God of War Ragnarök borduurt voorlopig veilig verder
Nieuws

God of War Ragnarök borduurt voorlopig veilig verder

De verwachtingen rond God of War Ragnarök zijn hooggespannen. Het is de grote najaarstitel voor PlayStation, het vervolg op een van de meest geliefde PS4-games én het belooft het huidige verhaal rond Kratos en Atreus af te ronden. Geen trilogie dus.

Wij mochten al aan de slag met de eerste paar uur van de game. Eerlijk gezegd begrijpen we daardoor extra goed waarom er geen derde game verwacht wordt. Hoe vaak kun je dit trucje doen? God of War (2018) werd zo goed ontvangen, omdat het een onverwachts emotioneel verhaal was over de normaal vooral woedende Kratos. Als je nu weer zo’n emotioneel verhaal vertelt, is het niet meer onverwachts.

Het lijkt alsof Sony’s Santa Monica Studio zich daarbij neerlegt, want de ontwikkelaar doet in de eerste uren bijzonder weinig moeite om ons echt te verrassen. Het begin heeft ongeveer exact dezelfde opzet als de vorige game. Kratos en Atreus zitten thuis, het norse vaderfiguur wil eigenlijk niks doen en nul risico nemen, en dan gebeurt er een Episch Moment™ (dat we niet zullen spoilen) waardoor ze toch maar op reis gaan.

Niet dat dat zo erg is. Dit is God of War: we spelen het om te ontdekken hoe het verhaal verder gaat. Daar valt na de eerste paar uur nog weinig zinnigs over te zeggen, maar er worden genoeg interessante haakjes geïntroduceerd die naar meer smaken.

©GMRimport

Low-key

Wel is het een tikkeltje teleurstellend dat het lijkt alsof de relatie tussen Kratos en Atreus stil heeft gestaan. In de vorige game hebben ze toch samen een epische reis afgelegd en leek er meer begrip te zijn ontstaan tussen de twee. Daarna is er nog wat tijd overheen gegaan tot het begin van deze tweede game. Maar qua relatie lijkt de resetknop te zijn ingedrukt.

Atreus is nieuwsgierig naar zijn pas ontdekte identiteit en wil op avontuur om zijn plek tussen de goden te ontdekken, maar Kratos wil van niks weten. Hij wil vooral trainen en zorgen dat zijn zoon overal klaar voor is, en vooral niet over zijn gevoelens praten of Atreus enige vorm van uitleg bieden. De nieuwsgierigheid van Atreus slaat stuk op een muur van onverschilligheid - precies hetzelfde conflict tussen vader en zoon dat we in de vorige game ook al zagen. Hopelijk wordt dat in de rest van de game nu eens goed uitgediept.

©GMRimport

Alle tijd

Wat niet gaat wennen, is die prachtige, cinematische cameravoering die de hele game in één onafgebroken shot weet te vangen. Het geeft het spel en vooral de verhalende momenten zo’n ongekende intensiteit. De camera zweeft constant rond Kratos en andere personages, zonder ooit te verslappen. Er wordt alle tijd genomen om emotionele momenten rustig in beeld te nemen. Dat heeft bij ons al voor de nodige natte oogjes gezorgd.

Dat komt ook door de werkelijk prachtige graphics, die je helemaal in deze goddelijke wereld zuigen. Het eerste dorp dat je aandoet in het dwergenrijk Svartalfheim barst van de details: overal liggen kistjes met groente en fruit, kronkelen er grachtjes met pittoreske bruggetjes door de straten en scharrelen dwergen snel hun huisjes in om te schuilen voor die boze oorlogsgod.

Vooral de belichting maakt tot nu toe indruk. Als Kratos in een vroege scène zijn kampvuurtje dooft, verandert de warme gloed op zijn gezicht langzaam in het ijskoude blauw van het maanlicht dat op de sneeuw reflecteert.

©GMRimport

Over de combat kunnen we voorlopig kort zijn, want daar pakt Ragnarök de draad van de vorige game naadloos op. Je begint met de ijskoude bijl waar Kratos zo graag mee hakt, maar na een uurtje komen daar ook de vertrouwde Blades of Chaos weer bij (ja, spoilers voor een game uit 2018). Kratos kent al zijn oude trucjes nog en binnen no time hak je er weer op los alsof het je tweede natuur is. Het voelt nog steeds onwaarschijnlijk goed om die bijl op een vijand af te gooien en als een boemerang weer terug te roepen, waarbij hij op de terugweg ook nog een tegenstander raakt. Heerlijk.

Wel zijn alle skill trees weer gereset - de reden daarvoor wordt in een heel klein zinnetje tussendoor uitgelegd - en moet je al je vaardigheden dus opnieuw ontgrendelen. Ook Kratos’ wapens en runes beginnen weer op nul. Dat is allemaal niet zo heel erg - het blijft nou eenmaal een game en je moet natuurlijk wel wat te groeien hebben.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Dit is een game!

Ragnarök slaat je echter wel vaker om de oren met het feit dat het een game is, bijvoorbeeld bij de introductie van optionele content. Je reis brengt je zoals gezegd eerst naar Svartalfheim, het prachtige en vooral warme dwergenrijk vol spuitende geisers en bijzondere rotsformaties. Net als in de vorige game vind je hier een klein open gebied, dat je vrij kunt verkennen en waar je allerlei schatten en optionele missies vindt.

Bij aankomst wordt de camerabesturing even stilgezet om je in de helderste bewoordingen uit te leggen dat er allerlei extra’s te vinden zijn. ”Als je hier naar links gaat, dan gaat het verhaal verder. Maar hé, als je hier rechts vaart met de boot, dan kun je daar eerst op onderzoek uit.” Alsof Pardoes bij de ingang van de Efteling op je staat te wachten om te melden dat de ene weg recht naar de Python leidt, maar dat je linksaf ook eerst door het Sprookjesbos kunt lopen.

©GMRimport

Dit ondermijnt enigszins de indrukwekkende verhaalmomenten die de game tot nu toe weldegelijk kent - momenten waar we in deze preview nu juist niks over mogen zeggen. Het is echter lang niet genoeg om de pret te drukken, al is het wel opvallend dat het even duurt voordat de game echt op gang komt.

Met die geweldige combat waar we geen genoeg van kunnen krijgen, de prachtige omgevingen, bijzonder epische momenten en een verhaal dat langzaam zijn klauwen in ons vasthaakt, spelen we in ieder geval met veel plezier verder. God of War 2018 was ook een dieseltje dat na een groots begin langzaam op gang kwam en bleek uiteindelijk een geweldige game. Dat Ragnarök met hetzelfde ‘probleem’ kampt, baart ons dus nog niet veel zorgen.

God of War Ragnarök komt op 9 november uit op PlayStation 5 en PlayStation 4. Voor deze preview is de game gespeeld op PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!