Gran Turismo 7 leert iedereen (opnieuw) over auto’s
Auto’s, vooral die van het benzineslurpende, banden oprokende en luid brullende soort, zijn tegenwoordig een uitstervend ras. Daar is immers helemaal geen plaats meer voor in de moderne, duurzame wereld. Kazunori Yamauchi kan het niet aanzien en komt met een interactief virtueel reservaat voor zulke auto’s: Gran Turismo 7.
De geestelijk vader van PlayStations overbekende racereeks wil heel, héél graag dat we weer meer gaan doen met auto’s. Dat we over ze leren, van hun oorsprong tot het aanpassen van specifieke onderdelen. Dat we ze bewonderen, in al hun pracht en praal, bij voorkeur tijdens een mooie herhaling of in de weelde aan in-game fotografiemogelijkheden. En dat we van ze genieten, bij voorkeur achter het stuur, ook tijdens een ontspannen ritje met een flauw deuntje op de radio.
Dat klinkt tot op zekere hoogte verdacht veel als de opzet van Gran Turismo 1 tot en met 6: zoek auto’s uit, maak ze beter en win er races mee, terwijl je je laat betoveren door oogstrelende graphics. Niet verwonderlijk, want dat is iets waar bij uitstek conservatieve liefhebbers van de franchise nadrukkelijk om vroegen, na de nadruk op competitie in Gran Turismo Sport - de enige editie die verscheen op de PlayStation 4 en gespeend was van een fatsoenlijke carrièremodus.
©GMRimport
Vierhonderd auto’s
Die komt dus helemaal terug in Gran Turismo 7, zo weten we dankzij een exclusieve virtuele presentatie van Yamauchi én een vragenrondje voor de pers, in de aanloop naar de State of Play-uitzending rond zijn nieuwste werk. Vanuit een soort overzichtskaart kies je weer uit diverse activiteiten, variërend van examens om licenties te behalen tot speciale missies en natuurlijk races als onderdeel van competities.
Het belangrijkste wapenfeit is daarbij het aantal beschikbare auto’s. Ontwikkelaar Polyphony Digital communiceert voor de lancering zo’n vierhonderd stuks, wat eerlijk gezegd een vrij bescheiden ophoging is van het totaal in Gran Turismo Sport. Wel zijn deze in de nieuwe game onderverdeeld in drie groepen: recente modellen, occasions en legendarische machines uit het verleden. Elke auto is naar verwachting wel uitgebreider te tunen dan ooit in een GT-game: tal van onderdelen en parameters zijn aanpasbaar, tot aan het formaat van de uiteindes van je achtervleugel! De optelsom bepaalt tevens de prestatie-index van je auto, een soortgelijk systeem als de Forza-games.
Ook op het gebied van circuits lijkt er niet heel veel nieuws onder de zon: 34 locaties met in totaal negentig verschillende parkoersen. Het gros kennen we eveneens uit de uitgaande editie op de PlayStation 4, aangevuld met vooral terugkerende banen zoals het fictieve Trial Mountain en Deep Forest Raceway, maar ook de vermaarde Daytona International Speedway.
©GMRimport
Autoporno
Minstens zo prominent aanwezig als de mogelijkheden om met auto’s te rijden, zijn de mogelijkheden om over ze te leren. In het GT Café krijg je heuse colleges over de meest iconische modellen, bij voorkeur van de ontwerpers zelf, opgevolgd door speciale uitdagingen. Deze ‘car life simulator’ staat eigenlijk centraal in Yamauchi’s hervonden queeste.
En toegegeven: op basis van de vele vrijgegeven beelden ziet Gran Turismo 7 er werkelijk oogstrelend uit. Vooral met ray tracing ingeschakeld op de PlayStation 5 prijken de auto’s nóg mooier dan ooit tevoren op je scherm, met hyperrealistische interieuronderdelen en belichting die de reflectie van externe objecten in de autolak perfect complimenteert. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de simulatie van de atmosfeer, die boven elk circuit de meest prachtige, veranderende luchten kan veroorzaken. Ook dynamische neerslag en een dito dag- en nachtcyclus zijn terug van weggeweest, hetzij - net als in Gran Turismo 6 - alleen op geselecteerde circuits.
©GMRimport
Muziekrally
Polyphony schermt zo met nog wel meer technische noviteiten, zoals 3D-audio met geluidsreflectie van verschillende materialen op en naast de circuits, een soundtrack met driehonderd nummers en het gebruik van haptische feedback met de DualSense, bijvoorbeeld wanneer je voorwielen doorslippen en je in een bocht onderstuurt. Tegelijkertijd weten we een hoop nog niet, zoals de precieze werking van de curieuze Music Rally-stand, waarin je op de maat van de muziek controlepunten moet zien te bereiken. Om nog maar te zwijgen over mogelijkheden rond de online multiplayer, die juist met Gran Turismo Sport een relatief kleine, maar wel heel hechte autosportieve community wist aan te trekken.
Kazunori Yamauchi lijkt daar echter niet (meer) zo mee bezig. Hij wil vooral dat zoveel mogelijk mensen weer van auto’s gaan genieten, zoals hij dat 25 jaar geleden voor het eerst voor elkaar kreeg met de allereerste Gran Turismo. Het is nog even de vraag of dat op een soortgelijke manier als destijds gaat lukken.
Gran Turismo 7 verschijnt op 4 maart voor PlayStation 4 en PlayStation 5.
Meer over Gran Turismo 7: