AMD hint mogelijk naar AI-upscaling voor PlayStation 5 Pro
Nieuws

AMD hint mogelijk naar AI-upscaling voor PlayStation 5 Pro

2024 is volgens AMD een belangrijk jaar voor AI-upscaling

AMD zet dit jaar stevig in op AI-upscaling, en claimt dat dit ook voor gameapparaten beschikbaar komt - bijvoorbeeld de PlayStation 5 Pro.

Begin deze maand werd AMD's chief technology officer Mark Papermaster geïnterviewd door YouTube-kanaal No Priors: AI, Machine Learning, Tech, & Startups. Hij meldde het volgende: "2024 is een groot jaar voor ons, omdat we zoveel jaren hebben besteed aan het ontwikkelen van onze hardware- en softwaremogelijkheden voor AI."

Hij vervolgt: "We hebben zojuist AI ingezet voor onze gehele portfolio, dus Cloud Edge, onze pc's, onze eigen apparaten en onze game-apparaten. We stellen onze game-apparaten in staat om met AI op te schalen, en 2024 is echt een enorm uitroljaar voor ons."

Hoewel Papermaster niet letterlijk PlayStation 5 Pro noemt, is AMD wel een belangrijke partner voor Sony. De bedrijven hebben immers samen een system-on-a-chip (SoC) ontworpen voor de PlayStation 5. Het is dan ook niet vergezocht om te veronderstellen dat AI-upscaling naar volgende PlayStation-consoles, zoals een PS5 Pro, komt.

Het gebruik van AI voor het upscalen van games - bijvoorbeeld voor een hogere resolutie en betere graphics, zonder dat dit extra krachtige hardware vergt - is op pc al een veelgebruikte technologie. AMD stelt op pc FSR beschikbaar, terwijl Nvidia DLSS toepast.

Volgens aanhoudende geruchten brengt Sony later dit jaar een Pro-versie van de populaire PlayStation 5-console uit. Veel experts gaan er van uit dat de console inderdaad gebruik gaat maken van AI-upscaling. De Pro-versie van de PS5 is vooralsnog niet officieel aangekondigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!