It Takes Two is een parel van een co-op-game
Nieuws

It Takes Two is een parel van een co-op-game

Aan elk detail is gedacht

Een co-op-modus is in menig game niet meer dan een extra toevoeging aan de singleplayercampagne. Josef Fares en zijn team bij Hazelight Studios wilden een game maken die volledig is gebouwd rondom een co-op-ervaring. Maak er een romantische comedy van en je krijgt It Takes Two.

In deze 3D-puzzelplatformer staat samenwerken centraal. Dat kan niet anders, want je kunt de game niet alleen spelen en hebt elkaar écht nodig. Dat komt als het goed is niet alleen de relatie tussen jou en je medespeler ten goede, maar ook die van hoofdpersonages Cody en May.

Relatietherapie

Het ruziënde echtpaar staat namelijk op het punt van scheiden en probeert de juiste manier te vinden om dat aan hun dochter te vertellen. Dochterlief is in tranen wanneer ze daarachter komt en verandert haar ouders zonder dat te weten op magische wijze in poppen. Om weer grip op hun leven te krijgen en terug te komen in hun echte lichamen, moeten May en Cody opnieuw leren samenwerken door allerlei obstakels te overkomen.

©GMRimport

Ze worden daarin begeleid door Dr. Hakim, een relatieadviesboek dat tot leven gekomen is. Hij geeft Cody en May (meestal ongewild) advies. Het absurde personage wordt lekker overdreven gestalte gegeven door Fares zelf en verschijnt precies op de juiste momenten. Daardoor wordt deze gimmick gelukkig nooit saai.

Cody en May voelen door hun zowel speelse als herkenbare acteerwerk levensecht aan. Het tweetal maakt op menig moment ruzie, maar ziet ook in dat ze écht samen moeten werken om hun situatie te verbeteren. Niet alleen in de tussenfilmpjes valt dit op; ook tijdens het spelen maken ze hier en daar een goed geplaatste opmerking naar elkaar. Soms kan er zelfs een complimentje van af!

Locatie-creaties

Nadat ze in poppen veranderd zijn, bevinden Cody en May zich nog altijd vlakbij hun huis en proberen ze contact te zoeken met hun dochter. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want als poppen zijn ze flink gekrompen en is hun omgeving uitvergroot. De plekken waar het tweetal terechtkomt zijn veelzijdig, bombastisch en hilarisch. Van een wespennest in de tuin tot de kapotte koekoeksklok in de woonkamer: elke locatie wordt omgetoverd in een fantasiewereld die niet zou misstaan in een gemiddelde Pixar-film. Herkenbare omgevingen worden aangevuld met tot leven gekomen objecten en passende obstakels, opdrachten en items. Door het gebruik van warme kleuren en tekenfilmachtige animatie voelt de game erg sfeerrijk aan. Op die manier wordt tegelijkertijd het woonhuis én de relatie tussen de twee personages nieuw leven ingeblazen.

©GMRimport

Wat met name opvalt in de levels is het niveau van detail: overal is wel iets te zien en met verreweg de meeste objecten die in de omgevingen te vinden zijn, kun je iets doen. Zo is de rommelige kamer van dochter Rose een goudmijn aan nostalgisch speelgoed, zoals magnetische tekenborden en caleidoscopen. Door deze hoge mate van interactie word je echt het spel in getrokken. De verschillen tussen de levels – zowel qua setting als gameplay - zijn daarbij zo groot dat het meermaals doet denken aan de creatieve stroom van ideeën in Super Mario Galaxy. Gelukkig krijg je in elke wereld precies genoeg tijd om te proeven van het concept, voordat je doorgaat naar het volgende doldwaze idee.

Co-op-koppel

Je kunt It Takes Two samen op de bank spelen, maar ook online. De Friend’s Pass is daarbij van enorme toegevoegde waarde. Het houdt in dat maar één speler het spel hoeft te kopen, waarna de tweede speler zonder aankoop mee kan doen. Dat maakt de stap om aan een co-op-game te beginnen meteen een stuk kleiner.

Wanneer je in de wereld van It Takes Two stapt, kun je overal aan merken dat de game met heel veel liefde en plezier in elkaar gezet is.

