Kojima bracht tien jaar geleden de Silent Hills-demo 'P.T.' uit
Nieuws

Kojima bracht tien jaar geleden de Silent Hills-demo 'P.T.' uit

Een ervaring die veel spelers de stuipen op het lijf joeg

Het was gisteren precies tien jaar geleden dat de Silent Hills-demo genaamd P.T. op de PlayStation Store verscheen.

De ontwikkelaar van de demo, Metal Gear-bedenker Hideo Kojima, blikte deze week dan ook terug op social media. "Het is al tien jaar geleden", zo merkte hij op, met een emoji erachter waarbij een zweetdruppel van het gezicht afrolt.

Kojima, zijn toenmalige werkgever Konami en filmregisseur Guillermo del Toro kondigden P.T., dat staat voor Playable Teaser, aan op Gamescom. De demo kwam na de presentatie op 12 augustus 2014 meteen beschikbaar op de PlayStation Store. Het ging volgens de ontwikkelaar om een demo van een nog in mysterie gehulde horrorgame.

De demo wist veel gamers de stuipen op het lijf te jagen met een spannende tocht door een huis. De echte verrassing zat echter aan het einde van de demo: bij het uitspelen bleek het te gaan om Silent Hills, een nieuw deel in de Silent Hill-horrorreeks met acteur Norman Reedus in de hoofdrol.

Uiteindelijk bleef het bij deze demo: Kojima kwam in de clinch te liggen met werkgever Konami en vertrok om zijn eigen studio Kojima Productions op te richten, waarmee hij later Death Stranding afleverde. Uiteindelijk werd de P.T.-demo van de PlayStation Store afgehaald, maar iedereen die de demo nog op de harde schijf van zijn of haar PlayStation 4 had staan, kon de demo blijven spelen. Het is onmogelijk om de demo opnieuw te downloaden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vakbond geeft groen licht voor staking bij Zenimax-testers
Nieuws

Vakbond geeft groen licht voor staking bij Zenimax-testers

Werknemers en het bedrijf zijn het niet eens over de lonen

Zenimax Workers United, een vakbond bestaande uit quality assurance-werknemers van Zenimax Media, heeft goedkeuring gegeven voor een staking bij het bedrijf.

Zenimax Workers United representeert meer dan driehonderd werknemers van de quality assurance-afdeling van Zenimax in Maryland en Texas. Gisteren kondigde de vakbond aan dat er door meer dan 95 procent van de leden in het voordeel van een staking is gestemd bij de eigenaar van Bethesda en id Software, dat enkele jaren geleden werd overgenomen door Microsoft.

Volgens een persbericht van de vakbond is er in het tweede jaar aan onderhandelingen met Zenimax en Microsoft te weinig progressie geboekt. Vooral de te lage lonen, in combinatie met de eis dat werknemers weer op kantoor moeten werken, is een belangrijk discussiepunt. "Velen van ons hebben ons leven moeten pauzeren omdat ons inkomen niet gelijk oploopt met de stijgende kosten van het dagelijks leven in de steden waar Zenimax wil dat we wonen en werken om onze baan te behouden."

De vakbond vervolgt: "Niemand van ons wil dit graag, maar als Microsoft en Zenimax tijdens de onderhandelingen blijven aantonen dat ze ons geen eerlijke lonen willen uitbetalen die in verhouding staan met wat onze werkzaamheden toevoegen aan de games, gaan we onze waarde op deze manier aantonen."

Een woordvoerder van Microsoft liet in een statement aan Insider Gaming weten dat ze het quality assurance-team als een belangrijk onderdeel van gameontwikkeling zien. "We respecteren het recht van het team om hun standpunten te uiten en willen graag een eerlijke en rechtvaardige oplossing vinden die de bijdrage van het team erkent."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!