Samsung belooft dubbel de bandbreedte met GDDR6W
Nieuws

Samsung belooft dubbel de bandbreedte met GDDR6W

Samsung heeft GDDR6W onthuld als opvolger van diens eigen geheugenchips. Door het DRAM te stapelen belooft GDDR6W dubbel de bandbreedte.

De technologie achter GDDR6W wordt in grote lijnen uiteengezet middels een officiële blogpost van Samsung. 

Waar het traditionele GDDR6 meerdere DRAM-chips op een printplaat monteert, wordt GDDR6W gefabriceerd middels het 'Fan-Out Wafer-Level Packaging'-principe (FOWLP). Hierbij worden de geheugenchips direct op een silicium wafer gemonteerd, waardoor het totaalpakket in dikte afneemt en de chips bovendien beter hitte af kunnen staan.

Ondanks het stapelen van het DRAM is een GDDR6W-module 0,7 millimeter dik; slanker dan het GDDR6 van Samsung met 1,1 millimeter dikte. Samsung verwacht dat GDDR6W minstens de prestaties-per-watt van GDDR6 levert, zonder heter op te lopen.

©GMRimport

Doordat de GDDR6W-chips hogere datatransmissies per pin ondersteunen (tot 22 Gbps) wordt de theoretische bandbreedte van de chips verdubbeld ten opzichte van het voorgaande GDDR6. Samsung meent dat GDDR6W daarmee op het niveau van HBM2E-geheugen presteert, wanneer het grofweg een achtste van de hoeveelheid systeemlevel I/O in beslag neemt. Met 512 pinnen op 22 Gbps belooft GDDR6W een bandbreedte van 1,4 TB/s. Die snelheid verschilt niet veel van 4096 stuks aan HBM2E-pinnen, samen goed voor 1,6 TB/s aan bandbreedte. 

GDDR6W is in het tweede kwartaal van 2022 al volledig gecertificeerd door de standaardiseringsinstantie JEDEC. In de nabije toekomst zal Samsung GDDR6W introduceren in onder meer notebooks en high-end acceleratoren voor ai en high-power computing. Dat laatste wil Samsung bereiken "in samenwerking met gpu-partners", al worden daarbij geen namen genoemd. 

Daarnaast is nog onduidelijk of gpu-fabrikanten als Nvidia of AMD interesse hebben om GDDR6W te integreren in nieuwe of bestaande videokaarten. Dat terwijl Samsung in de eigen blogpost wel onderstreept dat GDDR6W mede gebouwd is om betere framebuffers, raytracing en 3D-renderprestaties te leveren. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error