's Werelds eerste 55-inch OLED gaming monitor
Nieuws

's Werelds eerste 55-inch OLED gaming monitor

Tijdens Gamescom werden er niet alleen nieuwe games getoond, ook hardware fabrikanten waren aanwezig. Zo heeft Dell Alienware aangekondigd dat de eerste 55-inch OLED gaming monitor binnenkort op de markt komt en toonde Asus een 4K 144Hz-monitor met DisplayHDR 1000. Daarnaast heeft de CEO van Nvidia een interessante opmerking gemaakt over ray tracing.

Nvidia CEO: je bent gek als je een GPU zonder ondersteuning voor ray tracing koopt

De marktleider in videokaarten probeerde met de lancering van de RTX 2000-serie iedereen duidelijk te maken dat ray tracing de toekomst van gaming wordt. Toch slaat deze uiterst interessante technologie nog niet helemaal aan bij zowel developers als consumenten. AMD gaat ook nog niet mee in die hype, want hoewel ze softwarematige ray tracing ondersteunen, bieden ook de nieuwste GPU's van het merk nog geen hardwarematige versnelling.

Het feit dat ray tracing nog niet erg aan slaat maakt de opmerking van Nvidia's CEO, Jen-Hsun Huang, extra vreemd:

Nu een nieuwe videokaart kopen die twee jaar, drie jaar, vier jaar mee moet gaan zonder ray tracing, is gewoon krankzinnig.

-

Een opvallende uitspraak, voornamelijk omdat Nvidia ook nog steeds videokaarten verkoopt zonder hardwarematige ray tracing in de vorm van de GTX 1600-lijn. Volgens de CEO zullen er over twee tot vier jaar games uit komen die ray tracing vereisen, waardoor mensen met een videokaart zonder ray tracing-ondersteuning de games niet kunnen spelen. Hoewel de CEO waarschijnlijk op de hoogte is van de ontwikkelingen bij developers, heeft zijn bedrijf uiteraard profijt van dit soort uitspraken. Neem het dus met een flinke korrel zout.

Dell Alienware geeft eerste OLED gaming-monitor een prijskaartje

Alienware was uitgebreid aanwezig op Gamescom met een hoop interessante nieuwtjes. Eén van de belangrijkste items die voorbij kwam was de Alienware AW5520QF, een 55-inch OLED-monitor. De 4K-resolutie en verversingsfrequentie van 120 Hz betekenen dat er een flinke PC nodig is om alles uit deze monitor te halen. Mocht dat lukken, dan staat de Alienware garant voor een uitstekende ervaring. OLED zorgt namelijk niet alleen voor een perfect contrast met perfecte zwartwaardes, de reactiesnelheid is met 0.5 ms ook erg goed. Daarnaast haalt deze monitor 98,5% van het DCI-P3-spectrum en beschikt hij over AMD's FreeSync technologie.

©GMRimport

Zoals je misschien al wel verwacht, wordt het geen goedkope monitor. De Dell Alienware AW5520QF komt 30 september op de markt met een adviesprijs van 4000 euro, maar daar krijg je wel een afstandsbediening bij.

Asus komt met groot 4K 144Hz-monitor met DisplayHDR 1000

Dell Alienware was niet de enige op Gamescom met nieuwe monitoren, want ook Asus liet een glimp van de toekomst zien. De XG43UQ is een 43-inch VA-monitor met een 4K resolutie en een verversingsfrequentie van 144 Hz. Extra bijzonder is dat deze monitor kan worden aangestuurd met een enkele DisplayPort 1.4-kabel zonder chroma subsampling. Omdat een DP 1.4-kabel normaal gesproken niet genoeg bandbreedte heeft voor een volledig 4K 144Hz-signaal, past Asus een speciale compressie toe. De techniek die hiervoor wordt gebruikt heet DSC en zorgt voor een onzichtbare vorm van compressie.

©GMRimport

DSC wordt op het moment alleen nog maar ondersteund door de AMD RX5700-serie en Nvidia RTX- en GTX 1600-series. DSC-ondersteuning op oudere kaarten is ook niet erg zinvol, want het kost veel grafische kracht om 4K met 144 fps te draaien.

De Asus XG43UQ biedt met DSC ook ondersteuning voor AMD's FreeSync 2 HDR en is tevens gecertificeerd voor DisplayHDR 1000 voor een hoop grafische pracht en praal. Wanneer de monitor op de markt gaat komen en hoeveel hij gaat kosten is nog niet bekend.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error