Digital Foundry heeft me verpest
Nieuws

Digital Foundry heeft me verpest

De technische prestaties van een spel hebben me nooit echt kunnen schelen. Als je alle reviews die ik ooit geschreven heb terugleest, moet je concluderen dat ik er zelden een woord over rep. Tenzij het echt heel schandalig is, of juist fenomenaal. Alles daartussen vind ik het vermelden niet waard. Althans: dat was vroeger zo. Tegenwoordig kijk ik uit naar iedere Digital Foundry-analyse alsof het een nieuwe Marvel-kaskraker betreft. En ik haat het, maar ik hou ervan.

Het YouTube-kanaal van Digital Foundry is voor de meesten van jullie vast bekende kost. Het zijn graag geziene gasten op Gamer.nl. Ze zetten hun technische analyses altijd helder uiteen, zodat je binnen pakweg vijftien minuten een goed beeld hebt van hoe een spel presteert op de systemen waarvoor het verkrijgbaar is. Er zit zichtbaar veel liefde en aandacht in dit uitpluiswerk, een zoektocht naar technische hoogstandjes dan wel dieptepunten. Als bonus krijg je ook meteen een aardig idee van wat voor soort game het is en of het ook een beetje leuk is. Kortom: de video’s van Digital Foundry kijken behoorlijk lekker weg.

Watch on YouTube

Te lekker…

Ik ga er inmiddels voor zitten alsof het de Champions League is. Vanavond speelt Xbox Series X tegen PS5. Zak chips erbij, ijskoude cola aan mijn lippen, en natuurlijk een lijntje erbij. Ik kan niet meer zonder dat lijntje. Ik staar een kwartier lang met grote pupillen en juich inwendig wanneer ik zie dat het lijntje de hele tijd stabiel op 60 frames per seconde blijft. Als een van de Digital Founders dan ook nog eens zegt dat de ‘performance’ op PS5 heel ‘impressive’ is, dan glunder ik helemaal. ‘Mijn’ PS5, die het zo goed doet! Beter dan de rest zelfs.

Het is geen wedstrijd

Het ding is: ik ben helemaal niet voor de PS5. Ik heb ook een Xbox en een Switch thuis staan. Het maakt mij niet uit wie er ‘wint’. Het is niet eens een wedstrijd. Toch is er een duidelijke verliezer: dat ben ik. Want sinds ik steevast alle content van Digital Foundry consumeer, ben ik die technische prestaties van spellen nog belangrijk gaan vinden ook. Begin vorig jaar speelde ik Bloodborne met veel plezier opnieuw door. Begin dit jaar vond ik het niet meer om aan te gluren. 30 frames per seconde in 720p, en dat op mijn glorieuze oled-tv. Getver de getver! Ik moet er niet meer aan denken. Niet sinds ik de Digital Foundry-video heb gezien waarin Bloodborne dankzij een mod eindelijk de 60 fps haalt en naar 4k is opgeschaald.

Watch on YouTube

Het is inmiddels zo erg geworden dat ik de drang voel om games te spelen puur omdat ze technisch zo goed presteren. Ori and the Will of the Wisps op de Switch is een heel indrukwekkende overzetting, zie ik in de

Watch on YouTube

die ik van Digital Foundry zit te kijken. Ik ben het serieus aan het overwegen. De eShop staat open op mijn Switch en ik hoef de aankoop alleen nog maar te bevestigen. Dan bedenk ik me gelukkig dat ik ook gewoon een Xbox Series S bezit, waarop de ‘nieuwe’ Ori volgens mijn eigen ongefundeerde analyse tien keer mooier is en honderd keer beter draait. Waarom zou ik dan de Switch-versie willen spelen?

Scheids!

Het antwoord laat zich gemakkelijk raden: Digital Foundry heeft het gepresteerd om mij om prestaties te laten geven. Ik heb mezelf er echt maar net van kunnen weerhouden om Marvel’s Avengers voor de PS5 te kopen. Een technisch indrukwekkende prestatie maakt nog geen goede game, hoe realistisch de belichting ook moge zijn. Een spel alleen om die reden aanschaffen, is me gelukkig nog een brug te ver. Zelfs als ik die haarscherp zie dankzij de hogere draw distance.

Watch on YouTube

Misschien moet ik het maar gewoon accepteren. Ik ben een persoon geworden die om de technische prestaties van games geeft en het daar dan met anderen over heeft. Ik snap ineens al die programma’s over voetbal met mensen die er de ballen verstand van hebben, kibbelend over ‘hun’ club. Niet dat ik nu ineens fan van de PlayStation 5 ben, of van de Xbox Series X, maar van mooie graphics en een goede framerate kan ik best genieten op zijn tijd. Zoals ik ook best kan kijken naar een voetbalwedstrijd. Als er maar een beetje lekker gebald wordt. Voor wie ik dan ben? De scheidsrechter blijkbaar.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!