Volgende generatie AMD-GPUs en community stelt zelf schermen samen
Nieuws

Volgende generatie AMD-GPUs en community stelt zelf schermen samen

AMD heeft bevestigd dat de volgende generatie Navi-videokaarten nog dit jaar beschikbaar komen. Daarnaast heeft Asus een draagbare 240 Hz-monitor gelanceerd en kondigt Eve een drietal monitoren aan die door de community zijn samengesteld.

AMD bevestigt 7nm+ next-gen Navi GPU voor 2020

Tijdens een aandeelhouderspresentatie heeft AMD twee nieuwe GPU-lijnen voor 2020 bevestigd. Het was al langer bekend dat AMD van plan was om terug te komen in de high-end GPU-markt met Radeon RX-videokaarten die gebouwd worden op de volgende generatie Navi architectuur. Nu is echter bekend geworden dat deze architectuur ook op een vernieuwde 7nm+-technologie gemaakt gaat worden. Helaas heeft de Lisa Su, de CEO van AMD, verder geen details bekend gemaakt. Het enige dat tot nu toe bekend is over de volgende generatie AMD-videokaart (RDNA 2), is dat er hardwarematige support komt voor ray tracing.

©GMRimport

Daar blijft het echter niet bij, want Dr. Su heeft ook bekend gemaakt dat de huidige generatie (RDNA 1) een refresh zal krijgen in 2020. Het gaat hoogstwaarschijnlijk om een rebranding van de huidige kaarten met een aantal kleine aanpassingen zoals Nvidia heeft gedaan met de SUPER-kaarten.

Wanneer de nieuwe modellen precies gelanceerd worden en in welke prijscategorie, is nog niet bekend.

Asus lanceert een mobiele 240Hz-monitor

De vraag naar meer en grotere monitoren is groot, maar laptops hou je het liefst zo draagbaar mogelijk. Je zult dus niet snel mensen zien rondlopen met een 21-inch laptop, maar hoe kom je dan toch aan extra schermoppervlak? Volgens Asus doen gamers dat met de ROG Strix XG17AHPE, een 17,3-inch draagbare monitor met een 240 Hz-verversingsfrequentie.

Om echt mobiel te kunnen zijn heeft Asus deze gaming-monitor voorzien van een bescheiden 7800mAh-batterij dat volgens het bedrijf genoeg is voor 3,5 uur gameplezier.

©GMRimport

De overige specificaties zijn ook niet mis. Zo heeft de monitor een 1080p IPS-paneel en claim Asus het hele sRGB-spectrum weer te kunnen geven. Een maximale helderheid van 300 nits is wel vrij standaard, evenals het contrast van 1000:1. Ook het gewicht van 1,06kg valt een beetje tegen, maar naast een dikke gaming-laptop valt dat misschien niet meer op.

Eve kondigt drie monitoren aan die door de community zijn samengesteld

Afgelopen februari vroeg Eve Devices aan zijn community welke combinatie van specificaties zij het liefst in een monitor zien. Afgelopen maandag, bijna een jaar later, introduceert Eve drie monitoren die zijn gebaseerd op de input van de community. Alle drie de monitoren krijgen een 27-inch IPS-scherm met een hoge verversingsfrequentie.

©GMRimport

De eerste van de drie monitoren komt in juli al op de markt en gaat 349 euro kosten. Dit model krijgt een 1440p-resolutie en een maximale verversingsfrequentie van 144Hz. Het gebruikte paneel is het zelfde als die in de veel duurdere LG Ultragear 27GL850, maar met een verbeterde achtergrond verlichting voor een hogere helderheid.

Het tweede model komt in oktober en heeft eveneens een 1440p-resolutie, maar nu met een verversingsfrequentie van 240Hz. De prijs van dat model is uiteraard hoger, maar voor 489 euro lijkt het een erg goede deal.

De laatste van de drie komt pas aan het eind van dit jaar uit en krijgt een 4K-paneel met een verversingsfrequentie van 144Hz. Welk paneel er gebruikt wordt voor twee duurdere modellen wil Eve nog niet bekend maken omdat deze nog niet officieel aangekondigd zouden zijn.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een Eve Spectrum, let dan op dat het in eerste instantie gaat om 500 exemplaren per model. Als die zijn uitverkocht volgt er een tweede productieronde, maar die komen voor een hogere prijs in de winkels te liggen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error