PlayStation Stars uitgelegd
Nieuws

PlayStation Stars uitgelegd

Vanaf morgen is het mogelijk om als PlayStation-bezitter deel te nemen aan een nieuw loyaliteitsprogramma, PlayStation Stars. Hoewel het concept al in juli geïntroduceerd werd, is het voor veel gamers bij lange na niet duidelijk wat het programma nou precies inhoudt. Gaat Sony haar gebruikers nog wel gelijk behandelen? Wil de multinational dat we vaker onze portemonnee trekken? Dit is alles wat je moet weten over Playstation Stars.

“PlayStation Stars is een gloednieuw loyaliteitsprogramma als bedankje”’, luidt het statement op de website van PlayStation over het programma dat deze week wordt gelanceerd. Afgelopen weken was er behoorlijk wat te doen om Sony’s nieuwste marketinginstrument. Zo zouden mensen die aan bepaalde voorwaarden voldoen voorrang krijgen bij de klantenservice van Sony. Nu de dienst is gelanceerd lijken er inderdaad twijfelachtige aspecten aan te zitten, maar dat is niet het hele verhaal.

Opdrachten uitvoeren

Wie wil deelnemen aan PlayStation Stars moet zich via de website van PlayStation aanmelden voor het programma met zijn of haar PlayStation Network-gegevens. Aangezien je op de website alleen kunt zien tot welke rang je behoort, is het essentieel om de PlayStation-app geïnstalleerd te hebben. Daar zie je namelijk welke campagnes (daar later meer over) en beloningen er voor je beschikbaar zijn.

Met het Stars-programma is het de bedoeling dat je je als PlayStation-gebruiker ‘naar de top werkt’. Er zijn namelijk vier verschillende rangen of ‘levels’ beschikbaar, beginnend bij Level 1. Elk level kent eigen voordelen, en er is ook steeds een nieuwe mijlpaal die je moet behalen om naar het volgende level te kunnen. 

©GMRimport

De mijlpaal voor Level 1 is bijvoorbeeld geen moeilijke klus: hiervoor hoef je slechts deel te nemen aan PlayStation Stars en een paar triviale opdrachten uit te voeren. Maar als je naar een volgend level wil, is het van belang dat je games koopt in de PlayStation Store. Daarnaast moet je voor die levels ook wat relatief zeldzame trofeeën zien te winnen. Het hoogste niveau, Level 4, vereist bijvoorbeeld vier gekochte games uit de PlayStation Store én 128 van die trofeeën.

Gamers kunnen trofeeën winnen door specifieke taken – toegewezen door het loyaliteitsprogramma – uit te voeren. PlayStation Stars zit vol met dit soort ‘campagnes’, welke variëren van in-game activiteiten en toernooien tot aan het simpelweg maandelijks opstarten van een game. Daar verdien je ook loyaliteitspunten mee. Die loyaliteitspunten zijn kostbaarder dan je in eerste instantie misschien denkt. Je kunt hiermee namelijk je PlayStation Network-portefeuille spekken of zelfs gehele games kopen, zolang je er maar genoeg van hebt. Eén ding is helaas duidelijk: die loyaliteitspunten stromen echt niet zomaar binnen. De beste manier om ze te krijgen is en blijft ervoor betalen…

PlayStation-gebruikers met een Plus-abonnement ontvangen zo’n tien loyaliteitspunten bij elke euro die ze spenderen in de PlayStation Store. Wanneer je 100 euro uitgeeft in de Store, ontvang je dus 1000 punten, wat gelijk staat aan 4 euro bonus in je PlayStation Network-portemonnee – vier procent van het uitgegeven bedrag. Geen gigantische korting, maar wellicht prettig voor gebruikers die hun games enkel digitaal aanschaffen. PlayStation Stars biedt ook nog eens games aan die je in zijn geheel kunt kopen met loyaliteitspunten.

©GMRimport

Digitale verzamelvoorwerpen

Daarnaast introduceert PlayStation Stars digitale verzamelvoorwerpen (‘digital collectibles’): een soort van nieuwe trofeeën die tevens te winnen zijn doormiddel van campagnes. De verzamelvoorwerpen stellen PlayStation-souvenirs voor, zoals een beeldje van de PlayStation 3 of van de PocketStation. Ook worden diverse iconische PlayStation-personages gerepresenteerd, zoals Punto de gondelier van Ape Escape 2.

Het is belangrijk om te weten dat de digitale verzamelvoorwerpen géén NFT’s zijn. Daar werd namelijk eerder over gespeculeerd, nadat Sony de virtuele objecten aankondigde. De digitale verzamelvoorwerpen kunnen namelijk niet ingeruild worden voor geld en zijn ook niet uniek per eigenaar. Het enige wat een speler ermee kan is verzamelen en ze op hun PlayStation Network-account tentoonstellen aan andere mensen.

©GMRimport

Wat levert loyaliteit op?

Zoals eerder vermeld, brengt het behalen van hogere levels in het Stars-programma spelers meer voordelen op. In het geval van Level 2 en 3 zijn die voordelen vrij onschuldig: je krijgt voornamelijk meer van die schattige verzamelvoorwerpen. Maar als je eenmaal Level 4 hebt bereikt – waar spelers dus relatief veel tijd (en geld) in moet investeren – ontvang je prioriteit bij de klantenservice van Sony. Wanneer je dan een chatverzoek indient bij Sony’s klantenservice, word je dus eerder geholpen dan klanten die níét tot het level behoren.

Of dat voordeel ook echt een wereld van verschil maakt is de vraag – want, hoeveel mensen wachten er überhaupt in zo’n chat? – maar de eerlijkheid ervan valt te betwisten. Niet iedereen heeft evenveel financiële middelen tot zijn beschikking om games te kopen in de PlayStation Store, of de tijd om honderdtallen missies uit te voeren voor al die trofeeën.

Tevens gaan er geruchten dat er zelfs nog een level verborgen is. Dat level zou ontdekt zijn door dataminers tijdens een update van de PlayStation-app. Level 5 schijnt alleen maar toegankelijk te zijn via een soort van uitnodiging en als beloning voor dit level ontvangen gebruikers naar verluidt een zeer zeldzaam digitaal verzamelvoorwerp.

©GMRimport

©GMRimport

PlayStation Stars is niet voor iedereen

PlayStation Stars is nu officieel uitgerold over de hele wereld. De meningen over deze nieuwe ‘marketingtruc’ van Sony lopen overduidelijk uiteen, maar als je vaak geld uitgeeft in de PlayStation Store brengt het loyaliteitsprogramma veel voordelen met zich mee. De enige smet op Stars is momenteel de voorrang van bepaalde leden bij de klantenservice, al zal de tijd leren hoeveel verschil dat maakt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!