Tencent investeert in nieuwe studio van voormalig Playground Games-hoofd
Nieuws

Tencent investeert in nieuwe studio van voormalig Playground Games-hoofd

Lighthouse Games werkt aan een onaangekondigde triple-A-game gebaseerd op een nieuwe IP

Het Chinese Tencent heeft een "ingrijpende" investering gemaakt in Lighthouse Games, de nieuwe studio van Gavin Raeburn, een van de oprichters van Forza Horizon- en Fable-ontwikkelaar Playground Games.

Dat bericht Games Industry. De in Leamington Spa gesitueerde studio heeft een ongespecificeerd bedrag ontvangen van de Chinese techgigant. Daarmee kan het volgens de studio een van de grootste triple-A-gameontwikkelaars in Groot-Brittannië worden.

Raeburn benadrukt dat men volledige creatieve controle over Lighthouse behoudt. De investering van Tencent moet voornamelijk worden gebruikt voor het aannemen van meer werknemers en het gebruiken van nieuwe technologie. "Dit nieuwe begin geeft ons de kans om onze game van het begin af aan op te bouwen zonder het gebruik van oude technologie of architectuur om omheen te werken. We kunnen losgaan. Het voelt enorm bevrijdend."

Afgelopen maart werd het bestaan van Lighthouse Games aangekondigd. Het team werkt aan een nog onaangekondigde triple-A-game gebaseerd op een nieuwe IP. "Met Horizon hebben Playground en ik een van de meest succesvolle Xbox-franchises ooit gecreëerd", zo vertelde Raeburn toen. "We hebben jaar op jaar significant commercieel succes geleverd en veel kritische bijval ontvangen, na een succesvolle periode bij Codemasters waar ik aan Dirt, Grid en F1 heb gewerkt. Deze DNA is nu terug te vinden in Lighthouse. Daarmee zijn we van plan iets heel speciaals te maken - een franchise die een genre definiëren."

Begin vorig jaar werd aangekondigd dat Raeburn bij Playground vertrok. Het is overigens niet de enige nieuwe studio opgericht door een voormalige Playground-topman. Begin dit jaar werd aangekondigd dat een aantal hoofdontwikkelaars, onder leiding van voormalige creative director Mike Brown, de studio Maverick Games hebben opgericht. Zij werken aan een openwereldgame voor pc en consoles.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!