Gran Turismo 7 rijdt permanente schade
Nieuws

Gran Turismo 7 rijdt permanente schade

Twee weken na release verspeelde Gran Turismo 7 in één klap al zijn goodwill. De makers komen spelers nu tegemoet, maar de schade lijkt al gedaan.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn geweest. Vorige week lagen de servers van Gran Turismo 7 meer dan 24 uur plat. De game is ‘always online’ (een ongelukkige term), wat wil zeggen dat je zelfs om singleplayer te spelen een internetconnectie nodig hebt.

Het gevolg was dat een van de grootste PlayStation-exclusives van het jaar twee weken na release praktisch onspeelbaar was — oké, na vijf minuten naar een laadscherm te hebben gekeken kon je uiteindelijk wel wat losse races spelen, maar de keuze was beperkt, tuning was onmogelijk en je voortgang werd niet opgeslagen.

©GMRimport

Balen

Balen natuurlijk. Erger was de radiostilte, die pas na ruim twintig uur werd doorbroken door Kazunori Yamauchi. Mister Gran Turismo schreef een verontschuldigende blogpost waarin hij de situatie uitlegde: de studio had een game-breaking bug ontdekt, waardoor de uitrol van een update werd stilgelegd om snel een volgende update in elkaar te zetten.

Nóg erger was dat wanneer de game eenmaal weer zou werken, races minder zouden opleveren. Ontwikkelaar Polyphony Digital sneed in de hoeveelheden credits die events opleveren, zogenaamd om het verzamelen van dure auto’s realistischer te maken. Of zo. Aan de redenatie was geen touw vast te knopen. Mensen trokken dan ook de logische conclusie: Gran Turismo 7 moest het verleidelijker maken om de echte portemonnee te trekken, credits te kopen en zo auto’s te scoren.

Dat is de cynische manier om ernaar te kijken, en daar is veel voor te zeggen. Was namelijk precies hetzelfde gebeurd in een game zonder microtransacties, dan was er weinig aan de hand geweest. Een langere grind? Prima, die grind is juist het leukste aan Gran Turismo. Maar dit is Gran Turismo 7, een game waar je tot twintig echte euro’s kunt neertellen om snel aan een mooie auto te komen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Niet de game die spelers kochten

Schuimbekkende gamers trokken naar Metacritic om de game te reviewbomben. Ook daar is wat voor te zeggen. De game is oprecht meer dan genoeg fun, maar ik kan me voorstellen dat consumenten zich gepiepeld voelen. Gran Turismo 7 is niet de Gran Turismo 7 die ze kochten, of de game die door recensenten is beoordeeld. Het is een spel dat plots de spelregels verandert. En als speler ben je machteloos tegenover een bedrijf dat allesbehalve uitblinkt in communicatie.

Of ja, je bent machteloos tot een whizzkid een scriptje in elkaar draait om automatisch credits te vergaren. En zoals Gamer-bezoeker ‘do365nic’ reageerde: het lijkt een kwestie van tijd voor er een markt ontstaat van mensen die hun accounts verkopen — achter de rug om van Gran Turismo en Sony, waardoor zij inkomsten mislopen.

Het stomme aan de hele fuck-up is dat andere gebreken plots beginnen op te vallen. Zo loopt ook na de update online nog verre van vlekkeloos. Zie bijvoorbeeld

Watch on YouTube

. Ik merk aan mezelf dat ik nu ook zwaarder weeg aan het feit dat de game op PlayStation 5 niet heel veel mooier is dan voorganger GT Sport, een PS4-game. En waar zijn in vredesnaam de mondiale leaderboards?

Hartstikke leuk om te zien dat ik sneller ben dan Joe van Burik, maar als ik dan toch altijd online ben, wil ik mijn prestaties kunnen meten met de rest van de wereld en niet alleen met vrienden.

©GMRimport

De leukste Gran Turismo

Uiteindelijk is het makkelijk om in een vroeger-was-alles-beter-stuip te schieten. Hadden games in het verleden microtransacties? Nope. Moest je voor Gran Turismo 2 altijd online zijn? Dat kon niet eens, al zou je het willen.

Toch is Gran Turismo 7 een ongelofelijk leuke game, de leukste in de serie, durf ik zelfs te zeggen. En hoewel de game inderdaad subtiele triggers inbouwt om extra geld uit te geven, is het niet opeens Gran Durismo — ik heb na vijftien uur spelen nog geen enkel moment de neiging gehad om de grind de weg af te snijden en naar m’n creditcard te grijpen.

Jammer genoeg zullen veel mensen het na afgelopen week niet meer zo zien. Gran Turismo 7 is beschadigd; door een tweetal twijfelachtige beslissingen (always online en microtransacties), maar meer nog door de domme communicatie eromheen.

