Valve: 'AI mag voor ontwikkeling van Steam-games gebruikt worden'
Nieuws

Valve: 'AI mag voor ontwikkeling van Steam-games gebruikt worden'

Ontwikkelaars mogen echter geen assets gebruiken gebaseerd op bestaande IP

Valve heeft naar aanleiding van een recente Reddit-post diens houding wat betreft het gebruik van AI in game-ontwikkeling verduidelijkt.

Onlangs liet een ontwikkelaar weten dat zijn game niet op Steam gepubliceerd mocht worden van Valve, omdat er assets in zaten die door een AI gegenereerd zijn en - bedoeld of onbedoeld - teveel zouden leunen op bestaande IP van andere bedrijven. De ontwikkelaar zelf gaf toe dat hij (tijdelijk) door AI gegenereerde assets in zijn game had gebruikt.

Waar ontwikkelaars volgens de persoon in kwestie normaal binnen één of twee dagen een reactie van Valve krijgen wanneer men een game te koop wil zetten, duurde het ditmaal langer dan een week. "Het lijkt er dan ook op dat Valve nog geen standaard regeling voor met AI gegenereerde games heeft, en ik heb meerdere games online gezien die expliciet het gebruik van AI benoemen. Maar op dit moment lijkt (Valve) behoedzaam te zijn, en liever geen AI-content te willen publiceren. Pas dus op, ontwikkelaars."

Nadat de bovenstaande informatie voor de nodige discussies heeft gezorgd, heeft Valve nu aan websites als VGC een statement gegeven om duidelijk te maken dat het ontwikkelaars niet wil ontmoedigen om AI te gebruiken voor game-ontwikkeling. Het bedrijf laat weten dat het puur gaat om door AI gemaakte assets die teveel lijken op assets van andere bestaande games.

"We blijven leren over AI, de manieren waarop het in game-ontwikkeling gebruikt kan worden en hoe we het meenemen in ons keuringsproces voor games die gedistribueerd worden via Steam", zo schrijft Valve. "Onze prioriteit blijft om zoveel mogelijk van de games die we ontvangen te publiceren. De toevoeging van AI kan het soms moeilijker maken om te zien of een ontwikkelaar de benodigde rechten heeft om assets, waaronder beelden, tekst en muziek, te gebruiken." Valve maakt duidelijk dat het de verantwoordelijkheid is van ontwikkelaars "om de benodigde rechten te hebben om de game uit te kunnen geven".

"We weten dat deze technologie constant evolueert, en ons doel is niet om het gebruik ervan op Steam te ontmoedigen. In plaats daarvan werken we er aan om het onderdeel te maken van ons bestaand reviewbeleid. Ons reviewproces reflecteert de huidige wetten rondom handelsmerken, en bevat daarbovenop geen laag met onze mening. Ons proces verandert mee met de evolutie van deze wetten. We verwelkomen en moedigen innovatie aan, en AI-technologie zal nieuwe en spannende ervaringen binnen gaming gaan bieden. Ontwikkelaars kunnen deze AI-technologieën gebruiken in hun werk, zolang ze de juiste commerciële licenties hebben, en bestaande handelsmerken niet overschrijden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!