Bugsnax is om op te eten
Reviews

Bugsnax is om op te eten

Bugsnax heeft een bijzondere werking op mensen. Daarmee bedoelen we niet het feit dat je ledematen veranderen in voedsel wanneer je zo’n appetijtelijke Bugsnack eet, maar de manier waarop de indie-game al direct een cultstatus heeft verkregen na zijn bizarre debuuttrailer met net zo aanstekelijk themanummer. Nu we Bugsnax hebben gespeeld kunnen we gelukkig vaststellen dat die aandacht niet onverdiend is.

In Bugsnax laten een dertiental Muppet-achtige Grumpussen zich door een uitnodiging van ontdekkingsreiziger Elizabert Megafig verleiden om de smakelijke snack-insecten te ontdekken op Snaktooth Island. Sommigen zien het uitstapje als een kans om te ontsnappen aan hun privéproblemen, anderen zijn er om een nieuw leven te starten of zich te laten inspireren. Jij speelt een journalist die naar het eiland afreist om Elizabert te interviewen over haar ontdekking, maar eenmaal aangekomen blijkt dat er iets niet in de haak is.

Elizabert is spoorloos verdwenen en de hierdoor uitgebroken paniek heeft ertoe geleid dat de Grumpussen de enige nederzetting op het eiland hebben verlaten. Alleen de sympathieke, maar hulpeloze burgermeester Filbo is achtergebleven. Aan jou de taak om te onderzoeken waar Lizbert is gebleven en de vertrokken Grumpussen één voor één terug te brengen naar het kamp. Daar komen de Bugsnax die over het eiland krioelen uiteraard bij kijken.

©GMRimport

Talkin’ about Bugsnax

‘Kinda bug and kinda snack,’ zo zingt de band Kero Kero Bonito vrolijk over de beestjes in de aanstekelijke titelsong. Een betere omschrijving kunnen we niet bedenken. Er zijn burgers op friet-pootjes, vliegende pizza-motten, zwemmende sodablikjes en ga zo maar door. Het is duidelijk dat de makers van de game hun creativiteit de vrije loop hebben gelaten bij het ontwerpen van de Bugsnax, en dat waarschijnlijk op een lege maag. Hoewel er tussen de honderd verschillende soorten een aantal gerecyclede designs zitten, is het verkennen van Snaktooth Island en het ontdekken van de lokale fauna een feestelijke – en smakelijke – beloning op zich.

Gewapend met een scanapparaat, een katapult die verscheidene soorten sausjes afvuurt en een val om Bugsnax in te vangen ga je op pad. De lopende caloriebommen hebben blijkbaar een sterke overtuigingskracht, want de meeste Grumpussen zijn pas bereid om terug te keren naar Snaxburg als je hen de gevraagde Bugsnax brengt. Je bent dus voornamelijk bezig met het vinden en vangen van de juiste Bugsnax om op die manier de populatie van Snaxburg te herstellen.

Het is een heerlijk smörgäsbord van allerlei elementen uit games uit vervlogen tijden, waardoor het spelen een nostalgisch gevoel geeft.

-

©GMRimport

Gotta Ketchup ‘Em All

Het vangen van Bugsnax is vergelijkbaar met het oplossen van kleine puzzels. Anders dan een voorspelbare Strabby (een wandelende aardbei met wiebelogen) laat de hamburger-Bugsnak Bunger zich niet makkelijk vangen. Met je scanapparaat ontdek je dat Bunger een liefde heeft voor ketchup (en het herhaaldelijk roepen van zijn eigen naam, maar dat terzijde), een eigenschap die je kan misbruiken met je sausjeskatapult. Zo kun je een pad van ketchup maken om Bunger een hok in te lokken, of een andere Bunger besmeuren met ketchup om ze tegen elkaar op te zetten.

Er is geen juiste manier om een Bugsnak te vangen en de game geeft je de vrijheid om hier lekker mee te experimenteren. De scanner geeft je vaak net genoeg hints om je op het juiste pad te helpen, waardoor je wel even moet nadenken, maar het nooit te lang duurt voordat het kwartje valt. Gaandeweg speel je uiteraard nog veel meer gadgets vrij en worden de Bugsnax-puzzels complexer. In enkele gevallen neigen ze naar de frustrerende kant, bijvoorbeeld bij Bugsnax van ijs of die in brand staan. Die vereisen een speciale aanpak waar soms net te veel geluk bij gemoeid is.

