'BioWare-team gehalveerd door onverwachte overplaatsingen'
Nieuws

'BioWare-team gehalveerd door onverwachte overplaatsingen'

Medewerkers zouden zijn verrast door EA

Tijdelijke overplaatsingen naar andere teams die ineens permanent blijken. Medewerkers van Dragon Age- en Mass Effect-studio BioWare worden er naar verluidt mee geconfronteerd door uitgever EA. Als resultaat is het aantal medewerkers bij de studio gehalveerd.

Dat meldde Bloomberg-journalist Jason Schreier vlak voor het afgelopen weekend. Hij sprak meerdere anonieme bronnen die van de beslissing afweten. Het gerucht werpt een andere blik op de situatie vergeleken met berichten van Insider Gaming vorige week. Die website sprak over een reorganisatie en ontslagen bij BioWare, maar volgens Schreier gaat het om tijdelijke overplaatsingen naar andere EA-studio’s, die ineens permanent werden.

BioWare bevestigde afgelopen week dat enkele medewerkers zijn overgeheveld naar andere teams om te helpen bij de ontwikkeling van games als Skate en Iron Man. Dit omdat de volgende Mass Effect-game nog in pre-productie zit en niet alle medewerkers nodig zijn voor ontwikkeling in dit stadium.

Volgens Bloomberg dachten de uitgeleende werknemers dat hun aanstellingen tijdelijk zouden zijn, maar afgelopen week kregen zij te horen dat het om een permanente overplaatsing gaat. Willen zij weer voor BioWare werken, dan zullen zij gewoon moeten solliciteren op een functie, zou EA hebben medegedeeld.

Als resultaat telt BioWare nu honderd werknemers tegenover tweehonderd teamleden vorig jaar, claimt Bloomberg. De mensen die over zijn gebleven werken momenteel aan de nieuwe Mass Effect en naar verwachting wordt het team op later moment in de ontwikkeling weer uitgebreid.

De release van Dragon Age: The Veilguard viel op zijn zachtst gezegd tegen binnen de gelederen van EA. In de eerste twee weken na de release werd de game door ongeveer 1,5 miljoen mensen gespeeld, wat bijna de helft is van de aantallen die EA verwachtte. Het bedrijf noemde het enkele weken geleden “een ondermaatse prestatie.”

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pre-alfagameplay nieuwe Battlefield getoond, inschrijvingen testfase geopend
Nieuws

Pre-alfagameplay nieuwe Battlefield getoond, inschrijvingen testfase geopend

In de komende weken kunnen de eerste spelers de game uittesten

Electronic Arts heeft korte eerste pre-alfabeelden van de nieuwe Battlefield getoond. Dat gebeurde in een video over het aankomende "meest ambitieuze testprogramma voor spelers in de geschiedenis van de franchise".

Geïnteresseerden kunnen zich nu inschrijven voor de eerste testfase van de game, dat ergens gedurende "de komende weken" begint en onderdeel uitmaakt van Battlefield Labs. Dat is de naam voor een "testomgeving" voor de aankomende Battlefield-game van waaruit een selecte groep spelers de game uit kunnen proberen samen met de ontwikkelaars.

Iedereen die zich inschrijft moet een NDA ondertekenen om er voor te zorgen dat geen informatie naar buiten lekt. Spelers zullen straks klassieke modi als Breakthrough en Conquest kunnen uitproberen, alsmede "nieuwe ideeën". In eerste instantie kunnen een "paarduizend" mensen in Europa en de VS meedoen. Het is echter de bedoeling dat er uiteindelijk tienduizenden spelers volgen in diverse regio.

De nieuwe Battlefield bereikt volgens de makers nu een "kritisch punt" binnen de ontwikkelfase, waarbij feedback van spelers essentieel is om te kijken wat verbeterd moet worden voor release. In de eerste beelden van de game die voornamelijk aan het einde van de video te zien zijn, ligt de nadruk op vuurgevechten op de grond. Daarbij is duidelijk te zien dat de mogelijkheid om de omgeving te vernietigen weer een belangrijke rol gaat spelen.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keer de singleplayercampagne terug. Het is nog niet bekend wanneer de game uitkomt.

Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiversus-regisseur betreurt bedreigingen na melding dat game offline gaat
Nieuws

Multiversus-regisseur betreurt bedreigingen na melding dat game offline gaat

De ontwikkelaar geeft aan dat werknemers ook rouwen om de game

Tony Huynh, de regisseur van Multiversus, heeft op social media zijn teleurstelling geuit in fans die werknemers van de ontwikkelaar hebben bedreigd nadat afgelopen week bleek dat de game voorgoed offline gaat.

"Ik weet dat het voor iedereen pijnlijk is - ik weet dat we dit ook allemaal zo ervaren bij Player First Games - maar ik moet hier wat over zeggen", aldus de ontwikkelaar in een lange post op X. "Jullie hebben het recht om jullie gedachten te uiten, maar wanneer er bedreigingen worden geuit gaat het te ver."

Huynh vervolgt: "Hopelijk kunnen jullie een stap terug nemen je realiseren dat dit een enorm treurige tijd is voor het team. Ik ben aan het rouwen voor de game. Niemand wilde dit en het is niet alsof we ons best niet hebben gedaan." In de rest van het bericht bedankt hij uitgever Warner Bros. Games, alle eigenaren van de IP in de game en alle spelers.

Afgelopen week bleek dat Multiversus na het aankomende vijfde seizoen voorgoed offline gaat - op 30 mei om precies te zijn. De game kan dan niet meer geclaimd worden, al kunnen huidige spelers de game straks wel offline spelen. Spelers kunnen nu al geen echt geld meer uitgeven in de game. Wel kan men tot 30 mei de verdiende Gleamium-eenheid en personagetokens uit blijven geven aan in-game content. Spelers ontvangen geen echt geld terug voor overgebleven Gleamium of andere gekochte content.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!