Valve: 'AI mag voor ontwikkeling van Steam-games gebruikt worden'
Nieuws

Valve: 'AI mag voor ontwikkeling van Steam-games gebruikt worden'

Ontwikkelaars mogen echter geen assets gebruiken gebaseerd op bestaande IP

Valve heeft naar aanleiding van een recente Reddit-post diens houding wat betreft het gebruik van AI in game-ontwikkeling verduidelijkt.

Onlangs liet een ontwikkelaar weten dat zijn game niet op Steam gepubliceerd mocht worden van Valve, omdat er assets in zaten die door een AI gegenereerd zijn en - bedoeld of onbedoeld - teveel zouden leunen op bestaande IP van andere bedrijven. De ontwikkelaar zelf gaf toe dat hij (tijdelijk) door AI gegenereerde assets in zijn game had gebruikt.

Waar ontwikkelaars volgens de persoon in kwestie normaal binnen één of twee dagen een reactie van Valve krijgen wanneer men een game te koop wil zetten, duurde het ditmaal langer dan een week. "Het lijkt er dan ook op dat Valve nog geen standaard regeling voor met AI gegenereerde games heeft, en ik heb meerdere games online gezien die expliciet het gebruik van AI benoemen. Maar op dit moment lijkt (Valve) behoedzaam te zijn, en liever geen AI-content te willen publiceren. Pas dus op, ontwikkelaars."

Nadat de bovenstaande informatie voor de nodige discussies heeft gezorgd, heeft Valve nu aan websites als VGC een statement gegeven om duidelijk te maken dat het ontwikkelaars niet wil ontmoedigen om AI te gebruiken voor game-ontwikkeling. Het bedrijf laat weten dat het puur gaat om door AI gemaakte assets die teveel lijken op assets van andere bestaande games.

"We blijven leren over AI, de manieren waarop het in game-ontwikkeling gebruikt kan worden en hoe we het meenemen in ons keuringsproces voor games die gedistribueerd worden via Steam", zo schrijft Valve. "Onze prioriteit blijft om zoveel mogelijk van de games die we ontvangen te publiceren. De toevoeging van AI kan het soms moeilijker maken om te zien of een ontwikkelaar de benodigde rechten heeft om assets, waaronder beelden, tekst en muziek, te gebruiken." Valve maakt duidelijk dat het de verantwoordelijkheid is van ontwikkelaars "om de benodigde rechten te hebben om de game uit te kunnen geven".

"We weten dat deze technologie constant evolueert, en ons doel is niet om het gebruik ervan op Steam te ontmoedigen. In plaats daarvan werken we er aan om het onderdeel te maken van ons bestaand reviewbeleid. Ons reviewproces reflecteert de huidige wetten rondom handelsmerken, en bevat daarbovenop geen laag met onze mening. Ons proces verandert mee met de evolutie van deze wetten. We verwelkomen en moedigen innovatie aan, en AI-technologie zal nieuwe en spannende ervaringen binnen gaming gaan bieden. Ontwikkelaars kunnen deze AI-technologieën gebruiken in hun werk, zolang ze de juiste commerciële licenties hebben, en bestaande handelsmerken niet overschrijden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony werkt aan AI-gamepersonages die reageren op vragen van spelers
Nieuws

Sony werkt aan AI-gamepersonages die reageren op vragen van spelers

In een inmiddels verwijderde video beantwoordde Aloy vragen

Sony experimenteert met door kunstmatige intelligentie aangedreven gamepersonages die daadwerkelijke vragen van spelers kunnen beantwoorden.

Dat blijkt uit een gelekte video op YouTube die inmiddels weer is verwijderd, maar wel wordt beschreven door The Verge. In de video is blijkbaar te zien hoe Aloy uit de Horizon-franchise reageert op een speler die zijn of haar stem gebruikt om het personage vragen te stellen.

Daarbij gebruikt Aloy een door AI aangedreven stem en gezichtsanimaties om antwoorden te formuleren. In de video benadrukt Sony dat het om een prototype gaat die in samenwerking met Guerrilla Games is gemaakt om de technologie intern bij Sony te presenteren.

