Indie-ontwikkelaars doen beklag over samenwerking met PlayStation
Gamer.nl
Nieuws

Indie-ontwikkelaars doen beklag over samenwerking met PlayStation

Verschillende onafhankelijke ontwikkelaars hebben op social media hun beklag gedaan over hun samenwerking met Sony PlayStation.

Het gesprek begon bij Iain Garner, de ontwikkelaar van Neon Doctrine, die op Twitter aangaf het over 'platform X' te hebben waar geen Game Pass op beschikbaar is. Ook gaf hij aan dat het niet om de Nintendo Switch ging, waardoor al snel de conclusie getrokken werd dat er over PlayStation-consoles werd gepraat.

Volgens Garner krijgen ontwikkelaars "geen fanfare, geen features en geen liefde" wanneer Sony de game in kwestie niet interessant vindt. Er zou alleen extra aandacht aan een indiegame geschonken worden wanneer er een minimaal bedrag van 25.000 dollar betaald wordt aan Sony. Ook zou men vervolgens dertig procent van alle verdiensten aan het bedrijf moeten overhandigen. Verder meldt Garner dat ontwikkelaars alleen hun game met korting aan kunnen bieden na goedkeuring van het onbenoemde bedrijf. 

Mike Rose van Descenders-uitgever No More Robots en Ragnar Tornquist van Dreamfall Chapters-studio Red Thread Games beaamden de ervaringen van Garner. "Draugen is al meer dan een jaar uit op consoles", zo meldt Tornquist. "Wanneer was de laatste keer dat het spel met korting te koop was of in de uitverkoop ging? En het is niet dat we het niet proberen. Het is ontmoedigend."

Ook Matthew White van Calico-uitgever WhiteThorn Games - en een voormalige senior data analist bij PlayStation - deelde zijn ervaringen. "Platform X is ons slechtst presterende platform, slechter dan de systemen van de bekende loodgieter en de supersoldaat, en ook slechter dan DRM-vrije platforms als Itch. Vorige maand verdienden we meer via Google Admob. Marketing, Analytics-cijfers, CPM en andere tools bestaan niet of nauwelijks."

White vervolgt: "Het duurt maanden in plaats van dagen of weken om een reactie te krijgen. We hebben geen zicht op of communicatie over wat er gebeurt bij Platform X. Het kostte ons meer dan acht maanden om development kits van Platform X te ontvangen, ook al hebben we meerdere IPs uitgegeven."

Sony heeft vooralsnog niet gereageerd op de geuite kritiek van de onafhankelijke ontwikkelaars.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!