Sony koopt Bungie voor 3,6 miljard dollar
Nieuws

Sony koopt Bungie voor 3,6 miljard dollar

Sony heeft aangekondigd dat het Bungie koopt voor 3,6 miljard dollar - omgerekend zo'n 3,21 miljard euro.

De Destiny-franchise blijft multiplatform. Bungie blijft daarnaast de mogelijkheid houden om geheel onafhankelijk te kiezen waar hun games op verschijnen. Ze mogen ook zelf games blijven uitgeven op platforms naar keuze.

"We hebben sinds het ontstaan van de Destiny-franchise een goede samenwerking met Bungie en kunnen niet blijer zijn om ze te verwelkomen bij de PlayStation-familie", aldus PlayStation-baas Jim Ryan aan Games Industry. "Dit is een belangrijke stap in onze strategie om PlayStation bij een nog breder publiek te krijgen."

"Met Sony Interactive Entertainment hebben we een partner gevonden die ons onvoorwaardelijk steunt in alles wat we zijn en die onze visie steunt om entertainment over meerdere generaties te verspreiden, terwijl we de creatieve onafhankelijkheid die in Bungie's hart klopt kunnen waarborgen", aldus een artikel op de Bungie-website. "Sony gelooft net ons dat gamewerelden louter het begin zijn van wat onze IP's kunnen worden. Samen delen we de droom om iconische franchises te koesteren die vrienden over de wereld, families verspreid over verschillende generaties en fans verspreid over meerdere platforms en entertainmentvormen verenigen."

Bungie werd in 2000 gekocht door Microsoft en ontwikkelde de eerste Halo-games voor het bedrijf. In 2007 kondigde Bungie aan dat het weer een onafhankelijke studio was, waarna het Destiny en Destiny 2 maakte. Het bedrijf sloot een deal met Activision Blizzard om die games uit te geven, maar zette die deal in 2019 stop. Bungie blijft updates en uitbreidingen voor Destiny 2 uitbrengen en werkt ook aan een compleet nieuwe IP, waar nog niets over bekend is. Verder kondigde het eerder aan dat het in 2022 een nieuwe studio in Amsterdam wil openen.

Eerder in januari werden twee andere grote overnames binnen de game-industrie bekendgemaakt. Microsoft is van plan om Activision Blizzard voor 68,7 miljard dollar over te nemen en Take-Two gaat Zynga voor 12,7 miljard dollar overnemen.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!