God of War-maker: 'We willen niet vijftien jaar aan noordse mythologie besteden'
Nieuws

God of War-maker: 'We willen niet vijftien jaar aan noordse mythologie besteden'

De maker van God of War heeft uitgelegd waarom Ragnarok de laatste GoW-game is die zich in de noordse mythologie afspeelt. De ontwikkelaar wil zich simpelweg niet nog langer met die setting bezighouden.

Dat laat Cory Barlog, de regisseur van het in 2018 verschenen God of War, weten in een gesprek met Eric Williams, de regisseur van het aankomende God of War: Ragnarok, op YouTube-kanaal Kaptain Kuba. Tijdens de onthulling van God of War: Ragnarok vorige week werd al aangekondigd dat de noordse setting die met het in 2018 verschenen spel is geïntroduceerd, alleen nog maar in Ragnarok terugkeert.

"Eén van de belangrijkste redenen is dat de eerste game in vijf jaar tijd ontwikkeld werd, en hoe lang we over de tweede game doen weet ik niet zeker, maar ik verwacht dat het ongeveer dezelfde hoeveelheid tijd kost. Als we dan nog een derde game maken besteden we er in totaal zo'n vijftien jaar aan. Dat vind ik teveel voor één verhaal."

Volgens Barlog voelde het natuurlijker om het verhaal, dat met God of War in 2018 begon, in het tweede spel af te ronden. Hij ziet de relatie tussen Kratos en zijn zoon Atreus als het belangrijkste element. "De relatie tussen deze twee personages en de complexiteit daarvan straalt uit als rimpelingen in een meertje. We zouden er een oceaan van kunnen maken en die rimpelingen duizenden mijlen kunnen laten gaan, maar is dat wel noodzakelijk en is dat in het voordeel van de game, of zouden we het dan teveel verspreiden en de plot uit het oog verliezen?"

Barlog vergeleek de twee games in het gesprek met de The Lord of the Rings-filmtrilogie. "Het doet mij denken aan toen ik de uitgebreidere versies van Lord of the Rings in een boxset kocht. Ik kon gaan zitten en ze in 13,5 uur bekijken en een fantastische ervaring hebben. Ik wil dat je aan God of War 2018 kunt beginnen en dan God of War: Ragnarok kunt spelen en het gevoel hebben dat je het hele verhaal hebt ervaren. En ik wil ook dat dit gebeurt voordat mijn kind gaat studeren."

God of War: Ragnarok moet in 2022 op PlayStation 5 en PlayStation 4 verschijnen. De game speelt zich af in dezelfde wereld als God of War uit 2018, maar dit keer zijn alle negen dimensies te bezoeken, in plaats van de zes dimensies in de vorige game. Locaties die terugkeren uit de vorige game bevatten ook nieuwe gebieden om te bezoeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!