Volgende generatie AMD-GPUs en community stelt zelf schermen samen
Nieuws

Volgende generatie AMD-GPUs en community stelt zelf schermen samen

AMD heeft bevestigd dat de volgende generatie Navi-videokaarten nog dit jaar beschikbaar komen. Daarnaast heeft Asus een draagbare 240 Hz-monitor gelanceerd en kondigt Eve een drietal monitoren aan die door de community zijn samengesteld.

AMD bevestigt 7nm+ next-gen Navi GPU voor 2020

Tijdens een aandeelhouderspresentatie heeft AMD twee nieuwe GPU-lijnen voor 2020 bevestigd. Het was al langer bekend dat AMD van plan was om terug te komen in de high-end GPU-markt met Radeon RX-videokaarten die gebouwd worden op de volgende generatie Navi architectuur. Nu is echter bekend geworden dat deze architectuur ook op een vernieuwde 7nm+-technologie gemaakt gaat worden. Helaas heeft de Lisa Su, de CEO van AMD, verder geen details bekend gemaakt. Het enige dat tot nu toe bekend is over de volgende generatie AMD-videokaart (RDNA 2), is dat er hardwarematige support komt voor ray tracing.

©GMRimport

Daar blijft het echter niet bij, want Dr. Su heeft ook bekend gemaakt dat de huidige generatie (RDNA 1) een refresh zal krijgen in 2020. Het gaat hoogstwaarschijnlijk om een rebranding van de huidige kaarten met een aantal kleine aanpassingen zoals Nvidia heeft gedaan met de SUPER-kaarten.

Wanneer de nieuwe modellen precies gelanceerd worden en in welke prijscategorie, is nog niet bekend.

Asus lanceert een mobiele 240Hz-monitor

De vraag naar meer en grotere monitoren is groot, maar laptops hou je het liefst zo draagbaar mogelijk. Je zult dus niet snel mensen zien rondlopen met een 21-inch laptop, maar hoe kom je dan toch aan extra schermoppervlak? Volgens Asus doen gamers dat met de ROG Strix XG17AHPE, een 17,3-inch draagbare monitor met een 240 Hz-verversingsfrequentie.

Om echt mobiel te kunnen zijn heeft Asus deze gaming-monitor voorzien van een bescheiden 7800mAh-batterij dat volgens het bedrijf genoeg is voor 3,5 uur gameplezier.

©GMRimport

De overige specificaties zijn ook niet mis. Zo heeft de monitor een 1080p IPS-paneel en claim Asus het hele sRGB-spectrum weer te kunnen geven. Een maximale helderheid van 300 nits is wel vrij standaard, evenals het contrast van 1000:1. Ook het gewicht van 1,06kg valt een beetje tegen, maar naast een dikke gaming-laptop valt dat misschien niet meer op.

Eve kondigt drie monitoren aan die door de community zijn samengesteld

Afgelopen februari vroeg Eve Devices aan zijn community welke combinatie van specificaties zij het liefst in een monitor zien. Afgelopen maandag, bijna een jaar later, introduceert Eve drie monitoren die zijn gebaseerd op de input van de community. Alle drie de monitoren krijgen een 27-inch IPS-scherm met een hoge verversingsfrequentie.

©GMRimport

De eerste van de drie monitoren komt in juli al op de markt en gaat 349 euro kosten. Dit model krijgt een 1440p-resolutie en een maximale verversingsfrequentie van 144Hz. Het gebruikte paneel is het zelfde als die in de veel duurdere LG Ultragear 27GL850, maar met een verbeterde achtergrond verlichting voor een hogere helderheid.

Het tweede model komt in oktober en heeft eveneens een 1440p-resolutie, maar nu met een verversingsfrequentie van 240Hz. De prijs van dat model is uiteraard hoger, maar voor 489 euro lijkt het een erg goede deal.

De laatste van de drie komt pas aan het eind van dit jaar uit en krijgt een 4K-paneel met een verversingsfrequentie van 144Hz. Welk paneel er gebruikt wordt voor twee duurdere modellen wil Eve nog niet bekend maken omdat deze nog niet officieel aangekondigd zouden zijn.

Mocht je geïnteresseerd zijn in een Eve Spectrum, let dan op dat het in eerste instantie gaat om 500 exemplaren per model. Als die zijn uitverkocht volgt er een tweede productieronde, maar die komen voor een hogere prijs in de winkels te liggen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!