-

It Takes Two is dus compleet om co-op-gameplay gebouwd. Goed met je medespeler communiceren om obstakels te ontwijken en over platformen te manoeuvreren is de sleutel tot succes. Soms kun je daar rustig de tijd voor nemen, zodat je ondertussen de wereld kunt verkennen, maar op andere momenten moet je echt snel handelen om een eindbaas te verslaan. Wanneer je in zo’n gevecht terechtkomt, moet je samen op zoek naar de zwakke plek van de tegenstander. Dat kost soms even tijd, want het is niet altijd even duidelijk hoe je op die momenten moet handelen voordat je raak geschoten of geplet wordt. Het is een kwestie van vallen en weer opstaan, maar iets meer tijdspeling in het begin van de gevechten was niet ongewenst geweest.

©GMRimport

Op een soortgelijke manier samenwerken moest in A Way Out, de vorige game van Hazelight, ook al. Waar die game op sommige punten leek te stagneren en wat langzaam aanvoelde, blijf je in It Takes Two constant nieuwe input krijgen door de introductie van verschillende hulpstukken, power-ups en tegenstanders waar je het samen tegen op moet nemen. Dat maakt de game, ondanks de bonte animatie en het tekenfilmachtige plot, oprecht spannend.

De gameplay laat zich ontzettend soepel besturen; de controls zijn logisch en de personages en de wereld reageren razendsnel op je input. Zelfs wanneer je online samenspeelt, hapert de game slechts zelden. Een enkele keer viel de framerate wat omlaag tijdens een grafisch zware scène, maar op die momenten herpakt de game zich snel.

©GMRimport

Samenwerken of tegenwerken?

Een puzzelplatformer is niets zonder puzzels en gelukkig weet It Takes Two ook daarin te voorzien. De puzzels zijn van variabele moeilijkheidsgraad, maar zijn zo goed als altijd op te lossen door middel van teamwork. In de meeste gevallen wil dat zeggen dat je elkaar moet helpen door een weg te creëren of een brug te openen, zodat de ander dat later voor jou kan doen.

Met speciale power-ups die je in sommige levels krijgt, kun je elkaar op weg helpen. In een van de levels heeft de één bijvoorbeeld een honingkanon en de ander een luciferpistool om de honing te laten exploderen. Timing en samenwerking zijn dan cruciaal om het juiste object te laten ontploffen. Deze power-ups kunnen vaak ook op een andere manier gebruikt worden en ook daar heb je elkaar voor nodig. De honing kan bijvoorbeeld gebruikt worden om voorwerpen te verzwaren en de lucifers om katrollen te bewegen.

©GMRimport

De meeste gadgets heb je maar voor een korte tijd in je bezit. Omdat de gameplaymechanieken van deze gadgets grotendeels hetzelfde blijven, wen je snel aan de nieuwe items. Het is wel jammer dat Hazelight geen speciale features voor de besturing in de PlayStation 5-versie van de game heeft toegevoegd, want met name het gebruik van de gadgets zou nog beter tot zijn recht komen met de adaptive triggers van de DualSense-controller.

Soms heb je even geen zin om samen te werken, maar maak je elkaar liever in. Eens in de zoveel tijd kom je dan ook een minigame tegen waar je het kunt opnemen tegen je kameraad. De vriendschappelijke spelletjes zijn simpel maar effectief, omdat ze het spel even opschudden. De minigames voelen als een bijzondere soort collectibles en het is steeds weer een verrassing wat voor soort strijd je met elkaar aangaat. Zo kun je een variant van curling spelen, elkaar plat slaan in een potje levend Whack-a-Mole of een obstakelrace rennen met explosieven op je rug. Ook hier geldt: aan afwisseling schort het nergens.

Wanneer je in de wereld van It Takes Two stapt, kun je overal aan merken dat de game met heel veel liefde en plezier in elkaar gezet is. Verhaal en gameplay gaan hand en hand en de game staat sterk in haar genre. De co-op-speelwijze past daar ontzettend goed bij. Immers: samen sta je sterker.

It Takes Two verschijnt op 26 maart voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X en S. De game is getest op een PlayStation 4.

Fantastisch
Conclusie

It Takes Two is een unieke combinatie van een romcom en een co-op-game. De platformer voelt fris en vernieuwend aan door de fantasierijke omgevingen en verrassende spelmechanieken. Het is werkelijk een genot om samen puzzels op te lossen en minigames te spelen.

