Tencent investeert in nieuwe studio van voormalig Playground Games-hoofd
Gamer.nl
Nieuws

Tencent investeert in nieuwe studio van voormalig Playground Games-hoofd

Lighthouse Games werkt aan een onaangekondigde triple-A-game gebaseerd op een nieuwe IP

Het Chinese Tencent heeft een "ingrijpende" investering gemaakt in Lighthouse Games, de nieuwe studio van Gavin Raeburn, een van de oprichters van Forza Horizon- en Fable-ontwikkelaar Playground Games.

Dat bericht Games Industry. De in Leamington Spa gesitueerde studio heeft een ongespecificeerd bedrag ontvangen van de Chinese techgigant. Daarmee kan het volgens de studio een van de grootste triple-A-gameontwikkelaars in Groot-Brittannië worden.

Raeburn benadrukt dat men volledige creatieve controle over Lighthouse behoudt. De investering van Tencent moet voornamelijk worden gebruikt voor het aannemen van meer werknemers en het gebruiken van nieuwe technologie. "Dit nieuwe begin geeft ons de kans om onze game van het begin af aan op te bouwen zonder het gebruik van oude technologie of architectuur om omheen te werken. We kunnen losgaan. Het voelt enorm bevrijdend."

Afgelopen maart werd het bestaan van Lighthouse Games aangekondigd. Het team werkt aan een nog onaangekondigde triple-A-game gebaseerd op een nieuwe IP. "Met Horizon hebben Playground en ik een van de meest succesvolle Xbox-franchises ooit gecreëerd", zo vertelde Raeburn toen. "We hebben jaar op jaar significant commercieel succes geleverd en veel kritische bijval ontvangen, na een succesvolle periode bij Codemasters waar ik aan Dirt, Grid en F1 heb gewerkt. Deze DNA is nu terug te vinden in Lighthouse. Daarmee zijn we van plan iets heel speciaals te maken - een franchise die een genre definiëren."

Begin vorig jaar werd aangekondigd dat Raeburn bij Playground vertrok. Het is overigens niet de enige nieuwe studio opgericht door een voormalige Playground-topman. Begin dit jaar werd aangekondigd dat een aantal hoofdontwikkelaars, onder leiding van voormalige creative director Mike Brown, de studio Maverick Games hebben opgericht. Zij werken aan een openwereldgame voor pc en consoles.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!