©GMRimport

Het hart van Bugsnax

Je denkt misschien dat het steeds moeten vangen van Bugsnax om ze aan anderen te voeren snel in herhaling valt, en er zijn inderdaad momenten waarop je je als een soort Thuisbezorgd-koerier voelt. Toch heeft de game een fijn tempo en wisselen de gebieden zich snel af, zodat je niet snel verveeld raakt. Tussendoor kom je bovendien vaak terug naar Snaxburg, waar je je journalistieke vaardigheden op de proef stelt door de teruggebrachte Grumpussen te interviewen.

Snaxburg is het kloppende hart van Bugsnax en dat uit zich op verschillende manieren. Niet alleen zijn de lege tentjes en huizen een constante herinnering aan wat je te doen staat en hoever je bent in de game, maar het is ook waar je de Grumpussen beter leert kennen. Overdag maken ze een wandeling door het kamp, begroeten ze elkaar (of maken ze ruzie), en ’s avonds zitten ze gezellig bij het kampvuur. Naarmate je de game speelt ontstaat hier een echte gemeenschap. Dat draagt bij aan de avontuurlijke en warme sfeer van Bugsnax.

Het zijn de momenten die je doorbrengt in Snaxburg die je leren dat deze game niet draait om de Bugsnax, maar om de mensen (nou ja, Grumpussen). Elke Grumpus heeft zo zijn eigen persoonlijke dilemma’s en naarmate je ze beter leert kennen wil je ze daadwerkelijk helpen en ontdekken hoe het met ze afloopt.

Neem bijvoorbeeld Chandlo, een macho Grumpus die zijn Bugsnax het liefst met veel proteïne eet. Ondanks zijn lichamelijke kracht, heeft hij een zwakke plek voor de paranoïde complotdenker Snorpy en weet hij niet goed hoe hij zijn vriend moet beschermen tegen denkbeeldige vijanden. Het is knap hoe Bugsnax met op het eerste oog eendimensionale personages toch diepgaande relaties en verhaallijnen weet te schrijven, en dat ook nog met een gezonde dosis humor. Je wil niets liever dan elke Grumpus helpen met hun problemen, zelfs als dat betekent dat je hun lichaam langzaam moet transformeren in snacks.

©GMRimport

Body horror en Bugsnax

Want het moet gezegd worden: hoe schattig de Bugsnax ook zijn, het blijft enigszins verontrustend om benen, neuzen en zelfs de huid van de Grumpussen te zien veranderen in frietjes en hotdogs als je ’ze een Bugsnak voert. Waar komen de Bugsnax eigenlijk vandaan? Waren er al eerdere beschavingen op Snaktooth Island en wat is er met hen gebeurd? Het zijn vragen waarvan je misschien bang bent de antwoorden te vinden, en Bugsnax slaagt er goed in om je tot op het einde geboeid te houden en met een daverend slot te komen.

Bugsnax is, zeker op de PlayStation 5, geen grafisch of technisch mirakel en eigenlijk kunnen we de wisselvallige framerate van de PS5-versie niet excuseren. Toch valt deze game weinig kwalijk te nemen. Het is een heerlijk smörgäsbord van allerlei elementen uit games uit vervlogen tijden, waardoor het spelen een nostalgisch gevoel geeft. Zo doet de humor denken aan Psychonauts (en natuurlijk aan Octodad, van dezelfde makers), het vangen van Bugsnax aan Pokémon Snap en het opbouwen van Snaxburg aan Dark Cloud, en dat allemaal verwikkeld in een whodunnit-achtig mysterie dat zo uit een ouderwetse adventuregame had kunnen komen. Bugsnax is misschien een beetje een verworven smaak, maar je hoeft geen fijnproever te zijn om deze game met plezier te verorberen.

