Bioware ontslaat ongeveer vijftig werknemers
Ontslagen maken deel uit van nieuwe strategie voor de Dragon Age- en Mass Effect-studio
Bioware, de ontwikkelaar van gamefranchises als Dragon Age en Mass Effect, ontslaat ongeveer vijftig werknemers.
Dat heeft general manager Gary McKay aangekondigd in een blogpost. "Omwille van onze aankomende projecten, om de hoogste kwaliteit te bereiken en om te verzekeren dat Bioware kan gedijen in een snel veranderende industrie, moeten we een leniger en meer gefocuste studio worden." Daardoor is verandering noodzakelijk, zo legt McKay uit. Bioware beweert dat het er alles aan gaat doen om de pakweg vijftig getroffen werknemers met empathie, respect en duidelijk communicatie worden ontslagen.
Het artikel legt uit dat Bioware een visie voor de lange termijn heeft gecreëerd die de gezondheid van de studio ten goede komt. "Daardoor zijn we beter in staat om te doen waar we goed in zijn: het maken van exceptionele, verhaalgedreven singleplayerervaringen gesitueerd in grote werelden en met krachtige personages. Deze visie balanceert de huidige behoeften van de studio - er voor zorgen dat Dragon Age: Dreadwolf een uitstekende game wordt - met die van de toekomst, waaronder het succes van de volgende Mass Effect."
Daarnaast claimt VentureBeat dat een woordvoerder van Electronic Arts heeft gemeld dat het geen overeenkomst met QA-bedrijf Keywords, dat regelmatig Bioware-games testte, heeft kunnen bereiken. In juni vorig jaar bleek al dat een groep freelance werknemers van dat bedrijf had gestemd om bij een vakbond aan te sluiten. Het is niet bekend of het stoppen van de samenwerking tussen EA en Keywords daar aan gerelateerd is.
Officieel is er nog geen gameplay uitgebracht van Dragon Age: Dreadwolf, al zijn er begin dit jaar wel vroege beelden uitgelekt. De game komt op een nog onbekende datum uit op pc, Xbox Series X en S en PlayStation 5. Bioware werkt zoals gezegd ook aan een nieuw deel in de Mass Effect-reeks, waar nog nagenoeg niets over bekend is.