Gran Turismo 7 rijdt permanente schade
Nieuws

Gran Turismo 7 rijdt permanente schade

Twee weken na release verspeelde Gran Turismo 7 in één klap al zijn goodwill. De makers komen spelers nu tegemoet, maar de schade lijkt al gedaan.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn geweest. Vorige week lagen de servers van Gran Turismo 7 meer dan 24 uur plat. De game is ‘always online’ (een ongelukkige term), wat wil zeggen dat je zelfs om singleplayer te spelen een internetconnectie nodig hebt.

Het gevolg was dat een van de grootste PlayStation-exclusives van het jaar twee weken na release praktisch onspeelbaar was — oké, na vijf minuten naar een laadscherm te hebben gekeken kon je uiteindelijk wel wat losse races spelen, maar de keuze was beperkt, tuning was onmogelijk en je voortgang werd niet opgeslagen.

©GMRimport

Balen

Balen natuurlijk. Erger was de radiostilte, die pas na ruim twintig uur werd doorbroken door Kazunori Yamauchi. Mister Gran Turismo schreef een verontschuldigende blogpost waarin hij de situatie uitlegde: de studio had een game-breaking bug ontdekt, waardoor de uitrol van een update werd stilgelegd om snel een volgende update in elkaar te zetten.

Nóg erger was dat wanneer de game eenmaal weer zou werken, races minder zouden opleveren. Ontwikkelaar Polyphony Digital sneed in de hoeveelheden credits die events opleveren, zogenaamd om het verzamelen van dure auto’s realistischer te maken. Of zo. Aan de redenatie was geen touw vast te knopen. Mensen trokken dan ook de logische conclusie: Gran Turismo 7 moest het verleidelijker maken om de echte portemonnee te trekken, credits te kopen en zo auto’s te scoren.

Dat is de cynische manier om ernaar te kijken, en daar is veel voor te zeggen. Was namelijk precies hetzelfde gebeurd in een game zonder microtransacties, dan was er weinig aan de hand geweest. Een langere grind? Prima, die grind is juist het leukste aan Gran Turismo. Maar dit is Gran Turismo 7, een game waar je tot twintig echte euro’s kunt neertellen om snel aan een mooie auto te komen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Niet de game die spelers kochten

Schuimbekkende gamers trokken naar Metacritic om de game te reviewbomben. Ook daar is wat voor te zeggen. De game is oprecht meer dan genoeg fun, maar ik kan me voorstellen dat consumenten zich gepiepeld voelen. Gran Turismo 7 is niet de Gran Turismo 7 die ze kochten, of de game die door recensenten is beoordeeld. Het is een spel dat plots de spelregels verandert. En als speler ben je machteloos tegenover een bedrijf dat allesbehalve uitblinkt in communicatie.

Of ja, je bent machteloos tot een whizzkid een scriptje in elkaar draait om automatisch credits te vergaren. En zoals Gamer-bezoeker ‘do365nic’ reageerde: het lijkt een kwestie van tijd voor er een markt ontstaat van mensen die hun accounts verkopen — achter de rug om van Gran Turismo en Sony, waardoor zij inkomsten mislopen.

Het stomme aan de hele fuck-up is dat andere gebreken plots beginnen op te vallen. Zo loopt ook na de update online nog verre van vlekkeloos. Zie bijvoorbeeld

Watch on YouTube

. Ik merk aan mezelf dat ik nu ook zwaarder weeg aan het feit dat de game op PlayStation 5 niet heel veel mooier is dan voorganger GT Sport, een PS4-game. En waar zijn in vredesnaam de mondiale leaderboards?

Hartstikke leuk om te zien dat ik sneller ben dan Joe van Burik, maar als ik dan toch altijd online ben, wil ik mijn prestaties kunnen meten met de rest van de wereld en niet alleen met vrienden.

©GMRimport

De leukste Gran Turismo

Uiteindelijk is het makkelijk om in een vroeger-was-alles-beter-stuip te schieten. Hadden games in het verleden microtransacties? Nope. Moest je voor Gran Turismo 2 altijd online zijn? Dat kon niet eens, al zou je het willen.

Toch is Gran Turismo 7 een ongelofelijk leuke game, de leukste in de serie, durf ik zelfs te zeggen. En hoewel de game inderdaad subtiele triggers inbouwt om extra geld uit te geven, is het niet opeens Gran Durismo — ik heb na vijftien uur spelen nog geen enkel moment de neiging gehad om de grind de weg af te snijden en naar m’n creditcard te grijpen.

Jammer genoeg zullen veel mensen het na afgelopen week niet meer zo zien. Gran Turismo 7 is beschadigd; door een tweetal twijfelachtige beslissingen (always online en microtransacties), maar meer nog door de domme communicatie eromheen.

Gelukkig ging Polyphony vrijdag alsnog geloofwaardig door het stof: spelers krijgen als goedmakertje een miljoen credits op hun account gestort — een bedrag waar je normaal al gauw urenlang voor moet spelen, de beloningen voor latere races in de game worden verdubbeld en je kunt auto’s verkopen om geld te vergaren. Het evenwicht lijkt zo hersteld, maar de pr-schade is al gedaan. Een goede les voor gamebedrijven: zet niet je business-afdeling achter het stuur.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!