Bugsnax is nu beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5 en p. Voor deze review speelden we de game op PS5.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Idris Elba wil samen met Keanu Reeves in Cyberpunk 2077-film spelen
Nieuws

Idris Elba wil samen met Keanu Reeves in Cyberpunk 2077-film spelen

CD Projekt Red liet al weten dat er een liveactionproject in de maak is

Als het aan acteur Idris Elba ligt wordt er een liveactionfilm gebaseerd op Cyberpunk 2077 gemaakt en krijgt hij daar zelf een rol in.

Dat meldde hij aan Screen Rant. Hoewel het interview vooral draait om zijn rol als Knuckles in de aankomende film Sonic the Hedgehog 3, liet hij zich ook enthousiast uit over zijn rol als Solomon Reed in de Cyberpunk 2077-uitbreiding Phantom Liberty.

Toen Idris werd gevraagd of een film gebaseerd op Cyberpunk 2077 zou kunnen werken, waas hij in ieder geval zeer positief: "Als er ergens een liveactionversie van gemaakt zou kunnen worden, is het (Cyberpunk 2077) wel. Ik denk dat (Keanu Reeves') personage en mijn personage samen 'whoa' zouden zijn. Dus laten we zorgen dat dit gebeurt."

Vorig jaar werd al aangekondigd dat er wordt gewerkt aan een liveactionproject rondom Cyberpunk, al werd toen nog niet duidelijk of het om een film of serie gaat. Toen eerder dit jaar een nieuw Cyberpunk-animatieproject voor Netflix werd aangekondigd, heeft CD Projekt Red aangegeven dat het liveactionproject zich nog in een vroeg stadium bevindt. "We zijn er nog niet klaar voor om het concept aan potentiële streamers of studio's voor te stellen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten
Nieuws

The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten

Amir Satvat probeert ontslagen ontwikkelaars aan nieuw werk te helpen

Amir Satvat, die voor zijn werk binnen de game-industrie tijdens The Game Awards een Game Changer-award kreeg uitgereikt, ontvangt sindsdien allerlei hatelijke berichten op internet.

Afgelopen week werd voor het eerst de Game Changer-award uitgedeeld tijdens The Game Awards. Deze award is bedoeld voor mensen werkzaam in de game-industrie die op wat voor manier dan ook een verschil maken.

Amir Satvat was de winnaar van de award. Die ontving hij omdat hij meerdere jaren online een overzicht bijhoudt van ontslagen mensen uit de game-industrie en ze op die manier probeert te helpen aan nieuw werk. Dat doet hij kosteloos. Hij reageerde tijdens de prijsuitreiking dankbaar en met merkbare emotie.

Satvat heeft inmiddels via LinkedIn laten weten dat hij sinds de gewonnen award het doelwit is van hatelijke berichten via internet en social media. Ook zijn vrouw en andere familieleden ontvangen dergelijke berichten. Satvat wordt door sommigen als fraudeur bestempeld, omdat hij werkzaam is bij Tencent en dit niet werd gemeld tijdens de awardshow. Ook ontvangt hij antisemitische berichten - ook al is hij zelf niet Joods - en wordt hij spottend autistisch genoemd.

Satvat benadrukt in zijn bericht op LinkedIn dat de complottheorieën dat zijn werk bij Tencent expres verborgen werd gehouden, of dat hij zelfs verantwoordelijk is voor ontslagrondes, nergens op gebaseerd zijn. Hij laat ook weten dat hij zijn pogingen om ontslagen gameontwikkelaars te helpen al voordat hij bij Tencent aan de slag ging ondernam. Daarbij geeft hij aan dat hij niet aan fusies of overnames bij Tencent - of zijn vorige werkplek Amazon - heeft gewerkt.

"Ze hebben mijn werk bij Tencent niet bij The Game Awards benoemd omdat het niets te maken heeft met de gemeenschap die ik heb opgebouwd, en ze wilden zich richten op hoe we dit uit onszelf hebben gedaan." Ergens anders binnen zijn LinkedIn-bericht vertelt hij: "Ik heb in mijn carrière nooit een contract getekend of onderdeel uitgemaakt van een deal dat heeft geresulteerd in ontslagrondes."

De website van Amir Satvat, waar hij mensen aan een baan in de game-industrie probeert te helpen, kan hier bezocht worden. Hieronder is de prijsuitreiking van vorige week te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!