Astro’s Playroom prikkelt de zintuigen met puur plezier
Gamer.nl
Nieuws

Astro’s Playroom prikkelt de zintuigen met puur plezier

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die dit jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Want ondanks de coronacrisis bleven die games ‘gewoon’ uitkomen. Vandaag: Lars Cornelis met Astro’s Playroom.

Eigenlijk had ik mij voorgenomen om geen enkel artikel te beginnen met wat voor een verschrikkelijk saai strontjaar 2020 was. Maar in dit geval moet het toch even: wat een verschrikkelijk saai strontjaar was 2020. De beperkingen in onze mogelijkheden, het niet of nauwelijks reizen of uitgaan, steeds thuiswerken en dus veel uit hetzelfde raam staren: het stompt de zintuigen af. En toen was daar Astro’s Playroom.

Als een tsunami van vrolijke kleuren, geluiden en trillingen stroomde Astro’s Playroom mijn opgedroogde ziel binnen. Het aanstekelijke GPU Jungle-liedje penetreerde direct mijn trommelvliezen en vestigde zich als een haakworm in mijn gehoorgang. Maar dat bleek slechts het begin.

©GMRimport

Endorfine die je voelt

Opvallend zijn natuurlijk de talloze verwijzingen naar vijfentwintig jaar PlayStation-geschiedenis. Het is niet alleen knap dat zelfs de stoerste personages als Kratos en Solid Snake zo koddig zijn neergezet, die tientallen easter eggs zijn óók een slimme manier om je aandacht nóg meer naar het scherm en in de spelwereld te trekken. Ik wilde elk grapje en elke detail ontdekken en zat dus zo ongeveer vastgelijmd aan de televisie. Als een kind in een snoepwinkel keek ik mijn ogen uit en stelde ik mij open voor deze pure endorfine-injectie.

Astro’s Playroom is een game waardoor je echt ‘aan’ gaat staan. Het is geen game die je met halve aandacht speelt terwijl je een beetje op je telefoon zit te koekeloeren.

-

Maar Astro’s Playroom weet meer zintuigen te prikkelen dan alleen je ogen en oren. Deze game benut immers ook alle mogelijkheden van de DualSense-controller. Je doet de game tekort door het af te toen als een techdemo, maar uiteindelijk demo’t Astro’s Playroom natuurlijk wel een hoop tech. De tikjes wanneer Astro Bot rondwandelt; de tikjes die net wat anders voelen wanneer de regen op zijn parapluutje tikt; het geritsel wannneer je door gras loopt: Astro’s Playroom prikkelt zelfs de tastzin. En zelfs dat heeft iets vrolijks, iets gezelligs. Alsof je zelf hoog gras tussen je tenen voelt kietelen, of luistert naar de regen die zachtjes op het zolderraam tikt.

Astro’s Playroom is een game waardoor je echt ‘aan’ gaat staan. Het is geen game die je met halve aandacht speelt terwijl je een beetje op je telefoon zit te koekeloeren. De game dringt zich op aan al je zintuigen en laat ze niet met rust – op een goede manier. Steeds valt er wat nieuws te zien en te ontdekken. Heb je gezien dat de regen PlayStation-symbolen vormt op de grond? Ben je al eens door het PlayStation Home-logo gesprongen? En wist je dat je het PlayStation-logo op de PS2 in het laboratorium kunt draaien door er een klap aan te geven?

©GMRimport

Deze game verdient Platinum

Heb ik je al verteld op wat voor geweldige manier ik mijn allereerste Platinum Trophy heb gepakt? Die verdiende ik dus door letterlijk een Platinum Trophy op te pakken in mijn PlayStation-museum. Ik geef normaal echt helemaal geen zak om Trophies, maar hoe vet is dat?

Astro’s Playroom ademt van de eerste tot de laatste seconde pure euforie uit. Alles is gezellig, vrolijk, aanstekelijk en barst van de leuke details. De game laat je nieuwe en louter positieve dingen voelen. Alleen al vanwege Astro’s Playroom is het doodzonde dat de PlayStation 5 zo schaars is, want ik denk dat meer mensen deze geweldige game goed zouden kunnen gebruiken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!