Gran Turismo 7 rijdt permanente schade
Twee weken na release verspeelde Gran Turismo 7 in één klap al zijn goodwill. De makers komen spelers nu tegemoet, maar de schade lijkt al gedaan.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn geweest. Vorige week lagen de servers van Gran Turismo 7 meer dan 24 uur plat. De game is ‘always online’ (een ongelukkige term), wat wil zeggen dat je zelfs om singleplayer te spelen een internetconnectie nodig hebt.
Het gevolg was dat een van de grootste PlayStation-exclusives van het jaar twee weken na release praktisch onspeelbaar was — oké, na vijf minuten naar een laadscherm te hebben gekeken kon je uiteindelijk wel wat losse races spelen, maar de keuze was beperkt, tuning was onmogelijk en je voortgang werd niet opgeslagen.
©GMRimport
Balen
Balen natuurlijk. Erger was de radiostilte, die pas na ruim twintig uur werd doorbroken door Kazunori Yamauchi. Mister Gran Turismo schreef een verontschuldigende blogpost waarin hij de situatie uitlegde: de studio had een game-breaking bug ontdekt, waardoor de uitrol van een update werd stilgelegd om snel een volgende update in elkaar te zetten.
Nóg erger was dat wanneer de game eenmaal weer zou werken, races minder zouden opleveren. Ontwikkelaar Polyphony Digital sneed in de hoeveelheden credits die events opleveren, zogenaamd om het verzamelen van dure auto’s realistischer te maken. Of zo. Aan de redenatie was geen touw vast te knopen. Mensen trokken dan ook de logische conclusie: Gran Turismo 7 moest het verleidelijker maken om de echte portemonnee te trekken, credits te kopen en zo auto’s te scoren.
Dat is de cynische manier om ernaar te kijken, en daar is veel voor te zeggen. Was namelijk precies hetzelfde gebeurd in een game zonder microtransacties, dan was er weinig aan de hand geweest. Een langere grind? Prima, die grind is juist het leukste aan Gran Turismo. Maar dit is Gran Turismo 7, een game waar je tot twintig echte euro’s kunt neertellen om snel aan een mooie auto te komen.
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
Niet de game die spelers kochten
Schuimbekkende gamers trokken naar Metacritic om de game te reviewbomben. Ook daar is wat voor te zeggen. De game is oprecht meer dan genoeg fun, maar ik kan me voorstellen dat consumenten zich gepiepeld voelen. Gran Turismo 7 is niet de Gran Turismo 7 die ze kochten, of de game die door recensenten is beoordeeld. Het is een spel dat plots de spelregels verandert. En als speler ben je machteloos tegenover een bedrijf dat allesbehalve uitblinkt in communicatie.
Of ja, je bent machteloos tot een whizzkid een scriptje in elkaar draait om automatisch credits te vergaren. En zoals Gamer-bezoeker ‘do365nic’ reageerde: het lijkt een kwestie van tijd voor er een markt ontstaat van mensen die hun accounts verkopen — achter de rug om van Gran Turismo en Sony, waardoor zij inkomsten mislopen.
Het stomme aan de hele fuck-up is dat andere gebreken plots beginnen op te vallen. Zo loopt ook na de update online nog verre van vlekkeloos. Zie bijvoorbeeld
. Ik merk aan mezelf dat ik nu ook zwaarder weeg aan het feit dat de game op PlayStation 5 niet heel veel mooier is dan voorganger GT Sport, een PS4-game. En waar zijn in vredesnaam de mondiale leaderboards?
Hartstikke leuk om te zien dat ik sneller ben dan Joe van Burik, maar als ik dan toch altijd online ben, wil ik mijn prestaties kunnen meten met de rest van de wereld en niet alleen met vrienden.
©GMRimport
De leukste Gran Turismo
Uiteindelijk is het makkelijk om in een vroeger-was-alles-beter-stuip te schieten. Hadden games in het verleden microtransacties? Nope. Moest je voor Gran Turismo 2 altijd online zijn? Dat kon niet eens, al zou je het willen.
Toch is Gran Turismo 7 een ongelofelijk leuke game, de leukste in de serie, durf ik zelfs te zeggen. En hoewel de game inderdaad subtiele triggers inbouwt om extra geld uit te geven, is het niet opeens Gran Durismo — ik heb na vijftien uur spelen nog geen enkel moment de neiging gehad om de grind de weg af te snijden en naar m’n creditcard te grijpen.
Jammer genoeg zullen veel mensen het na afgelopen week niet meer zo zien. Gran Turismo 7 is beschadigd; door een tweetal twijfelachtige beslissingen (always online en microtransacties), maar meer nog door de domme communicatie eromheen.
Gelukkig ging Polyphony vrijdag alsnog geloofwaardig door het stof: spelers krijgen als goedmakertje een miljoen credits op hun account gestort — een bedrag waar je normaal al gauw urenlang voor moet spelen, de beloningen voor latere races in de game worden verdubbeld en je kunt auto’s verkopen om geld te vergaren. Het evenwicht lijkt zo hersteld, maar de pr-schade is al gedaan. Een goede les voor gamebedrijven: zet niet je business-afdeling achter het stuur.