Valve deelt CAD-bestanden van Steam Deck
Nieuws

Valve deelt CAD-bestanden van Steam Deck

Net voorafgaand aan de eerste verzendingen heeft Valve vrijuit de CAD-bestanden gedeeld van het Steam Deck-chassis.

Het vrijgeven van de digitale 3d-bestanden werd aangekondigd via een blogpost van Steam, welke weer verwijst naar een officiële GitLab-pagina. Via het open-source ontwikkelaarsportaal kunnen geïnteresseerde knutselaars alle nodige bestanden en informatiebronnen gratis inzien en binnenhalen. De data mag vrijblijvend gedownload en gebruikt worden, zij het beschermd onder Creative Commons-licenties.

Middels de CAD-bestanden kunnen geïnteresseerden niet alleen beter inzien hoe het geraamte van de Steam Deck in elkaar steekt, maar ook hun eigen omhulsels handmatig 3d-printen en/of voorzien van allerlei uiteenlopende modificaties. Valve hoopt dat de CAD-bestanden leiden tot het delen van feedback, verdere ontwikkelverzoeken en uiteraard unieke creaties uit de gebruikersgroep. 

Daarnaast tipt Valve men er wederom op dat Steam Deck-consumenten vrij zijn de apparatuur open te schroeven om mee te experimenteren, maar raadt wel ten sterkste aan om zulke praktijken "over te laten aan professionals". Daarbij werd verwezen naar een eerdere ontledingsvideo van Valve zelf, waarin hetzelfde sentiment al eens eerder benadrukt werd.

Valve's eigen Steam Deck-handheld moet deze maand officieel lanceren. Volgens een eerdere planning van het bedrijf moeten de eerste consumentenbestelling later deze maand verscheept worden. Inmiddels hebben verschillende tech-kanalen, recensenten en influencers al wel hun testexemplaar ontvangen — wat eerder deze week al leidde tot de eerste 'teardowns' van de Steam Deck.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error