Xbox Series X-devkit bevat 40 GB aan GDDR6-geheugen
Nieuws

Xbox Series X-devkit bevat 40 GB aan GDDR6-geheugen

In een recente video ontleedt Gamers Nexus een devkit van de Xbox Series X, welke klaarblijkelijk 40 GB aan werkgeheugen bevat.

De zogenaamde SDK-versie van de Xbox Series X was al verbannen voordat Gamers Nexus het apparaat van eBay plukte. Voor circa 1350 euro koop je op verkoopplatformen een devkit, al blijkt Microsoft de consoles op afstand volledig te kunnen blokkeren. Zelfs volledig offline gebleven devkits zouden de mogelijkheid verliezen om überhaupt games af te kunnen spelen.

Desalniettemin zag Gamers Nexus wel de mogelijkheid om eerste, uitgebreide 'teardown' van de unieke ontwikkelconsole te maken. Per

Watch on YouTube

wordt het complete apparaat grondig bestudeerd en uiteraard opengeschroefd. Op veel fronten is spiegelt de devkit het consumentenmodel, met vooral meer mogelijkheden in poorten en een ongespleten (maar dubbelzijdig) moederbord. Onduidelijk is of de kloksnelheden van de door AMD ontwikkelde Scarlett-apu opgehoogd zijn.

Watch on YouTube

Op het moederbord blijkt ook de hoeveelheid werkgeheugen dus flink af te wijken van de definitieve specificaties. De consumentenversie van de Xbox Series X biedt in totaal 16 GB aan GDDR6-geheugen, waar de devkit een bijzonder flinke 40 GB bevat. In het specifiek betreft het Samsungs GDDR6-modules, geklokt op 14 Gbps.

De Xbox Series X verdeelt de 16 GB in drie poules: 10 GB voor graphics, met daarnaast 3,5 GB voor het systeemgeheugen en 2,5 GB voor het besturingssysteem. De additionele 24 GB van de devkit is volgens spelontwikkelaars vooral bedoeld om extra builds in te decomprimeren en om instrumentatie (zoals framedata en debug-informatie) op te draaien. 

Devkits van consoles worden wel vaker verrijkt met extra geheugen, maar de Xbox Series X lijkt dat wel uitzonderlijk luxe aangepakt te hebben. Wat daar verder allemaal mee mogelijk wordt, is wegens de efficiënte ban van Microsoft niet verder te achterhalen. Gamers Nexus vraagt ook publiekelijk om input om de ban te kunnen omzeilen; vooralsnog lijkt er geen oplossing te vinden om verbannen devkit weer draaiende te krijgen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rollercoaster Tycoon Classic komt volgende maand naar Switch
Nieuws

Rollercoaster Tycoon Classic komt volgende maand naar Switch

Een gecombineerde remaster van de eerste twee delen

Atari brengt op 5 december Rollercoaster Tycoon Classic naar Nintendo Switch.

De game kwam voorheen al uit op Steam, GOG, iOS en Google Play, en combineert remasters van de eerste twee Rollercoaster Tycoons - games die oorspronkelijk in 1999 en 2002 uitkwamen. Deze zijn daarbij aangevuld met diverse uitbreidingspakketten en scenario's.

In de Rollercoaster Tycoon-games bouwen spelers hun eigen pretpark, vol met achtbanen, andere attracties en kraampjes voor bezoekers om hun geld aan uit te geven. Daarbij krijgen spelers totale controle over allerlei aspecten van het park, waaronder de aankleding en de prijzen. Ook kunnen complete achtbanen ontworpen worden.

Eerder dit jaar kocht Atari overigens voor 7 miljoen dollar de rechten op Rollercoaster Tycoon 3 van Frontier Developments. Dat was de oorspronkelijke ontwikkelaar van het derde deel. Daarvoor had Atari echter al de rechten op de eerste twee games in handen, en nu dus van heel de franchise.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error