Voorspel: Gekozen familie schittert in Nier: Replicant ver. 1.22
Remake Nier Replicant ver. 1.22474487139… zal voor velen de eerste keer zijn dat ze met de game in aanraking komen. Voor anderen is het een toffe manier om cultklassieker Nier Gestalt op een hele andere manier te beleven.
Keer je terug, dan valt het 'nieuwe' hoofdpersonage direct op. De oorspronkelijke game is in twee versies uitgebracht: Replicant en Gestalt, maar enkel Gestalt is in het Westen uitgekomen. In die versie is het hoofdpersonage een oudere man die voor zijn dochter zorgt. In Replicant, de versie die we nu spelen, is het hoofdpersonage een stuk jonger en vecht hij voor zijn zusje.
Naast de grote veranderingen zit er tussen de twee versies ook een klein verschil met een grote betekenis. Spelers komen de jonge Emil tegen, een knul die met zijn blik mensen en monsters in steen verandert, waardoor hij niemand echt kan aankijken. In het verloop van het verhaal ondergaat Emil een bijzondere gedaanteverandering. Hij komt er monsterachtig uit te zien met ledematen als een skelet en een brede grijns op zijn bolle gezicht die maar niet weggaat. Wel kan hij eindelijk naar zijn vrienden kijken.
Die vrienden, met name de stoere, vloekende Kainé, reageren geen seconde met afschuw. Ze omarmen wie Emil nu is en houden onvoorwaardelijk van hem, ook al zal de rest van de wereld dan niet direct doen.
Een bruid of bruidegom
In de game hebben het hoofdpersonage en Emil richting het eind van het verhaal een gesprekje over het huwelijk. In de 2010-versie van Nier stelt Emil in de Engelse vertaling dat hij ooit ook wil trouwen, maar alleen als hij een meisje kan vinden die zich niet stoort aan zijn uiterlijk.
In Nier Replicant gaat het anders. In deze versie stelt Emil namelijk dat hij jaloers is op de bruid. Als het hoofdpersonage hem geruststelt door te opperen dat Emil op een dag ook een bruid vindt, reageert Emil met onzekerheid in zijn stem: 'Huh? Oh, ja. Een… bruid." Emil zou liever in het huwelijksbootje met een bruidegom stappen.
Voordat je in de reacties duikt om te zeggen dat ik teveel lees in deze zinnen, omdat Emil mogelijk nog steeds onzeker is over zijn uiterlijk en zijn toekomst, heeft Yoko Taro, de regisseur van de game, in een interview duidelijk gemaakt dat Emil homo is.
Deels kan het verschil tussen de twee versies te maken hebben met de verandering van personages. De implicatie is dat Emil een crush heeft op het hoofdpersonage. Dat past beter als dat personage een jongere knul is, omdat Emil dat ook is, maar het zegt mogelijk ook iets over hoe tijden veranderen. Dat het benoemen van queerness in een grote release echt niet nadelig is voor de verkoopcijfers.
©GMRimport
Intersekse
Kainé heeft op haar eigen manier een lichaam dat de bekrompen mensen om haar heen afschuwelijk vinden. Ze heeft een intersekse conditie. In haar jeugd is ze daarom veel gepest. Tevens heeft Kainé een 'shade' in haar. Shades zijn de monsters waar de personages in de game tegen vechten. Net zoals Kainé eigenschappen van man en vrouw heeft, heeft ze ook de eigenschappen van mens en monster in zich.
Kainé valt onder ander door haar kledingkeuze op. Ze draagt weinig verhullende lingerie. In Grimoire Nier, een boek dat enkel in Japan is uitgegeven en de wereld van Nier verder uitdiept, wordt uitgelegd dat Kainé dit doet als reactie op de pesterijen uit haar verleden. Daardoor kiest ze kleding die haar extreem vrouwelijk eruit laten zien.
Dat voelt een beetje als een excuus, net zoals dat Quiet in Metal Gear Solid 5 zo weinig kleding aan heeft omdat ze ademt via haar huid. Iedereen kan zien dat dit geen reden, maar een excuus is om haar er zo naakt mogelijk bij te laten lopen. Bij Kainé lijkt het ook ongemakkelijk op het randje te zitten tussen seksualisering van vrouwen en een oprechte exploratie van een intersekse vrouw die haar lichaam wil presenteren zoals zij wil.
©GMRimport
Gekozen familie
Voor queer mensen voelt de angst voor de lichamen van Emil en Kainé herkenbaar, omdat hun lichamen ook anders zijn dan de norm, of omdat ze zich anders uiten dan wat er van hun gender wordt verwacht. Kainé, die een hoop geleerd heeft over haarzelf accepteren terwijl de wereld dat niet doet, leert de jonge Emil trots te zijn op wie hij is.
Het duo vormt in de game een hechte vriendschap. Terwijl de speler regelmatig dorpjes binnen stapt, moeten Emil en Kainé buiten slapen. Ze hebben dat geaccepteerd en vertellen elkaar verhalen bij het kampvuur. Het hoofdpersonage besluit al snel dat hij het niet eerlijk vindt en blijft ook buiten slapen.
Onder queer mensen komt het begrip 'gekozen familie' vaak langs. De droevige realiteit is dat veel mensen uit de lhbtq+-gemeenschap moeten leven met een familie die hun niet accepteert zoals ze zijn. Een familie waar ze niet zichzelf kunnen zijn, of erger: waar ze bang voor moeten zijn.
Gekozen familie bestaat uit vriendschappen die minstens zo hecht zijn als je eigen familie. Daar waar je wel echte steun krijgt, waar je altijd terecht kan en voor wie jij ook altijd klaar staat. Dit groepje helden uit Nier zijn een schitterend voorbeeld van gekozen familie in games: queer mensen die elkaar accepteren zoals ze zijn en elkaar sterker maken.
In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen: