PlayStation Stars uitgelegd
Gamer.nl
Nieuws

PlayStation Stars uitgelegd

Vanaf morgen is het mogelijk om als PlayStation-bezitter deel te nemen aan een nieuw loyaliteitsprogramma, PlayStation Stars. Hoewel het concept al in juli geïntroduceerd werd, is het voor veel gamers bij lange na niet duidelijk wat het programma nou precies inhoudt. Gaat Sony haar gebruikers nog wel gelijk behandelen? Wil de multinational dat we vaker onze portemonnee trekken? Dit is alles wat je moet weten over Playstation Stars.

“PlayStation Stars is een gloednieuw loyaliteitsprogramma als bedankje”’, luidt het statement op de website van PlayStation over het programma dat deze week wordt gelanceerd. Afgelopen weken was er behoorlijk wat te doen om Sony’s nieuwste marketinginstrument. Zo zouden mensen die aan bepaalde voorwaarden voldoen voorrang krijgen bij de klantenservice van Sony. Nu de dienst is gelanceerd lijken er inderdaad twijfelachtige aspecten aan te zitten, maar dat is niet het hele verhaal.

Opdrachten uitvoeren

Wie wil deelnemen aan PlayStation Stars moet zich via de website van PlayStation aanmelden voor het programma met zijn of haar PlayStation Network-gegevens. Aangezien je op de website alleen kunt zien tot welke rang je behoort, is het essentieel om de PlayStation-app geïnstalleerd te hebben. Daar zie je namelijk welke campagnes (daar later meer over) en beloningen er voor je beschikbaar zijn.

Met het Stars-programma is het de bedoeling dat je je als PlayStation-gebruiker ‘naar de top werkt’. Er zijn namelijk vier verschillende rangen of ‘levels’ beschikbaar, beginnend bij Level 1. Elk level kent eigen voordelen, en er is ook steeds een nieuwe mijlpaal die je moet behalen om naar het volgende level te kunnen. 

©GMRimport

De mijlpaal voor Level 1 is bijvoorbeeld geen moeilijke klus: hiervoor hoef je slechts deel te nemen aan PlayStation Stars en een paar triviale opdrachten uit te voeren. Maar als je naar een volgend level wil, is het van belang dat je games koopt in de PlayStation Store. Daarnaast moet je voor die levels ook wat relatief zeldzame trofeeën zien te winnen. Het hoogste niveau, Level 4, vereist bijvoorbeeld vier gekochte games uit de PlayStation Store én 128 van die trofeeën.

Gamers kunnen trofeeën winnen door specifieke taken – toegewezen door het loyaliteitsprogramma – uit te voeren. PlayStation Stars zit vol met dit soort ‘campagnes’, welke variëren van in-game activiteiten en toernooien tot aan het simpelweg maandelijks opstarten van een game. Daar verdien je ook loyaliteitspunten mee. Die loyaliteitspunten zijn kostbaarder dan je in eerste instantie misschien denkt. Je kunt hiermee namelijk je PlayStation Network-portefeuille spekken of zelfs gehele games kopen, zolang je er maar genoeg van hebt. Eén ding is helaas duidelijk: die loyaliteitspunten stromen echt niet zomaar binnen. De beste manier om ze te krijgen is en blijft ervoor betalen…

PlayStation-gebruikers met een Plus-abonnement ontvangen zo’n tien loyaliteitspunten bij elke euro die ze spenderen in de PlayStation Store. Wanneer je 100 euro uitgeeft in de Store, ontvang je dus 1000 punten, wat gelijk staat aan 4 euro bonus in je PlayStation Network-portemonnee – vier procent van het uitgegeven bedrag. Geen gigantische korting, maar wellicht prettig voor gebruikers die hun games enkel digitaal aanschaffen. PlayStation Stars biedt ook nog eens games aan die je in zijn geheel kunt kopen met loyaliteitspunten.

©GMRimport

Digitale verzamelvoorwerpen

Daarnaast introduceert PlayStation Stars digitale verzamelvoorwerpen (‘digital collectibles’): een soort van nieuwe trofeeën die tevens te winnen zijn doormiddel van campagnes. De verzamelvoorwerpen stellen PlayStation-souvenirs voor, zoals een beeldje van de PlayStation 3 of van de PocketStation. Ook worden diverse iconische PlayStation-personages gerepresenteerd, zoals Punto de gondelier van Ape Escape 2.

Het is belangrijk om te weten dat de digitale verzamelvoorwerpen géén NFT’s zijn. Daar werd namelijk eerder over gespeculeerd, nadat Sony de virtuele objecten aankondigde. De digitale verzamelvoorwerpen kunnen namelijk niet ingeruild worden voor geld en zijn ook niet uniek per eigenaar. Het enige wat een speler ermee kan is verzamelen en ze op hun PlayStation Network-account tentoonstellen aan andere mensen.

©GMRimport

Wat levert loyaliteit op?

