Digital Foundry heeft me verpest
Gamer.nl
Nieuws

Digital Foundry heeft me verpest

De technische prestaties van een spel hebben me nooit echt kunnen schelen. Als je alle reviews die ik ooit geschreven heb terugleest, moet je concluderen dat ik er zelden een woord over rep. Tenzij het echt heel schandalig is, of juist fenomenaal. Alles daartussen vind ik het vermelden niet waard. Althans: dat was vroeger zo. Tegenwoordig kijk ik uit naar iedere Digital Foundry-analyse alsof het een nieuwe Marvel-kaskraker betreft. En ik haat het, maar ik hou ervan.

Het YouTube-kanaal van Digital Foundry is voor de meesten van jullie vast bekende kost. Het zijn graag geziene gasten op Gamer.nl. Ze zetten hun technische analyses altijd helder uiteen, zodat je binnen pakweg vijftien minuten een goed beeld hebt van hoe een spel presteert op de systemen waarvoor het verkrijgbaar is. Er zit zichtbaar veel liefde en aandacht in dit uitpluiswerk, een zoektocht naar technische hoogstandjes dan wel dieptepunten. Als bonus krijg je ook meteen een aardig idee van wat voor soort game het is en of het ook een beetje leuk is. Kortom: de video’s van Digital Foundry kijken behoorlijk lekker weg.

Watch on YouTube

Te lekker…

Ik ga er inmiddels voor zitten alsof het de Champions League is. Vanavond speelt Xbox Series X tegen PS5. Zak chips erbij, ijskoude cola aan mijn lippen, en natuurlijk een lijntje erbij. Ik kan niet meer zonder dat lijntje. Ik staar een kwartier lang met grote pupillen en juich inwendig wanneer ik zie dat het lijntje de hele tijd stabiel op 60 frames per seconde blijft. Als een van de Digital Founders dan ook nog eens zegt dat de ‘performance’ op PS5 heel ‘impressive’ is, dan glunder ik helemaal. ‘Mijn’ PS5, die het zo goed doet! Beter dan de rest zelfs.

Het is geen wedstrijd

Het ding is: ik ben helemaal niet voor de PS5. Ik heb ook een Xbox en een Switch thuis staan. Het maakt mij niet uit wie er ‘wint’. Het is niet eens een wedstrijd. Toch is er een duidelijke verliezer: dat ben ik. Want sinds ik steevast alle content van Digital Foundry consumeer, ben ik die technische prestaties van spellen nog belangrijk gaan vinden ook. Begin vorig jaar speelde ik Bloodborne met veel plezier opnieuw door. Begin dit jaar vond ik het niet meer om aan te gluren. 30 frames per seconde in 720p, en dat op mijn glorieuze oled-tv. Getver de getver! Ik moet er niet meer aan denken. Niet sinds ik de Digital Foundry-video heb gezien waarin Bloodborne dankzij een mod eindelijk de 60 fps haalt en naar 4k is opgeschaald.

Watch on YouTube

Het is inmiddels zo erg geworden dat ik de drang voel om games te spelen puur omdat ze technisch zo goed presteren. Ori and the Will of the Wisps op de Switch is een heel indrukwekkende overzetting, zie ik in de

Watch on YouTube

die ik van Digital Foundry zit te kijken. Ik ben het serieus aan het overwegen. De eShop staat open op mijn Switch en ik hoef de aankoop alleen nog maar te bevestigen. Dan bedenk ik me gelukkig dat ik ook gewoon een Xbox Series S bezit, waarop de ‘nieuwe’ Ori volgens mijn eigen ongefundeerde analyse tien keer mooier is en honderd keer beter draait. Waarom zou ik dan de Switch-versie willen spelen?

Scheids!

Het antwoord laat zich gemakkelijk raden: Digital Foundry heeft het gepresteerd om mij om prestaties te laten geven. Ik heb mezelf er echt maar net van kunnen weerhouden om Marvel’s Avengers voor de PS5 te kopen. Een technisch indrukwekkende prestatie maakt nog geen goede game, hoe realistisch de belichting ook moge zijn. Een spel alleen om die reden aanschaffen, is me gelukkig nog een brug te ver. Zelfs als ik die haarscherp zie dankzij de hogere draw distance.

Watch on YouTube

Misschien moet ik het maar gewoon accepteren. Ik ben een persoon geworden die om de technische prestaties van games geeft en het daar dan met anderen over heeft. Ik snap ineens al die programma’s over voetbal met mensen die er de ballen verstand van hebben, kibbelend over ‘hun’ club. Niet dat ik nu ineens fan van de PlayStation 5 ben, of van de Xbox Series X, maar van mooie graphics en een goede framerate kan ik best genieten op zijn tijd. Zoals ik ook best kan kijken naar een voetbalwedstrijd. Als er maar een beetje lekker gebald wordt. Voor wie ik dan ben? De scheidsrechter blijkbaar.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sakurai werkt aan Kirby Air Riders voor Switch 2
Gamer.nl
Nieuws

Sakurai werkt aan Kirby Air Riders voor Switch 2

Er is nog geen releasedatum bekend

Er komt een vervolg op de GameCube-racegame Kirby Air Ride, genaamd Kirby Air Riders.

Dat werd vandaag tijdens de Nintendo Direct aangekondigd. Het spel komt op een nog onbekend moment naar Switch 2. In de trailer is te zien hoe een roze Kirby op een vliegende ster racet, terwijl Kirby's met andere kleuren op andere voertuigen scheuren. Veel meer details zijn er niet, behalve dat Kirby- en Super Smash Bros-bedenker Masahiro Sakurai de regie op zich neemt.

De oorspronkelijke Kirby Air Ride was in ontwikkeling voor Nintendo 64, maar kwam uiteindelijk pas op GameCube uit. De game werd wisselend ontvangen - een van de grootste kritiekpunten was de lage moeilijkheidsgraad. Het was echter wel de eerste GameCube-game waarbij LAN en breedbandadapters gebruikt konden worden om vier GameCube-systemen met elkaar te koppelen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment aangekondigd
Gamer.nl
Nieuws

Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment aangekondigd

Verschijnt aanstaande winter voor Nintendo Switch 2

Er is een nieuw deel in de Hyrule Warrior-reeks aangekondigd, genaamd Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment.

Het betreft wederom een samenwerking tussen Koei Tecmo en Nintendo. Net als de voorgaande games is ook Age of Imprisonment een musou-game waarbij er grootschalige gevechten worden gehouden.

Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment speelt zich daarbij af voor Zelda: Tears of the Kingdom en vertelt dan ook het verhaal van wat zich voor die game afspeelde - net zoals Age of Calamity zich voor Breath of the Wild afspeelde.

Spelers kunnen weer in de huid kruipen van personages als Zelda en King Rauru en het opnemen tegen grote legers aan vijanden in Hyrule. De game komt ergens aankomende winter uit voor Nintendo Switch 2.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!