Samsung 990 Pro PCIe 5.0-ssd's duiken op in Koreaans register
Nieuws

Samsung 990 Pro PCIe 5.0-ssd's duiken op in Koreaans register

Samsung heeft twee nieuwe 990 Pro M.2-ssd's geregistreerd bij het Zuid-Koreaanse radio-onderzoeksbureau.

De twee nieuwe producten zijn publiekelijk in te zien op het webregister van de zogeheten RRA. Het Zuid-Koreaanse register houdt allerlei uiteenlopende technologische producten bij; vaak worden producten enige tijd voor hun verschijning al geregistreerd. 

Met Samsungs registratie van de "MZ-V9P2T0" en "MZ-V9P1T0" serienummers lijkt de komst van een nieuwe generatie Pro-ssd's verzekerd. De reeds verschenen Samsungs 980 Pro (1 TB) werd immers als "MZ-V8P1T00" gedefinieerd. Met wat puzzelwerk is te herleiden dat Samsung voorbereidingen treft voor een potentiële 990 Pro-ssd, met 1 TB en 2 TB aan opslagvolume.

Voor Samsung kenmerken de schijven niet de eerste overstap op de PCIe 5.0-interface. Eind 2021 demonstreerde Samsung al de PM1743: PCIe 5.0-opslagkaarten tot 15 TB, vooral bedoeld voor de professionele sector. Destijds claimde Samsung dat de nieuwe ssd's snelheden tot 13 GB/s (random read) en 2.500K (IOPS) ondersteunen. 

In tegenstelling tot de meeste ssd-fabrikanten maakt Samsung, in ieder geval voor de komende generatie ssd's, gebruik van een huiseigen geheugencontroller. Dat lijkt een 'hot topic' te gaan worden, gezien de controller-eenheden op PCIe 5.0-schijven behoorlijk heet op zouden lopen. Onduidelijk is nog hoe Samsung daarin presteert, laat staan of de fabrikant mogelijk ook over moet stappen op efficiëntere koeling, zoals de recentelijk onthulde dampkamer van Teamgroup.

Met de RRA-registratie liggen de nieuwe Pro-ssd's van Samsung in het verschiet, maar niets is zeker — niet alle registraties worden gevolgd door (massa)productie. Desalniettemin staat Samsung er wel om bekend om als een van de eersten producten in nieuwe generaties te lanceren. De eerste PCIe 5.0-schijven verschijnen hoogstwaarschijnlijk eind 2022, wanneer ook de eerste compatibele moederborden en processoren hun intrede doen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!