Age of Wonders 4 winnaar Dutch Game Awards
Nieuws

Age of Wonders 4 winnaar Dutch Game Awards

Is vanaf nu cultureel erfgoed

Age of Wonders 4 is uitgeroepen tot de beste Nederlandse game van het jaar bij de Dutch Game Awards die woensdagavond werden gehouden. Het spel wordt, samen met de andere winnaars van de avond, opgenomen in de collectie van museum Beeld en Geluid als cultureel erfgoed.

De game van ontwikkelaar Triumph Studios kwam op 2 mei uit en biedt 4X-strategie en turn-based tactische gevechten in een fantasierijke wereld. "Age of Wonders 4 bewijst een uitstekende voortzetting te zijn van de serie. De game is innovatief binnen het strategiegenre en combineert oude en nieuwe mechanieken om een meesterwerk te creëren. De diepgang en complexiteit geven de game een gevoel van epische proporties”, zo omschrijft de jury de game. 

Het was niet de enige prijs van de avond voor Triumph Studios. Ze sleepte ook de prijs voor Best Studio in de wacht. Secret Shuffle van Adriaan de Jongh and Friends ging er met twee prijzen vandoor: Best Innovation en Best Game Design. PlayStation-studio Nixxes Software kreeg de prijs voor Best Technology voor diens pc-port van Marvel's Spider-Man Remastered. 

Best Audio ging naar Isonzo van BlackMill Games, Best Applied Game naar Klankkr8 van Game Tailors, Best Debut Game naar Kayak VR: Mirage van Better Than Life en Best Student Game naar Iron Line van Team Trainwreck. 

Tot slot werden er nog Special Awards uitgereikt aan studio’s, personen of initiatieven die op de achtergrond belangrijk zijn voor de Nederlandse game-industrie. Esmee van 't Hoff van Wholesome Game kreeg de Inclusion Award, Angie Smets van Guerrilla Games ging naar huis met de Career Achievement-award en Deloryan Games won Awesome Achievement

De Dutch Game Awards werden woensdagavond voor de dertiende keer gehouden in museum Beeld en Geluid in Hilversum. Vorig jaar was Horizon Forbidden West de grote winnaar met maar liefst vier awards

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd
Nieuws

Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd

Niet te verwarren met de Horizon-multiplayergame van Guerrilla Games

Er gaan berichten dat de mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die volgens geruchten in ontwikkeling was bij NCSoft, is geannuleerd.

Er gaan al enkele jaren geruchten over een mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die werd ontwikkeld bij het Zuid-Koreaanse NCSoft. Vorig jaar kwam naar buiten dat de mmo mogelijk als subtitel 'Land of Salvation' had en op Unreal Engine 5 draaide. De mmo was volgens de geruchten in ieder geval in de maak voor pc en mobiel - een PlayStation-versie werd niet vermeld.

De Koreaanse publicatie MTN (via ResetEra) claimt nu dat het project naar het schijnt is geannuleerd. Een reden werd niet gegeven, maar er zouden meerdere projecten bij de ontwikkelaar zijn geannuleerd na een onderzoek over hoe succesvol de spellen in ontwikkeling bij de studio zouden kunnen worden.

Overigens is het belangrijk om te beseffen dat de Horizon-mmo los staat van een andere liveservicegame gebaseerd op Horizon waar Guerrilla Games aan werkt. Guerrilla liet eind 2022 weten de Horizon-reeks te willen uitbreiden met een multiplayergame. Via een vacature bevestigde men dat het om een "nieuwe cast aan personages" en een "unieke grafische stijl" ging. Begin 2023 lekten er mogelijke vroege beelden uit van het spel, waarin inderdaad een nieuwe grafische stijl getoond werd.

Sony gaf enkele jaren geleden al aan minstens twaalf liveservicegames in ontwikkeling te hebben. Enkele van die projecten zijn al uitgekomen, waaronder het succesvolle Helldivers 2 en het gefaalde Concord. Naughty Dogs The Last of Us-multiplayergame werd geannuleerd en ook liveservicegames van Bluepoint Games en Bend Studio zijn afgelopen week geannuleerd. Een van die games draaide om de God of War-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!