De techdemo gebruikt Whisper van OpenAI, Llama 3, GPT-4 en Sony's eigen Emotional Voice Synthesis (EVS). Voor de gezichtsanimaties wordt Sony's Mockingbird-technologie gebruikt.

Hoewel de demo op een pc loopt, experimenteert Sony volgens de video ook op PlayStation 5, en zou dit weinig extra rekenkracht vergen. Volgens Sony's Sharwin Raghoebardajal, die aan het woord is in de video, is dit nog maar een "glimp" van wat mogelijk is met de technologie. Hoewel de demo nog niet heeft geresulteerd in echte toepassingen in games, is het mogelijk dat Sony dit in de toekomst in zijn spellen wil implementeren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Naughty Dogs Intergalactic: The Heretic Prophet draait deels om religie
Nieuws

Naughty Dogs Intergalactic: The Heretic Prophet draait deels om religie

De game moet spelers een eenzaam gevoel geven

Naughty Dogs Neil Druckmann heeft meer informatie gegeven over de nieuwe PlayStation 5-game Intergalactic: The Heretic Prophet. Zo legt het verhaal van de game een focus op religie.

In Sony's YouTube-reeks 'Creator to creator' praten twee creatievelingen met elkaar over hun werk. In een gisteren online gekomen video praat romanschrijver en filmregisseur en scriptschrijver Alex Garland (Civil War, 28 Days Later) met Neil Druckmann van ontwikkelaar Naughty Dog. Daarbij worden er ook wat meer details gegeven over de vorig jaar onthulde PS5-game Intergalactic: The Heretic Prophet.

Zo speelt de game zich tweeduizend jaar in de toekomst af, en is er een focus op religie. Druckmann: "Met The Last of Us: Part 2 maakten we bepaalde creatieve besluiten die veel haat opleverden. Een hoop mensen vonden het geweldig, maar een hoop mensen hadden er een hekel aan. De grap is dat we hebben besloten een game te maken met een onderwerp waar mensen weinig om geven. Laten we een game over geloof en religie maken", zo meldde Druckmann met een knipoog.

Volgens Druckmann speelt de game zich vele jaren af nadat er een nieuwe religie is opgericht die het universum overneemt. Naughty Dog heeft blijkbaar jaren de details van deze religie uitgewerkt en hoe het zich ontwikkelde door de jaren heen. "Vanaf de oorspronkelijke profeet, hoe het verbasterd werd, de evolutie, enzovoorts."

Daarbij moet Intergalactic spelers een eenzaam gevoel geven. "In veel van onze games is er altijd een metgezel bij je die praat. We willen spelers het gevoel geven dat ze verloren zijn op een plek die verwart over wat er is gebeurd. Wie zijn de mensen hier, wat is hun historie? Het hoofdpersonage moet dit zien uit te vogelen als ze wil ontsnappen."

Intergalactic: The Heretic Prophet werd eind vorig jaar tijdens The Game Awards onthuld. De PlayStation 5-game van de studio achter The Last of Us en Uncharted draait om Jordan A. Mun (gespeeld door actrice Tati Gabrielle), een gevaarlijke premiejager die op jacht naar een doelwit op de verre planeet Sempiria belandt. De communicatie tussen de planeet en de rest van het universum is honderden jaren geleden al verloren gegaan. "Jordan moet al haar vaardigheden en verstand gebruiken als ze de eerste persoon in meer dan zeshonderd jaar wil worden die de planeet weer verlaat."

Intergalactic: The Heretic Prophet heeft een sciencefictionthema. Een opvallend detail is dat het ruimteschip van Jordan een Porsche is. Daarnaast wordt de soundtrack door Trent Reznor en Atticus Ross gecomponeerd. Het duo is niet alleen bekend van de industriële muziekformatie Nine Inch Nails, maar tegenwoordig vooral ook als makers van diverse prijswinnende soundtracks voor films en series, waaronder The Social Network, Watchmen en Gone Girl. Een releasedatum voor Intergalactic: The Heretic Prophet is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!