Zoals eerder vermeld, brengt het behalen van hogere levels in het Stars-programma spelers meer voordelen op. In het geval van Level 2 en 3 zijn die voordelen vrij onschuldig: je krijgt voornamelijk meer van die schattige verzamelvoorwerpen. Maar als je eenmaal Level 4 hebt bereikt – waar spelers dus relatief veel tijd (en geld) in moet investeren – ontvang je prioriteit bij de klantenservice van Sony. Wanneer je dan een chatverzoek indient bij Sony’s klantenservice, word je dus eerder geholpen dan klanten die níét tot het level behoren.

Of dat voordeel ook echt een wereld van verschil maakt is de vraag – want, hoeveel mensen wachten er überhaupt in zo’n chat? – maar de eerlijkheid ervan valt te betwisten. Niet iedereen heeft evenveel financiële middelen tot zijn beschikking om games te kopen in de PlayStation Store, of de tijd om honderdtallen missies uit te voeren voor al die trofeeën.

Tevens gaan er geruchten dat er zelfs nog een level verborgen is. Dat level zou ontdekt zijn door dataminers tijdens een update van de PlayStation-app. Level 5 schijnt alleen maar toegankelijk te zijn via een soort van uitnodiging en als beloning voor dit level ontvangen gebruikers naar verluidt een zeer zeldzaam digitaal verzamelvoorwerp.

©GMRimport

©GMRimport

PlayStation Stars is niet voor iedereen

PlayStation Stars is nu officieel uitgerold over de hele wereld. De meningen over deze nieuwe ‘marketingtruc’ van Sony lopen overduidelijk uiteen, maar als je vaak geld uitgeeft in de PlayStation Store brengt het loyaliteitsprogramma veel voordelen met zich mee. De enige smet op Stars is momenteel de voorrang van bepaalde leden bij de klantenservice, al zal de tijd leren hoeveel verschil dat maakt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe F1 25-trailer zoomt in op de Braking Point-modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe F1 25-trailer zoomt in op de Braking Point-modus

Racegame komt op 30 mei uit voor PS5, Xbox Series en pc

Een nieuwe trailer van het aankomende F1 25 draait in zijn geheel om Braking Point 3, oftewel de campagne waarin spelers een verhaal rondom een fictief F1-team volgen.

Zoals eerder al bekendgemaakt werd, vecht Konnersport ditmaal voor het kampioenschap wanneer een dramatische gebeurtenis chaos schopt binnen het team. De modus bevat diverse vernieuwingen ten opzichte van eerdere games in de reeks, waaronder alternatieve scenario's waarin spelers kunnen kiezen welke coureur bepaalde races rijdt, en de keuze uit verschillende moeilijkheidsgraden.

In F1 25 kunnen spelers daarnaast in de MyTeam-modus hun eigen F1-team managen. Spelers kunnen bijvoorbeeld kiezen waar de Research & Development-afdeling zich op richt, maar ook onderhandelen met coureurs om ze in het team te krijgen. Dankzij verbeterde graphics en een nieuwe belichtingstechniek ogen parcoursen nog realistischer, en ook weersomstandigheden zijn nog echter. Ook de audio van de game is verbeterd, met meer gepraat via de radio en natuurlijk commentaar. De Audio2Face-technologie van Nvidia zorgt voor realistischere gezichten.

F1 25 verschijnt op 30 mei voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Mensen die de Iconic Edition van de game reserveren krijgen drie dagen eerder toegang tot de game. Met de Iconic Edition krijgen spelers ergens na release ook toegang tot nieuwe hoofdstukken gebaseerd op de F1-film met Brad Pitt die in juni uitkomt, alsmede extra's rondom Lewis Hamilton.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Capcom hint mogelijk naar Resident Evil 9 in video
Gamer.nl
Nieuws

Capcom hint mogelijk naar Resident Evil 9 in video

De game is nog altijd niet officieel uit de doeken gedaan

Capcom bracht onlangs een video uit waarin mogelijk wordt gehint naar een nabije aankondiging van Resident Evil 9.

Zoals onlangs al bekend werd gemaakt, zijn er inmiddels meer dan tien miljoen exemplaren van de Resident Evil 4-remake verkocht. Capcom bracht via social media onderstaande video uit om dat te vieren.

In de video - die bestaat uit beelden van Resident Evil 4 die overduidelijk zijn aangepast - wordt aan het einde een bord getoond die - wanneer hij een kwartslag wordt gedraaid - het Romeinse cijfer 'IX' uitbeeldt, oftewel '9'. Fans menen dat Capcom dit cijfer expres in de video heeft verwerkt, en dat dit hint naar een aankondiging van de nieuwe Resident Evil.

Er gaan al meerdere jaren geruchten over Resident Evil 9. Zo zou de game zich afspelen in een fictioneel dorp op een eiland in Zuidoost-Azië en mogelijk zelfs een open spelwereld krijgen. Officieel is echter nog niets bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!