Sony heeft Firewalk Studios, de ontwikkelaar van het offline gehaalde multiplayerspel Concord, gesloten.
Sony deelde vanavond een interne e-mail van Hermen Hulst, de co-CEO van Sony Interactive Entertainment. Daarin valt te lezen dat Firewalk Studios en Neon Koi hun deuren sluiten.
"We evalueren onze gameportfolio en status van onze projecten constant om er voor te zorgen dat we onze zakelijke prioriteiten op de korte en lange termijn behalen", aldus Hulst. "Als onderdeel van ons doel om Sony Interactive Entertainment te versterken hebben we een moeilijke beslissing rondom twee van onze studio's gemaakt."
In augustus kwam de multiplayergame Concord uit op PlayStation 5 en pc. De betaalde game wist nauwelijks spelers aan te trekken. Zo'n twee weken na release haalde Sony de game dan ook weer offline en kregen spelers hun geld terug. Het was de debuutgame van Firewalk Studios, dat in 2018 werd opgericht en in 2023 werd overgenomen door Sony.
"Bepaalde aspecten van Concord waren exceptioneel, maar andere elementen wisten te weinig spelers aan te spreken", zo concludeert Hulst in zijn e-mail. "We moesten de game dan ook offline halen. We hebben de afgelopen maanden aanzienlijke tijd gestoken in het verkennen van alle opties. We hebben besloten dat het beste besluit inhoudt om de game voorgoed offline te houden en de studio te sluiten."
Hulst benadrukt dat Sony zich op de liveservicegamemarkt wil blijven richten, maar dat Concord niet het ideale product hiervoor was. "Het PvP-first-person-shootergenre is een competitieve markt die constant evolueert, en helaas hebben we met deze game niet onze doelen bereikt. We zullen de lessen die we van Concord hebben geleerd gebruiken om onze liveservicemogelijkheden te avanceren en zo toekomstige groei op dit gebied te leveren." Eerder werd ook al een online multiplayergame binnen de The Last of Us-franchise geannuleerd.
Neon Koi stond voorheen bekend als Savage Game Studios en was zowel in Berlijn als Helsinki gesitueerd. Het bedrijf werd in 2020 opgericht en in 2022 overgenomen door Sony. De studio had moeten uitgroeien tot een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van mobiele games binnen Sony en werkte zover bekend aan een mobiele actiegame. Volgens Hulst blijft de mobiele markt belangrijk voor Sony, maar bevindt het bedrijf zich op dit vlak nog in een vroeg stadium. "Om hier succes te boeken moeten we ons concentreren op games die passen bij PlayStation Studios en de potentie hebben om globaal meer spelers aan te trekken."
Hulst concludeert dat het geen gemakkelijke keuze was om de studio's te sluiten. "Collega's en vrienden zullen Sony Interactive Entertainment verlaten. Beide besluiten hebben we goed doordacht, en we denken dat het de juiste keuzes zijn om het bedrijf aan te sterken. Neon Koi en Firewalk waren de thuishaven van vele getalenteerde individuen en we zullen waar mogelijk proberen sommigen van nieuw werk te voorzien binnen onze globale gemeenschap aan studio's."