Kojima bracht tien jaar geleden de Silent Hills-demo 'P.T.' uit
Nieuws

Kojima bracht tien jaar geleden de Silent Hills-demo 'P.T.' uit

Een ervaring die veel spelers de stuipen op het lijf joeg

Het was gisteren precies tien jaar geleden dat de Silent Hills-demo genaamd P.T. op de PlayStation Store verscheen.

De ontwikkelaar van de demo, Metal Gear-bedenker Hideo Kojima, blikte deze week dan ook terug op social media. "Het is al tien jaar geleden", zo merkte hij op, met een emoji erachter waarbij een zweetdruppel van het gezicht afrolt.

Kojima, zijn toenmalige werkgever Konami en filmregisseur Guillermo del Toro kondigden P.T., dat staat voor Playable Teaser, aan op Gamescom. De demo kwam na de presentatie op 12 augustus 2014 meteen beschikbaar op de PlayStation Store. Het ging volgens de ontwikkelaar om een demo van een nog in mysterie gehulde horrorgame.

De demo wist veel gamers de stuipen op het lijf te jagen met een spannende tocht door een huis. De echte verrassing zat echter aan het einde van de demo: bij het uitspelen bleek het te gaan om Silent Hills, een nieuw deel in de Silent Hill-horrorreeks met acteur Norman Reedus in de hoofdrol.

Uiteindelijk bleef het bij deze demo: Kojima kwam in de clinch te liggen met werkgever Konami en vertrok om zijn eigen studio Kojima Productions op te richten, waarmee hij later Death Stranding afleverde. Uiteindelijk werd de P.T.-demo van de PlayStation Store afgehaald, maar iedereen die de demo nog op de harde schijf van zijn of haar PlayStation 4 had staan, kon de demo blijven spelen. Het is onmogelijk om de demo opnieuw te downloaden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error