Plus- en minpunten
  • Soepele gameplay, gedetailleerde en veelzijdige spelwereld, leuke personages en sterke dialogen, één exemplaar nodig dankzij Friend’s Pass
  • Unieke DualSense-opties blijven ongebruikt, gevechten tegen eindbazen gaan soms erg snel

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Final Fantasy 7 Rebirth ontvangt geen dlc zodat derde deel zo snel mogelijk uitkomt
Nieuws

Final Fantasy 7 Rebirth ontvangt geen dlc zodat derde deel zo snel mogelijk uitkomt

Regisseur Naoki Hamaguchi denkt dat fans dat het belangrijkst vinden

Er wordt geen downloadbare content voor Final Fantasy 7 Rebirth uitgebracht, zodat de ontwikkelaar zo snel mogelijk het slotstuk van de remaketrilogie kan afmaken.

Dat liet Naoki Hamaguchi, de regisseur van Rebirth, weten in een interview met The Daily Star. Waar het eerste deel, Final Fantasy 7 Remake, wel extra content kreeg middels Intergrade, hoeven fans niet iets soortgelijk voor het vervolg te verwachten.

"We horen zeker de wensen van fans en de mensen die dat soort dingen willen", aldus Hamaguchi. "Ik begrijp het volkomen. Maar ik denk dat fans vooral het derde deel in de trilogie zo snel mogelijk willen zien verschijnen. Daarom gebruiken we onze ontwikkeltijd niet aan het maken van dlc. We zetten alles op alles om de derde game zo vlug mogelijk af te maken."

Hamaguchi liet daarnaast aan VG24/7 weten wat hij eventueel wil veranderen in het derde deel. Hij laat daarbij weten dat hij geen grote wijzigingen voorziet, maar dat hij wel heeft gehoord dat spelers vonden dat er veel minigames in Rebirth zaten. Wat Hamaguchi betreft was het aantal minigames echter wel in balans, maar denkt hij niet dat er in het derde deel evenveel minigames zullen zitten.

Hij concludeert: "Als we alleen maar hetzelfde doen in de derde game, dan is het niet echt meer nieuw of spannend. Ik wil een andere twist introduceren, dingen een beetje anders indelen, zodat het iets anders aanvoelt."

Eerder deze week gaf Square Enix aan dat het derde deel in de Final Fantasy 7 Remake-trilogie nu volledig in productie is. Ook werd gemeld dat in de derde game de Highwind - een luchtschip - zal voorkomen waarmee de spelwereld verkend kan worden. De makers hebben laten weten niet 'vals te spelen' en dat het de bedoeling is dat spelers geheel vrij worden gelaten bij het gebruik van dit schip.

Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de derde Final Fantasy 7 Remake-game moet verschijnen - er is nog niets getoond van het spel. Wel overweegt Square Enix om de game op Unreal Engine 5 in plaats van Unreal Engine 4 te laten lopen. Eerder dit jaar meldde het bedrijf ook dat men hoopt dat de ontwikkeling van de game ongeveer drie jaar vergt.

Final Fantasy 7 Rebirth verscheen begin dit jaar voor PlayStation 5. Erik Nusselder deelde een 9 uit: "De roadtrip van Final Fantasy 7 Rebirth is betoverend en geweldig geschreven, slingerend tussen emotionele en absurde momenten. De gevechten blijven geweldig en de soundtrack is overweldigend, maar het zijn vooral de charmante omgevingen en personages die van Rebirth een triomf maken. Elke locatie die je aandoet, voelt als een kleine vakantie met je beste vrienden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Nieuwe Battlefield ondergaat uitvoerige speeltests'
Nieuws

'Nieuwe Battlefield ondergaat uitvoerige speeltests'

EA zou veel data verzamelen om tegenvallende resultaten te voorkomen

Er zouden meer speeltests worden gehouden voor de nieuwe, nog niet onthulde Battlefield in vergelijking met vorige delen.

Dat claimt Insider Gaming van bronnen te hebben vernomen. Volgens de website wil EA er zo voor zorgen dat de nieuwe Battlefield aan de verwachtingen van fans voldoet en dat voorgaande tegenvallende resultaten niet herhaald worden.

Speeltests met spelers buiten het bedrijf zouden veelvuldig worden gehouden, waardoor er meer data dan ooit is opgehaald. Het zou daarbij gaan om kleine en grootschalige tests. Dit zou onderdeel uitmaken van het doel om de speler op de eerste plek te zetten.

Afgelopen september onthulde franchisebaas Vince Zampella al de eerste details van de game. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af, lijkt de focus te liggen op multiplayerpotjes van 64 spelers en keren de Specialists uit Battlefield 2042 niet terug. Dice, EA Motive, Criterion Games en Ripple Effect werken op dit moment aan Battlefield.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error