Smartphone-chip van Samsung en AMD duikt op in benchmarks
Nieuws

Smartphone-chip van Samsung en AMD duikt op in benchmarks

Samsungs nieuwe smartphone-chip lijkt opgedoken te zijn in de benchmarkresultaten van href="https://browser.geekbench.com/v5/cpu/9802462" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Geekbench</a>. Een nog onbekende SoC van de fabrikant legde de tests gisteren af, wat doet vermoeden dat er actief geëxperimenteerd wordt met de Exynos 2200.

Mocht het inderdaad om de nieuwe Exynos-chip van Samsung gaan, dan betreft dit het model waar ook AMD een duit in het zakje doet. Samsung en AMD kondigde eerder al een samenwerking aan voor smartphone-gpu's, later viel de naam 'Voyager' voor AMD's bijdragen aan het gpu-gedeelte van de chip.

Des te jammerlijker is het om te zien dat de Geekbench-resultaten niet bepaald hoge ogen gooien. In Geekbench 5 scoorde de nieuwe Samsung-chip 1073 punten in single-core en 3389 punten in multi-core. 

Ter referentie: de Exynos 2100 scoort daar respectievelijk 1112 en 4073 punten. In selectieve test, zoals bijvoorbeeld die van single-core raytracing of tekstrenders, scoren de twee verschillende chips grofweg gelijk.

©GMRimport

Wel valt op dat de nieuwere chipset hier over een gehalveerde hoeveelheid werkgeheugen beschikt en ook lagere kloksnelheden kent. Vooral dat laatste is vaak wel in lijn met de overgang naar een nieuwe chipgeneratie over verbeterde architectuur; in die gevallen worden de kloksnelheden aanvankelijk ook vaak verlaagd.

Eerder lekte een smartphone-ingewijde al dat de Exynos 2200 op Samsungs 4nm procedé gebouwd wordt; de Exynos 2100-chip draait op de 5nm node van Samsung.

De lagere score voor het nieuwere model kan ook te wijten zijn aan het opzettelijk vertragen van de chip. Voorafgaand aan onthullingen en lanceringen worden processoren wel eens 'geremd' in hun prestaties, om bijvoorbeeld stabiliteit te verzekeren of rendementsfuncties te beproeven.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error