop, al gaf hij verder geen precieze details. Hij geeft daarbij aan dat het bedrijf erg selectief blijft in het kiezen van IP's die verfilmd worden. "We willen immers dat alles dat met onze merken te maken heeft erg, erg succesvol is, en dat kunnen we niet garanderen wanneer we het uit handen geven. We blijven dus selectief licenties uitlenen van onze titels, met de nadruk op het subtiele woord 'selectief'."
Een van de andere franchises die eigendom van Take-Two zijn, is Bioshock. In 2022 werd aangekondigd dat het bedrijf een samenwerking met Netflix had opgestart om een live-action film gebaseerd op Bioshock te maken. De regie is in handen van Francis Lawrence, onder andere bekend van The Hunger Games en I Am Legend. Afgelopen zomer werd bekendgemaakt dat het budget voor de film - en daarmee de schaal van de productie - naar beneden is bijgesteld door Netflix.
Zelnick liet tijdens het bekendmaken van de kwartaalcijfers deze week ook weten dat het uitgeverslabel Private Division is verkocht. Daarnaast heeft hij nogmaals benadrukt dat de release van Grand Theft Auto 6 nog altijd in het najaar van 2025 gepland staat.
Over Borderlands gesproken: Op Gamescom Opening Night Live afgelopen zomer werd een eerste teaser van Borderlands 4 getoond. Veel details zijn er nog niet over de nieuwe looter-shooter, maar in de officiële beschrijving van de trailer werd gemeld dat spelers als een legendarische Vault Hunter door hordes vijanden heen schieten op een compleet nieuwe planeet. Borderlands 4 verschijnt ergens in het fiscale jaar 2025 op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.