Twitch heeft tijdens het TwitchCon-evenement in Parijs verschillende nieuwe functies aangekondigd die binnenkort op het platform zullen verschijnen. Deze functies, waaronder Stories, zijn bedoeld om de zichtbaarheid en het bereik van streamers te vergroten.
Twitch heeft via een blogpost alle aankondigingen op een rijtje gezet. Enkele van de aangekondigde functies zijn het gemakkelijker maken voor streamers om gezamenlijk live te gaan, verbeterde communicatie tussen moderators op het platform, en de mogelijkheid voor gebruikers om video's vanuit TikTok te exporteren. Daarnaast wil Twitch streamers meer controle geven over de reclames die tijdens hun streams worden afgespeeld. Ze kunnen deze binnenkort tijdelijk 'snoozen' (uitstellen) of naar voren trekken, zodat bijvoorbeeld belangrijke cutscenes niet worden onderbroken door advertenties.
De twee meest opvallende toevoegingen zijn Stories en de Discovery Feed, die respectievelijk lijken te zijn overgenomen van Instagram en TikTok. Met Stories kunnen streamers korte video's en afbeeldingen op hun profiel plaatsen die na 24 uur verdwijnen. Hiermee kunnen streamers hun publiek bereiken zonder dat ze live voor de camera hoeven te zitten. De Discovery Feed is daarentegen een aparte feed waarmee gebruikers door clips van verschillende creators kunnen scrollen. Deze functie lijkt sterk op TikTok en YouTube Shorts. Twitch hoopt dat gebruikers via deze Discovery Feed nieuwe streamers gaan ontdekken.
De nieuwe functies van Twitch zullen de komende maanden geleidelijk worden uitgerold. Gebruikers kunnen vanaf oktober van dit jaar aan de slag met Stories, en de Discovery Feed zal naar verwachting rond dezelfde tijd beschikbaar worden gesteld.
Twitch heeft het momenteel moeilijk vanwege de opkomst van de nieuwe livestreamingdienst Kick. Er zouden al duizenden gebruikers zijn overgestapt van Twitch naar Kick. Meerdere bekende Twitch-streamers zoals xQc en Amouranth zijn inmiddels samenwerkingen aangegaan met het nieuwe platform.