Valve: 'AI mag voor ontwikkeling van Steam-games gebruikt worden'
Nieuws

Valve: 'AI mag voor ontwikkeling van Steam-games gebruikt worden'

Ontwikkelaars mogen echter geen assets gebruiken gebaseerd op bestaande IP

Valve heeft naar aanleiding van een recente Reddit-post diens houding wat betreft het gebruik van AI in game-ontwikkeling verduidelijkt.

Onlangs liet een ontwikkelaar weten dat zijn game niet op Steam gepubliceerd mocht worden van Valve, omdat er assets in zaten die door een AI gegenereerd zijn en - bedoeld of onbedoeld - teveel zouden leunen op bestaande IP van andere bedrijven. De ontwikkelaar zelf gaf toe dat hij (tijdelijk) door AI gegenereerde assets in zijn game had gebruikt.

Waar ontwikkelaars volgens de persoon in kwestie normaal binnen één of twee dagen een reactie van Valve krijgen wanneer men een game te koop wil zetten, duurde het ditmaal langer dan een week. "Het lijkt er dan ook op dat Valve nog geen standaard regeling voor met AI gegenereerde games heeft, en ik heb meerdere games online gezien die expliciet het gebruik van AI benoemen. Maar op dit moment lijkt (Valve) behoedzaam te zijn, en liever geen AI-content te willen publiceren. Pas dus op, ontwikkelaars."

Nadat de bovenstaande informatie voor de nodige discussies heeft gezorgd, heeft Valve nu aan websites als VGC een statement gegeven om duidelijk te maken dat het ontwikkelaars niet wil ontmoedigen om AI te gebruiken voor game-ontwikkeling. Het bedrijf laat weten dat het puur gaat om door AI gemaakte assets die teveel lijken op assets van andere bestaande games.

"We blijven leren over AI, de manieren waarop het in game-ontwikkeling gebruikt kan worden en hoe we het meenemen in ons keuringsproces voor games die gedistribueerd worden via Steam", zo schrijft Valve. "Onze prioriteit blijft om zoveel mogelijk van de games die we ontvangen te publiceren. De toevoeging van AI kan het soms moeilijker maken om te zien of een ontwikkelaar de benodigde rechten heeft om assets, waaronder beelden, tekst en muziek, te gebruiken." Valve maakt duidelijk dat het de verantwoordelijkheid is van ontwikkelaars "om de benodigde rechten te hebben om de game uit te kunnen geven".

"We weten dat deze technologie constant evolueert, en ons doel is niet om het gebruik ervan op Steam te ontmoedigen. In plaats daarvan werken we er aan om het onderdeel te maken van ons bestaand reviewbeleid. Ons reviewproces reflecteert de huidige wetten rondom handelsmerken, en bevat daarbovenop geen laag met onze mening. Ons proces verandert mee met de evolutie van deze wetten. We verwelkomen en moedigen innovatie aan, en AI-technologie zal nieuwe en spannende ervaringen binnen gaming gaan bieden. Ontwikkelaars kunnen deze AI-technologieën gebruiken in hun werk, zolang ze de juiste commerciële licenties hebben, en bestaande handelsmerken niet overschrijden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Minecraft-attracties voor pretparken op de planning
Nieuws

Minecraft-attracties voor pretparken op de planning

In eerste instantie alleen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk

Er komen attracties gebaseerd op Minecraft naar petparken in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

De wereldwijde rechten op Minecraft-attracties in pretparken zijn nu in handen van Merlin Entertainments, het bedrijf achter Legoland, Madame Tussauds, Alton Towers en Peppa Pig World.

Men laat weten dat er twee Minecraft-attracties moeten verschijnen - eentje in het Verenigd Koninkrijk in 2026 en eentje in de VS in 2027. Daarbij zou er in beide gevallen een gebied omheen worden gebouwd in het thema van de populaire gamefranchise.

Microsoft laat weten dat dit er voor zorgt dat Minecraft ook buiten games steeds populairder wordt. Uiteindelijk moeten er ook buiten de twee hierboven genoemde landen Minecraft-attracties komen.

Overigens zijn pretparkattracties natuurlijk niet de enige manier waarop Minecraft buiten games van zich laat zien. Zo zijn er diverse Lego-sets gebaseerd op de game verkrijgbaar en komt er volgend jaar een film uit. Onlangs zijn er nog nieuwe beelden van A Minecraft Movie verschenen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws
Nieuws

Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws

Bepaal nu zelf of je stealth gebruikt of in het rond schiet

Ubisoft verdwijdert bijna overal in Star Wars Outlaws de secties waarin spelers verplicht stealth moeten gebruiken.

Dat kondigde de nieuwe creative director Drew Rechner aan via een artikel op de officiële website. Dat betekent dat spelers in de meeste secties van de game waar stealth voorheen verplicht was, zelf kunnen kiezen hoe ze de situatie aanpakken. Het blijft een optie om rond te sluipen, maar ook om al schietend een gebied te verkennen. Daardoor falen spelers dan ook geen missie wanneer ze ontdekt worden tijdens het sluipen.

Volgens Rechner, die eerder dit najaar het stokje van Julian Gerighty overnam, is dit een stap in de goede richting van het geven van spelerskeuze in de game. Daarnaast kunnen spelers nu ook gevechten houden in de zogeheten 'syndicate districts', waar voorheen stealth verplicht was.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Outlaws is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Dunke van Boekel gaf in de Gamer.nl-review een 8 aan de game: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error