God of War Ragnarök wilde ik maar niet uitspelen
Nieuws

God of War Ragnarök wilde ik maar niet uitspelen

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Lars met God of War Ragnarök.

Normaal gesproken ga ik best rap door games heen. De combinatie van veel games willen spelen en weinig tijd hebben, zorgt ervoor dat ik maar zelden de tijd neem het onderste uit de kan te halen. Vooral openwereldgames zijn vaak het kind van de rekening. Dat gold niet voor God of War Ragnarök. Niet alleen heb ik die game voor de volle honderd procent uitgespeeld, ik probeerde er ook nog eens zo lang mogelijk over te doen.

Deels komt dat doordat God of War gewoon heel erg leuk is om te spelen. Of althans, het vechten is heel leuk. Puzzels zouden wellicht ook leuk zijn als Freya en Mimir eens hun mond hielden. Het vechtsysteem is daarentegen zó strak, responsief en bevredigend, dat ik er maar geen genoeg van kreeg. Ik zocht dan ook graag uitdaging in de zwaardere vijanden en challenges, waarin mijn vaardigheden tot het uiterste werden gedreven. Alleen daardoor al speelde ik Ragnarök veel langer dan ik aanvankelijk had verwacht.

Ongekend uitstelgedrag

Toch komt de échte reden voort uit het vorige deel. De voorspelling die we aan het einde van God of War uit 2018 zagen, heeft zich de afgelopen jaren in mijn brein gemanifesteerd en hing als een donkere wolk boven deze game. Maar hoewel ragnarök onvermijdelijk is, zijn zelfs de personages zich ervan bewust dat er niks gebeurt zolang zij bepaalde acties niet ondernemen. In veel games lijkt er altijd flinke haast geboden te zijn wanneer er veel op het spel staat, waardoor het onlogisch aanvoelt om allerlei zijmissies te ondernemen. In God of War is het juist de bedoeling om alles langzaam te doen. Zo interpreteerde ik het. Dat ontketende uitstelgedrag in mij zoals ik dat sinds de middelbare school niet meer heb ervaren. 

©GMRimport

Hoofdmissies doen? Mij niet gezien! Eerst nog even wat raven kapotslaan of boekjes zoeken. Mijn drang om het onvermijdelijke einde zo lang mogelijk uit te stellen, sloeg om tot een zeldzame obsessie. Methodisch speelde ik de game 100% uit. De afgelopen weken was het God of War waar ik mee opstond en mee naar bed ging. Op werk dacht ik vast na of ik straks naar Alfheim zou gaan, of Midgard verder zou verkennen. In bed mijmerde ik over The Crater in Vanaheim, met voorsprong het meest intrigerende gebied in de game en eigenlijk één grote puzzel. Ik moest en zou elke locatie bezoeken en elk geheim ontrafelen voordat ik van mijzelf verder mocht met het verhaal.

Op een gegeven moment was zelfs Mimir door zijn verhalen heen en zat hij stilzwijgend in het bootje als ik voor de zoveelste keer de rivieren van Svartalfheim of Vanaheim op en neer peddelde om nog even een vergeten kistje te zoeken. Ook daaruit bleek dat het einde naderde. 

Matig einde zonder nare nasmaak

Daar was uiteindelijk geen ontkomen aan. Games zijn er om uitgespeeld te worden, elk verhaal moet een einde krijgen. Dat einde viel me aanvankelijk tegen. Alle losse eindjes werden naar mijn mening slordig aan elkaar geknoopt in een veel te vluchtige climax, waardoor de voorspelde eindstrijd niet helemaal uit de verf kwam. Een matig einde kan voor mij met terugwerkende kracht een hele game verpesten, maar toch liet God of War Ragnarök geen nare smaak achter. Integendeel.

Hoe meer ik over het einde nadenk, hoe meer ik waardeer wat Santa Monica Studio met Kratos heeft gedaan. Als fan van het eerste uur leefde ik intens mee met de groei die Kratos heeft doorgemaakt. Kratos verloor in de Griekse games alles door een giftige mix van profetie en woede die elkaar zes games lang in stand hielden. Het is hem nu eindelijk gelukt die destructieve cyclus te doorbreken. Dat gun ik hem van harte. 

©GMRimport

Niet perfect, wel tevreden

Na zo’n zestig uur sluit ik het spel dan ook tevreden af en leg ik de controller neer. Was God of War Ragnarök perfect? Nee, verre van. Ik hoef denk ik niemand nog uit te leggen hoe vervelend je kompanen kunnen zijn met hun onvermoeibare drang om open deuren in te trappen met opmerkingen als “gebruik je schild!” en te ‘helpen’ bij puzzels door de oplossing in je gezicht te schreeuwen. Het einde voelde zoals gezegd gehaast en tam aan. Maar desondanks – of zelfs daardoor – is het wel een einde dat niet alleen het Noordse hoofdstuk van God of War afsluit, maar ook voelt als afronding van Kratos als personage.

Bij mij overheerst het gevoel dat Kratos, een van mijn favoriete personages aller tijden, nu eindelijk de verlossing heeft die hij verdient. En dat mede dankzij mijn eindeloze uitstelgedrag, dat binnen deze context volledig aanvoelt als canon. Imperfect of niet, dat maakt God of War Ragnarök mijn game van het jaar.

God of War Ragnarök is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en PlayStation 4. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij PlayStation: The Concert
Nieuws

Achter de schermen bij PlayStation: The Concert

Op 29 april doet het concert Ziggo Dome te Amsterdam aan

Een nieuwe video gepubliceerd door Sony geeft fans een kijkje achter de schermen bij het aankomende PlayStation: The Concert.

In de video praten diverse componisten van gamemuziek over de aankomende wereldwijde tournee. PlayStation: The Concert werd afgelopen oktober al aangekondigd. Hier kunnen fans muziek uit verschillende PlayStation-franchises live horen. Het concert komt onder andere naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren.

Tickets zijn al sinds 18 oktober aan te schaffen via de website van PlayStation. Voor het concert in Ziggo Dome moeten geïnteresseerden minstens 77 euro betalen. Het concert komt overigens ook naar zo’n tweehonderd andere steden in Europa en de Verenigde Staten. Een compleet overzicht van tourdata is op bovengenoemde website te vinden.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio
Nieuws

Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio

Studio Sasanqua moet de verantwoordelijkheid van gameprestaties bij het management leggen

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft een nieuwe ontwikkelstudio opgericht nadat NetEase vorig jaar zijn vorige studio sloot.

Hoewel de Mana-serie eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft nu dus de opening van zijn nieuwe studio aangekondigd. De ontwikkelaar heet Studio Sasanqua. In een interview laat Ozawa weten dat een van de redenen dat hij deze studio heeft geopend is dat hij een werkomgeving wilde creëren waarin het management verantwoordelijk wordt gehouden voor slechte resultaten en waar de ontwikkelaars zelf buiten schot blijven. Daarmee lijkt hij te refereren naar de situatie bij NetEase.

Ozawa legt uit dat de studio aan een eerste game gaat werken, en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zal nemen als de game niet naar verwachting presteert. Het doel is om eerst kleinere games in Unreal Engine te ontwikkelen en uiteindelijk ook grotere games voor pc en console te ontwikkelen.

Overigens bleek afgelopen december al dat Ryosuke Yoshida - de andere regisseur van Visions of Mana - na het sluiten van Ouka Studios werd aangenomen door Square Enix.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!