The Day Before-studio sluit deuren, verkoop van game stopgezet
Gamer.nl
Nieuws

The Day Before-studio sluit deuren, verkoop van game stopgezet

Game kwam op 7 december uit

Fntastic, de ontwikkelaar van de controversiële game The Day Before, heeft zijn deuren gesloten. Ook is de game uit de verkoop gehaald.

The Day Before kwam na meerdere uitstellen op 7 december uit, en vier dagen later liet Fnastic weten dat de studio gesloten wordt. "Helaas heeft The Day Before financieel gefaald en hebben we geen geld meer om door te gaan. Alles wat we hebben verdiend zal gebruikt worden om onze schulden bij partners af te betalen."

Het bedrijf vervolgt: "We hebben al onze inspanning, middelen en uren in de ontwikkeling van The Day Before gestoken, dat onze eerste grote game was. We hadden graag nieuwe patches uitgebracht om het volledige potentieel van de game te onthullen, maar helaas kunnen we dat niet betalen." Zover bekend blijven de servers van de game voor nu wel live.

The Day Before was voor release al omgeven door controverse. Veel gamers vreesden dat het om een scam van ontwikkelaar Fntastic ging, en het spel werd meermaals uitgesteld - onder andere omdat er problemen waren met de rechten rondom de naam van de game.

Afgelopen donderdag verscheen The Day Before dan toch op Steam, maar al snel waren de spelersrecensies "overweldigend negatief". Op SteamDB is daarnaast te zien dat het spelersaantal na releasedag snel inzakte.

Spelers maakten melding van veel bugs en een gebrek aan features. Daarbij bleek het helemaal niet om een openwereld-mmo te gaan, zoals de ontwikkelaar op voorhand aangaf, maar eerder om een extraction-achtige shooter. Verder zaten er allerlei bizarre advertenties in de game en leek zo'n beetje heel de spelwereld te zijn opgebouwd uit kant-en-klare Unreal Engine-assets.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!