Gelukkig ging Polyphony vrijdag alsnog geloofwaardig door het stof: spelers krijgen als goedmakertje een miljoen credits op hun account gestort — een bedrag waar je normaal al gauw urenlang voor moet spelen, de beloningen voor latere races in de game worden verdubbeld en je kunt auto’s verkopen om geld te vergaren. Het evenwicht lijkt zo hersteld, maar de pr-schade is al gedaan. Een goede les voor gamebedrijven: zet niet je business-afdeling achter het stuur.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps voor seizoen één te zien
Nieuws

Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps voor seizoen één te zien

Hideout, Extraction en Heirloom

Activision en Treyarch hebben de eerste bewegende beelden van drie nieuwe multiplayermaps die het aankomende eerste seizoen aan Call of Duty: Black Ops 6 worden toegevoegd getoond.

De video geeft alvast een korte blik op drie nieuwe maps. Zowel Hideout als Extraction zijn puur bedoeld voor wedstrijden van zes tegen zes spelers. Heirloom is daarnaast bedoeld voor potjes van twee versus twee spelers, en via een speciale speellijst ook voor zes tegen zes spelers.

Eerder werd al aangekondigd dat het eerste seizoen van Black Ops 6 (en Warzone) op 14 november begint. Activision belooft daarbij "een kolossale hoeveelheid gratis content" voor de multiplayer, Zombies en Warzone. Afgelopen week werden al de Infected-modus en de Nuketown-map aan de multiplayer toegevoegd.

Gisteren is er een patch uitgekomen voor Call of Duty: Black Ops 6 waarmee de balans van diverse wapens, items en perks is aangepast. Lees er hier meer over.

Call of Duty: Black Ops 6 is nu verkrijgbaar op PlayStation- en Xbox-consoles, pc en Xbox Game Pass. De game bevat een singleplayercampagne, multiplayer met nieuwe maps en een Zombies-modus met rondes. De campagne draait ditmaal om de Golfoorlog, en bekende Black Ops-personages zoals Frank Woods keren weer terug. De multiplayer bevat zestien maps. Nieuw aan de game is het Omnimovement-systeem, waarmee spelers in alle richtingen kunnen rennen, glijden, springen en duiken.

Ron Vorstermans beloonde de game met een 8 in de Gamer.nl-review: "Zombies is dit jaar geweldig als vanouds. De singleplayer is heel vermakelijk, al zijn sommige missies richting het einde een beetje saai. De multiplayer is polariserend. Bekende problemen (spawns, kogelregistratie) zijn niet aangepakt. Hoewel de nieuwe manier van bewegen hele spectaculaire acties mogelijk maakt, zorgt het hoge tempo ook voor een hoge instapdrempel. Black Ops 6 is als totaalpakket een goede Call of Duty, maar gaat geen afgehaakte spelers overtuigen. Daarvoor is Black Ops 6 te veilig - zelfs voor een Call of Duty."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gevierde Halo 2-demo wordt speelbaar via Halo: The Master Chief Collection op pc
Nieuws

Gevierde Halo 2-demo wordt speelbaar via Halo: The Master Chief Collection op pc

Ook is er gameplay van de third-person modus voor Halo Infinite getoond

Een recreatie van de befaamde E3 2003-demo van Halo 2 wordt op 9 november - oftewel aanstaande zaterdag - aan de Steam-versie van Halo: The Master Chief Collection toegevoegd als een gratis mod via de Steam Workshop.

Dat hebben Xbox Game Studios en Halo Studios (voorheen 343 Industries) aangekondigd. De oorspronkelijk E3-demo van Halo 2, die Master Chief toont in een belegerde stad, is bij veel fans van het eerste uur nog altijd een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van de franchise.

In 2022 werkte een groep modders genaamd Digsite al samen met Halo Studios aan het speelbaar maken van deze demo voor een modern publiek, en dat heeft nu dus zijn vruchten afgeworpen. Overigens zijn er geen plannen aangekondigd om de demo beschikbaar te stellen voor eigenaren van de Microsoft Store- of Xbox-versie van Halo: The Master Chief Collection.

De timing van de release is geen toeval: deze maand bestaat de Halo-franchise twintig jaar. In het hierboven gelinkte Xbox Wire-artikel wordt gemeld dat dit ook op andere manieren wordt gevierd. Zo komt er een Delta Arena-speellijst beschikbaar in Halo Infinite waarmee er recreaties van iconische Halo 2-multiplayermaps speelbaar worden gemaakt.

Ook arriveert in de loop van deze maand de eerder aangekondigde third person-modus voor Halo Infinite.  Spelers krijgen hiermee de optie om de camera achter de schouder van het speelbare personage te plaatsen. Dit is voor het eerst in een Halo-game. Diverse websites plaatsten gisteren gameplay van de nieuwe mogelijkheid online - hieronder zijn enkele voorbeelden te zien.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!