Terraria-ontwikkelaar stelt update uit om crunch te voorkomen
Daarbij vindt de studio de kwaliteit van updates belangrijker dan de timing
Re-Logic heeft een langverwachte update voor Terraria uitgesteld naar volgend jaar om zogeheten 'crunch' te voorkomen.
Onder 'crunch' wordt binnen de game-industrie de periode voor de release van een game (of update) verstaan waarbij werknemers extra lange werkdagen of -weken maken om zo het product op tijd af te krijgen. Vaak zijn deze periodes extreem vermoeiend en tevens een aanslag op de psychische en fysieke gezondheid van de werknemers. Het is een veelvoorkomende situatie binnen de game-industrie.
Ted 'Loki' Murphy van Re-Logic heeft nu laten weten dat update 1.4.5 van Terraria niet meer dit jaar uitkomt. Dit zodat hij "niemand van ons of iemand anders zijn team dwingt om aan crunch mee te doen alleen maar om een willekeurige deadline te halen". Hij laat daarbij weten dat het meeste werk voor de update al is verricht. "Daarom komt de volgende Terraria-update in 2025 uit."
Hoewel Murphy erkent dat het nieuws niet in de smaak zal vallen bij alle spelers van de game, benadrukt hij dat de studio kwaliteit op de eerste plaats zet. "We nemen dan ook de tijd die we nodig hebben om elke update precies goed te laten voelen. Zodra de update uit is, weet ik zeker dat iedereen de tijd en moeite die er in is gestoken zal waarderen."