Indie-ontwikkelaars doen beklag over samenwerking met PlayStation
Nieuws

Indie-ontwikkelaars doen beklag over samenwerking met PlayStation

Verschillende onafhankelijke ontwikkelaars hebben op social media hun beklag gedaan over hun samenwerking met Sony PlayStation.

Het gesprek begon bij Iain Garner, de ontwikkelaar van Neon Doctrine, die op Twitter aangaf het over 'platform X' te hebben waar geen Game Pass op beschikbaar is. Ook gaf hij aan dat het niet om de Nintendo Switch ging, waardoor al snel de conclusie getrokken werd dat er over PlayStation-consoles werd gepraat.

Volgens Garner krijgen ontwikkelaars "geen fanfare, geen features en geen liefde" wanneer Sony de game in kwestie niet interessant vindt. Er zou alleen extra aandacht aan een indiegame geschonken worden wanneer er een minimaal bedrag van 25.000 dollar betaald wordt aan Sony. Ook zou men vervolgens dertig procent van alle verdiensten aan het bedrijf moeten overhandigen. Verder meldt Garner dat ontwikkelaars alleen hun game met korting aan kunnen bieden na goedkeuring van het onbenoemde bedrijf. 

Mike Rose van Descenders-uitgever No More Robots en Ragnar Tornquist van Dreamfall Chapters-studio Red Thread Games beaamden de ervaringen van Garner. "Draugen is al meer dan een jaar uit op consoles", zo meldt Tornquist. "Wanneer was de laatste keer dat het spel met korting te koop was of in de uitverkoop ging? En het is niet dat we het niet proberen. Het is ontmoedigend."

Ook Matthew White van Calico-uitgever WhiteThorn Games - en een voormalige senior data analist bij PlayStation - deelde zijn ervaringen. "Platform X is ons slechtst presterende platform, slechter dan de systemen van de bekende loodgieter en de supersoldaat, en ook slechter dan DRM-vrije platforms als Itch. Vorige maand verdienden we meer via Google Admob. Marketing, Analytics-cijfers, CPM en andere tools bestaan niet of nauwelijks."

White vervolgt: "Het duurt maanden in plaats van dagen of weken om een reactie te krijgen. We hebben geen zicht op of communicatie over wat er gebeurt bij Platform X. Het kostte ons meer dan acht maanden om development kits van Platform X te ontvangen, ook al hebben we meerdere IPs uitgegeven."

Sony heeft vooralsnog niet gereageerd op de geuite kritiek van de onafhankelijke ontwikkelaars.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Minecraft-maker wil spiritueel vervolg ontwikkelen
Nieuws

Minecraft-maker wil spiritueel vervolg ontwikkelen

'Ik heb in feite Minecraft 2 aangekondigd'

Minecraft-bedenker Markus 'Notch' Persson heeft op social media aangegeven een spiritueel vervolg op Minecraft te willen ontwikkelen.

Op 1 januari plaatste hij een poll op X waarin hij vroeg of hij verder moest werken aan zijn huidige project - een "traditionele roguelike gecombineerd met een firstperson dungeon crawler", of "een spiritueel vervolg op Minecraft".

Dat laatste is sowieso opvallend, aangezien het voor het eerst is dat Notch alleen al hint naar de mogelijkheid dat hij aan een spiritueel vervolg op de immens populaire game wil werken. Notch is zelf niet meer werkzaam bij het door Microsoft overgenomen Mojang en zijn naam is voor een groot deel zelfs uit Minecraft gehaald nadat hij controversiële opmerkingen maakte over onder andere homoseksualiteit en afkomst.

Gisteren verduidelijkte Notch zijn eerder geplaatste poll, waarbij hij aangaf serieus te zijn over de mogelijkheid dat hij aan een spiritueel Minecraft-vervolg wil werken. "Ik heb in feite Minecraft 2 aangekondigd", zo stelde hij. "Ik dacht dat mensen misschien wel zouden willen dat ik nog een game maak die erg op de eerste lijkt, en ik vind het geweldig om weer aan games te werken."

Hij geeft daarbij wel aan dat spirituele vervolgen op populaire games niet altijd even goed uitpakken, en dat hij er voor wil waken dat dit niet het geval is bij zijn nieuwe project. "Ik ben daarnaast een man van mijn woord, en ik wil het op een manier doen die niet stiekem inbreuk maakt op het ongelooflijke werk dat Mojang en Microsoft doen."

Hoe dan ook lijkt een nieuwe, op Minecraft lijkende game van Notch voor nu nog een toekomstdroom. Zoals gezegd werkte de ontwikkelaar al aan een roguelike en ziet het er gezien de woorden van Notch er naar uit dat dit Minecraft-achtige project nog niet eens in ontwikkeling is.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bloomberg voorspelt: 'GTA 6 wordt uitgesteld naar 2026, Hollow Knight Silksong komt dit jaar'
Nieuws

Bloomberg voorspelt: 'GTA 6 wordt uitgesteld naar 2026, Hollow Knight Silksong komt dit jaar'

Ook wordt de aankondiging van Half-Life 3 verwacht

Gamejournalist Jason Schreier heeft op Bloomberg zijn voorspellingen voor het jaar gedeeld. Hij vermoedt dat Grand Theft Auto 6 wordt uitgesteld naar 2026, maar dat Hollow Knight Silksong wel dit jaar uitkomt.

Schreier benadrukt in het artikel dat het puur om voorspellingen gaat. De journalist heeft echter een zeer betrouwbare reputatie en veel ervaring, dus zijn voorspellingen dragen wel enig gewicht.

Hoewel Rockstar Games en Take-Two meermaals hebben aangegeven dat Grand Theft Auto 6 aankomend najaar uitkomt, denkt Schreier dat het spel uitgesteld zal worden naar 2026. "De volgende GTA is een gigantische en ambitieuze game. De druk om het geweldig te maken is buitensporig en Rockstar Games wil geen buitensporig overwerk gedurende de laatste maanden van ontwikkeling forceren."

Schreier verwacht echter wel dat het langverwachte Hollow Knight Silksong, dat al jaren geleden is aangekondigd maar nog altijd geen releasedatum heeft, dit jaar uitkomt. Verder voorspelt hij dat Half-Life 3 aangekondigd gaat worden. Dat is in lijn met recente geruchten over de mogelijkheid dat Valve aan een nieuwe Half-Life-game werkt. Tot slot vermoedt hij dat vooral Microsoft en Sony zich nog meer op multiplatformreleases zullen richten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!