'BioWare-team gehalveerd door onverwachte overplaatsingen'
Medewerkers zouden zijn verrast door EA
Tijdelijke overplaatsingen naar andere teams die ineens permanent blijken. Medewerkers van Dragon Age- en Mass Effect-studio BioWare worden er naar verluidt mee geconfronteerd door uitgever EA. Als resultaat is het aantal medewerkers bij de studio gehalveerd.
Dat meldde Bloomberg-journalist Jason Schreier vlak voor het afgelopen weekend. Hij sprak meerdere anonieme bronnen die van de beslissing afweten. Het gerucht werpt een andere blik op de situatie vergeleken met berichten van Insider Gaming vorige week. Die website sprak over een reorganisatie en ontslagen bij BioWare, maar volgens Schreier gaat het om tijdelijke overplaatsingen naar andere EA-studio’s, die ineens permanent werden.
BioWare bevestigde afgelopen week dat enkele medewerkers zijn overgeheveld naar andere teams om te helpen bij de ontwikkeling van games als Skate en Iron Man. Dit omdat de volgende Mass Effect-game nog in pre-productie zit en niet alle medewerkers nodig zijn voor ontwikkeling in dit stadium.
Volgens Bloomberg dachten de uitgeleende werknemers dat hun aanstellingen tijdelijk zouden zijn, maar afgelopen week kregen zij te horen dat het om een permanente overplaatsing gaat. Willen zij weer voor BioWare werken, dan zullen zij gewoon moeten solliciteren op een functie, zou EA hebben medegedeeld.
Als resultaat telt BioWare nu honderd werknemers tegenover tweehonderd teamleden vorig jaar, claimt Bloomberg. De mensen die over zijn gebleven werken momenteel aan de nieuwe Mass Effect en naar verwachting wordt het team op later moment in de ontwikkeling weer uitgebreid.
De release van Dragon Age: The Veilguard viel op zijn zachtst gezegd tegen binnen de gelederen van EA. In de eerste twee weken na de release werd de game door ongeveer 1,5 miljoen mensen gespeeld, wat bijna de helft is van de aantallen die EA verwachtte. Het bedrijf noemde het enkele weken geleden “een ondermaatse prestatie.”