Sony zet zijn PlayStation-geschiedenis in brand
Gamer.nl
Nieuws

Sony zet zijn PlayStation-geschiedenis in brand

Sony heeft besloten om de digitale winkels van de PlayStation 3, PlayStation Portable en PlayStation Vita te sluiten. Dat is niet alleen gevaarlijk voor de geschiedenis van onze favoriete hobby, maar staat ook haaks op wat het bedrijf onlangs nog probeerde uit te stralen.

Ik voelde me zo warm van binnen toen ik Astro’s Playroom op de PlayStation 5 had uitgespeeld. Ik wist niet eens dat ik nostalgische gevoelens voor PlayStation kon hebben, maar potverdorie, daar waren ze! Het leek voor mij nog als gisteren dat de eerste Sony-console op de markt verscheen en ik mijzelf verloor in Final Fantasy 7, maar het is inmiddels alweer bijna 25 jaar geleden. Pardon, hoe oud ben ik?

Ik liet mezelf meevoeren door al die schattige Astrobotjes, verkleed als verwijzingen naar PlayStation-series, de een nog obscuurder dan de ander. Voor mijn gevoel wilde Sony duidelijk laten zien: kijk, wij zijn er al best wel lang. Wij hebben een diepgaande geschiedenis. Je vond ons al leuk toen je klein was en je vindt ons nog steeds leuk. De PlayStation is waar je je thuis voelt.

©GMRimport

Als dat zo is, dan is mijn geboortehuis net door Sony in brand gestoken. Dat ouderlijk huis waar ik ben opgegroeid, waar mijn schommel in de tuin stond en mijn knuffels vanaf de vensterbank naar buiten kijken. Huppakee, de fik erin. Sorry Troetelbeer, je bent nu een hoopje as.

Streep erdoor

Door de digitale winkels op oudere systemen te sluiten, zet Sony een dikke streep door zijn jarenlange geschiedenis. Natuurlijk komt het niet dagelijks voor dat je je PlayStation 3 onder het stof vandaan haalt om een oude InFamous of, zeg, The Last Guy te spelen. Maar misschien komt er een moment waarop je toch zin krijgt om een oude game aan te schaffen, bijvoorbeeld omdat je na de vorige zin The Last Guy hebt gegoogeld. Dan moet je snel zijn, want na komende zomer kan dat dus niet meer. Het blijft vooralsnog wel mogelijk om gekochte games opnieuw te downloaden.

Het is ongekend dat zoveel games straks gewoon van de aardbodem verdwijnen. Games die fysiek zijn verschenen zijn tweedehands nog wel op te snorren, maar digitale games uit dat tijdperk worden onvindbaar (zoals The Last Guy). Dat is een grote klap voor het behoud van onze geschiedenis. Het is toch onvoorstelbaar dat er een grote hoop spellen is die straks niet meer toegankelijk is voor nieuwe spelers? Iemand die zich bijvoorbeeld in de geschiedenis van een gameserie of ontwikkelstudio wil verdiepen?

©GMRimport

Concurrentie

Het staat bovendien haaks op hoe de concurrentie met hun geschiedenis omgaat, met name de houding van Microsoft. Op de Xbox wordt alle mogelijke moeite gedaan om zoveel mogelijk spellen uit het verleden speelbaar te maken. Via backward compatibility kun je op moderne Xbox-consoles helemaal terug naar het gamesaanbod van de eerste spelcomputer van Microsoft. Sommige games worden nog automatisch opgepoetst ook, bijvoorbeeld met HDR. Als je de game ooit hebt gekocht, hoef je hem niet nog een keer te aan te schaffen.

Nintendo pakt het weer anders aan, want die behandelen hun verleden als een soort schat. Oude games liggen in een kluis die maar af en toe open gaat. Als oude Mario-games in een nieuwe verpakking opnieuw op de markt verschijnen, wordt dat als een feestje gevierd. Zo waardevol is het verleden van Nintendo.

©GMRimport

Wie wil dit spelen?

Sony hecht blijkbaar minder waarde aan hun geschiedenis. Een beroemde quote blijft die uit 2017 van Jim Ryan, inmiddels CEO van Sony Interactive Entertainment. Hij zei dat er vaak werd gevraagd om backward compatibility, maar dat het weinig werd gebruikt. Op een Gran Turismo-evenement zag hij oude PS1- en PS2-games staan. “Ze zagen er oud uit”, zei hij tegen Time. “Waarom zou iemand dit spelen?”

Het is een beetje flauw om die oude quote te blijven herhalen, maar dat komt doordat de houding van Sony sinds die tijd weinig veranderd lijkt te zijn. Er zijn een aantal PlayStation 2-klassiekers naar PS4 gebracht, maar na een handjevol titels hield dat op. PS1-games zijn al helemaal ontoegankelijk en de PS3 is te moeilijk om te emuleren, al staan er wel veel PS3-games op de dienst PS Now.

Nee, voor de echt nostalgische gevoelens start ik Astro’s Playroom maar weer op. Daar voel ik me gesteund door al die kleine Astrobotjes die me verwelkomen. Het lukt om me door twintig robots te laten volgen in CPU Plaza, dat levert mij zelfs een bronzen trofee op. Hoe die trophy heet? The Last Guy. Ai…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!